wel of geen allergie?

Discussion in 'Voeding' started by Ilsev85, Aug 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik wel in het goede onderwerp zit, maar ik zit dus met een probleem..

Onze kleine man is inmiddels 4 weken oud en is erg onrustig.
    Vanaf zijn geboorte is hij al wat onrustig, is daardoor ook wat langer in ziekenhuis gebleven, maar niks kunnen vinden.
    Ik ben gestart met borstvoeding, maar mijn voeding blijkt te weinig voedingsstoffen te bevatten, waardoor hij niet aankwam en dus te laag in gewicht zat. Ook wilde hij heel vaak drinken en ik voedde op verzoek wat dus uiteindelijk niet meer ging omdat ik helemaal op was en mijn tepels ook...

Eerst naar huisarts, die vond niks dus was er niks. Toen naar consultatiebureau, die adviseerde bijvoeden om hem aan te laten komen. We zijn op advies gaan starten met een standaard fles voeding. We hebben nu dus Nutrilon standaard. Maar ons mannetje blijft onrustig. Hij krijgt half flesvoeding en half afgekolfde melk, omdat we nog aan het opbouwen zijn met flesvoeding. Hieronder de klachten:

- niet in slaap kunnen vallen
    - veel voeding terug geven
    - veel huilen/ krijsen
    - opboeren en herkauwen
    - veel hikken
    - raspende piepende ademhaling, lijkt ook wat benauwd
    - windjes laten
    - kreunen
    - niezen
    - krampjes

Dit ook aangegeven bij huisarts en consultatiebureau, maar zij denken dat het wel goed komt, het is een baby dus hoort erbij krijg ik dan te horen.
    Nu heb ik zelf in het verleden koemelkallergie gehad, en dit ook aangegeven. Maar zolang hij geen uitslag heeft, zoals eczeem, heeft hij die allergie niet. Maar ik heb zelf ook nooit uitslag gehad.
    Nu zit ik dus een beetje met mijn handen in het haar. Ik wil het beste voor mijn kleine man, maar waar doe ik nu goed aan. Het doet me pijn hem zo te zien! En hij komt ook totaal niet tot rust op deze manier..

2. Cupcake2013

Cupcake2013 Niet meer actief

Mijn dochtw had precies het zelfde rond die tijd..
    Ze spuugde onwijs veel..

Ze bleek kma te hebben en reflux wat helaas pas veel later ondekt werd.
    Maar met 3 a 4 maanden begonnen met pepti 1 en na de eerste fles waren de meeste klachten over ..met name het spugen en ze sliep beter.

De overige klachten bleven maar dat bleek dus door reflux te komen.

Ik heb ook 6x aan de bel getrokken bij het cb maar zij vonden alles oke omdat ze goed groeide.
    Latwr naar de ha geweest en die was onwijs boos op het cb en ook een beetje op mij datik niet eerder was ggeweest.
    We kregen de zelfde dag pepti en hebben die nu nog steeds
    Paar weken terug in t ziekenhuis hebben ze haar nogmaals getest maar kwam ook kma uit en reflux

Ik zou nog een keer langs gaan..t is onwijs frusterend om niet gehoord te wordende.
    Uit eindelijk is je moeder gevoel t beste ..dat bleek in ons geval ook

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Wat is dat toch met die dokters die beweren dat een kind eczeem moet hebben om 'allergisch' te zijn? Mijn dochter heeft een zeer zware vorm van KMA, maar dat heb je nooit aan haar kunnen zien.

Iig, met jouw verhaal (en zeker jouw verleden met KMA) klinkt allergie niet onlogisch. Ik zou bij een (andere) kinderarts ten rade gaan.

4. Cupcake2013

Ohka en mijn dochter had ook GEEN exeem of uitslag dus dat zegt niks

5. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Bedankt voor de reacties!

Ik word er ook zo moe van om niet gehoord te worden! Zodra ik er over begin, word ik eigenlijk al een beetje scheef aangekeken omdat ik steeds weer met dezelfde vragen kom.
    Ze zien me denk ik als overbezorgde moeder, het is ook nog eens de eerste..

Wel "fijn" om te lezen dat het zeker niet altijd voorkomt dat er uitslag bij komt kijken! Jammer alleen dat cb dat hier niet erkend...

