Ons zoontje is nu dik