Zou ik op eigen houtje moeten starten met andere voeding? Of door blijven malen op beter onderzoek? Wordt er zelf ook gewoon onzeker van, het is de eerste en dan ga je toch twijfelen wat je goed en fout doet bij zo'n kleintje...

6. Cupcake2013

Ik voel je frustratie bah ...ik had t ook weken wat zeg ik maanden lang .

Je kunt het zelf proberen al moet ik zeggen dat de levering vann pepti schaars is , in de winkels ( hier tenminste ) niet verkrijgbaar meer ..en het is ook nog eens duur als je het zelf moet betalen.
    Wij krijgen het vergoed en bestel het via sorgente ..zij hebben altijd op voorraad.
    Krijg van hun 2 4 6 of 8 bussen per keer.

Ik zou toch weer naar de ha gaan ...en eisen dat je doorverwezen word of dat ze je pepti laten proberen om te kijken wat het verschil is

7. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Wat naar dat je zolang ermee gelopen hebt zonder begrepen te worden Cupcake! Ik snap ook niet dat je de adviezen van een cb moet opvolgen (dat zeggen ze altijd), maar dat er niet naar je geluisterd wordt, tegen welke problemen je aanloopt.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik niet precies weet wat pepti is...
    Heb het hier ook nog nooit gezien. Ik ken alleen Hypo Allergeen voeding?

Dan ga ik maandag toch de ha maar bellen, nu kan helaas niet meer, maar dan ga ik ook een ander eisen (zit in praktijk met meerdere artsen). Misschien dat een wat meer ervaren arts er een ander zicht op heeft.. Die ik laatst had, deed eigenlijk niet eens veel moeite. Wel naar longetjes en hart geluisterd, maar bereidde ons ook nergens op voor. Geen idee wat hij eigenlijk aan het doen was.

8. Cupcake2013

Pepti is dieet voeding bij koemelk allergie.
    Van nutrilon is dat , ik geloof dat eiwitten heel erg verknipt zijn er is ook nog een dieet voeding waar het echt helemaal uit is Nutramigine ofzo is dat.

Hyp allergeen zal niet helpen bij een koemelk allergie volgens mij.

Ik luister nooit meer naar t cb..mijn kind heeft maanden lang pijn gehad en volgens hun was er niks aan de hand.
    Buiten dat is mijn dochtertje overvoed geraakt aldus de ka..door de reflux wilde ze de hele dag eten om het zuur weg te spoelen en melk wilde ze niet door hij denkt de nare ervaring qua spugen.
    Met 8 maanden moest alle bijvoeding gestopt worden en mocht ze alleen nog melk..haar slokdarm was bijna ontstoken door t maagzuur.
    Gelukkig waren we op tijd anders hadden ze haar opgenomen omdat zo aan het huilen was en zoveel pijn had.

Nu gaat het gelukkig beter..maar zelfs de ha en ka zeggen tegen me : je gaat naar t cb voor meten wegen en vaccineren en veder ja nee en amen.
    Met vragen kom je maar naar ons

9. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Zo, heftig zeg!
    En je zou verwachten dat het cb het allemaal wel weet... Je hoort er steeds meer nare verhalen over.

Wel fijn dat je een goede ha en ka hebt! Dan voel je je gelijk een stuk zekerder en vertrouwder dat je weet dat je echt ergens terecht kan en serieus genomen wordt met je problemen.

Ik ga het maandag gelijk eens vragen betreft die voeding! Ik ben ook zo bang dat mijn ventje pijn heeft. Je ziet regelmatig de angst in zijn oogjes als hij het benauwd heeft en hij trekt helemaal samen of overstrekt juist heel erg.

Kan je dochtertje inmiddels weer andere dingen verdragen behalve melk?

10. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Ik heb de rest van de reacties niet gelezen.....
    Maarre, aan jouw lijst te zien zou ik de huisarts gaan bellen voor een afspraak. Dat heb ik toen ook gedaan.
    Met dezelfde klachten als die jij beschrijft.
    Rond de 4wk kreeg m'n zoontje er wel uitslag bij in z'n gezichtje....en je hebt gelijk, toen kreeg ik met veel moeite een provocatie-test. "Het hoort er allemaal bij."
    Maarrrrrrr, ik eiste dat. Ik had mezelf voorgenomen, ik ga niet eerder weg bij de huisarts voordat ik een recept voor de Pepti meekreeg en zo'n test mocht gaan doen. Mijn houding kwam duidelijk over en kreeg dus die test (test gewoon thuis doen) en recept mee.
    En ja hoor: KMA.

Ohja, toen dat gelul met de verzekering bla bla....nou ik heb de verzekering gebeld en die doen niet moeilijk hoor!! De huisarts daarentegen wel (en snap ik ergens ook wel weer, maar ze kunnen wel 's doordraven).

Laat je niet omlullen, jij kent je kindje het beste!!
    Mijn zoontje knapte al heel snel op met die Pepti!!
    Koop er gelijk ff een doosje Nutriton bij om de Pepti wat in te dikken.

Al heel snel geen infacol en andere troep meer nodig gehad.
    Wel hormoonzalfjes, hij kreeg toch echt wel heftig eczeem....maar ook onder controle nu :D.

Je kunt zelf ook op een koemelkvrij-dieet, maar voordat dat helpt ben je 2wk verder. Ik kon dat destijds niet, ben acuut gestopt met BV. Vond ik heel erg, maar kon m'n zoontje geen melk meer geven waar hij zo ziek van werd.

11. Cupcake2013

Idd nutriton is ook fijn en gebruiken we nog steeds.

Hier echter al verbetering na de 1e fles pepti , ze spuugde voor de pepti alles met bogen uit maar na de 1e fles pepti bleef alles er in ! Wat een opluchting heerlijk om haar bed niet elke dag 5 x te hoeven verschonen enz.
    En ze werd zelf ook veel rustiger

12. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Net werd ik gebeld door iemand van het cb, ze wilde weten hoe het ging, omdat ze wel doorhad dat ik me van de week niet prettig voelde met hoe het ging.. Ik heb flink mijn ongenoegen geuit en aangegeven dat ons mannetje niet goed in zijn vel zit waarschijnlijk door voeding.

Ze adviseerde me om Nutriton te gaan halen en dat te proberen voor dit weekend. Maandag belt ze me dan weer om te kijken hoe dat is gegaan. Ze zei wel dat we niet moeten starten met de dosering die erop staat, maar met de helft. Ik ben erg benieuwd! Wat ik van jullie lees is Nutriton best een goede optie...

13. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Ik vind het ook heel erg om te stoppen met bv. Had het heel graag lang vol willen houden, ook straks met werken, maar ik kan het ook niet aan om mijn ventje slechte melk te geven. Ben jij gewoon in 1 keer overgestapt? Mijn cb zegt dat ik dat niet moet doen en langzaam moet afbouwen, maar ben ik zelf geen voorstander van omdat ik weet dat hij daarvan niet voldoende binnen krijgt...

14. Cupcake2013

Voor het spugen wel , maar als hij echt kma heeft zal t al de andere klachten niet weg halen.

Maargoed wel fijn dat je je even kon uitte ! Hopelijk stopt het spugen ermee ;)
    Wij gebruiken het nog steeds zonder kunnen we niet haha..ze krijgt 2-3 schepjes..

Laat je even weten hoe het is gegaan met de nutriton ? :)

15. Cupcake2013

Ik heb nog steeds spijt dat ik gestopt ben met bv want na het stoppen kwamen alle klachten en onrust :(

16. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

Aug 20, 2011
    4,507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    :$:$:$ Het CB moet opnieuw naar school....
    Hoezo afbouwen? Allergie is allergie, dus mocht je kindje allergisch zijn dan zo snel mogelijk stoppen met hetgeen waarvan hij ziek wordt.
    Ik ben in 1x gestopt ja. Heb 's avonds een kolfapparaat gekregen van het ziekenhuis.
    M'n zoontje moest ff wennen aan de smaak, dus dronk ff minder...maar na een paar flesjes vond hij het heerlijk.

En Nutriton is niks anders dan een verdikkingsmiddel....dus de klachten zullen echt niet minder gaan worden mocht het koemelkallergie zijn.

17. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Nutriton helpt mogelijk als het reflux is. Bij KMA helpt alleen dieetvoeding. Pepti bv, dat is koemelk waarvan de eiwitten zo verknipt zijn dat je lichaam ze niet herkent als koemelkeiwitten. Tenzij je kindje een zeer zware allergie heeft (zoals mijn dochter), dan heb je nog 'zwaardere' melk nodig. Zoals bv Neocate, daar is geen koe aan te pas gekomen.

En als het allergie is, kan je beter in 1 keer omschakelen. Hoe sneller hoe beter.

18. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Als je BV geeft en je verdenkt je kindje van een KMA, dan moet je zelf de producten met koemelk uit je dieet schrappen en dan heb je ook meteen effect wat betreft je BV.
    BV moet altijd afgebouwd worden, al is het voor jezelf. Anders heb je er ook nog een borstontsteking bij.

Het veel willen drinken en niet goed aankomen past ook bij een allergie en/of (verborgen) reflux! Dus wil niet meteen aan je BV liggen overigens..
    Als je zelf vroeger ook KMA hebt gehad was het la beter geweest om niet meteen de standaard voeding te geven bij het overstappen naar FV, maar goed, hypo-allergeen zal ook niet echt helpen bij KMA... Dan heb je échte dieetvoeding nodig!

Zou sowieso eens pepti proberen om te kijken hoe het gaat!
    Houdt bij de Nutriton ook in de gaten dat er kindjes zijn die er juist meer krampen van krijgen, dan kun je beter pure johannesbroodpitmeel halen.

Succes! Hopelijk voelt hij zich snel beter...
    En sta op je strepen, laat je niet zomaar afschepen door je huisarts en cb!

19. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Ik ben natuurlijk pas een paar daagjes bezig, maar merk nog geen verschil met de Nutritron. Zag ook op de verpakking staan dat je het ook wel 2 weken de tijd moet geven..

Wat betreft de klachten, we hebben 1 goede nacht gehad. Ik denk dat hij oververmoeid is geweest, want nu blijft hij weer komen. Nu heb ik ook wel het idee dat er ook nog eens een verkoudheid aan zit te komen, hij klinkt wat vol. Kan er ook wel bij arm manneke.

@Nova81: hier beginnen ze altijd met de standaard voeding om te kijken hoe een kindje daarop reageert, dus vandaar geen h.a..
    Wat ik nog wel raar vind is dat mijn cb ook nog steeds niet aan een allergie o.i.d. wil denken. Zij zien toch vaker baby's met klachten dus hoe eerder je onderzoekt hoe beter toch..

Ik ga morgen de huisarts bellen en dan ben ik erg benieuwd of hij me pepti voor gaat schrijven/ stellen. Volgens mij heb ik namelijk een huisarts die gewoon zelf geen beslissingen wil of kan nemen. Bang dat het verkeerd is ofzo. Toen ik kwam omdat mijn tepels zo pijnlijk waren, keek hij er ook al amper naar.

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Het cb is niet voor medische problemen. De meest standaard dingen weten ze wel wat van, maar vaak niet voldoende.

Reflux zorgt voor vaker en meer willen drinken. Het zou dus ook kunnen dat jouw bv wel goed genoeg is, maar je kindje door reflux (of zelfs kea) er wat problemen mee heeft.
    In principe hebben alle kindjes reflux, alleen niet allemaal hebben ze er last van.

Als je kea vermoed kun je het beste zelf direct op koemelk vrij dieet. Als je wilt stoppen met bv is het voor jou is het veel beter om het af te bouwen, ivm evt ontstekingen etc. Echter is het voor je zoon veel beter om direct op koemelkvrij te zitten. Als je graag bv wilt blijven geven is de enige optie om zo snel mogelijk op dieet te gaan. Denk hierbij wel even aan alles wat je eet en drinkt. (Wei is bijv ook een melkproduct en zit in bijv taksi en andere dranken).
    Wat ik hoor van veel bv moeders is dat als je het eenmaal gewend bent het weinig moeite kost om vol te houden.

Pepti mag en kan je ook zelf halen, het is alleen best prijzig. Mocht je huisarts zelf geen beslissing willen nemen stuur dan aan op een doorverwijzing naar ka.
    Ik heb zelf hele goede ervaringen met de ka in het hofpoort in woerden ;)

Share This Page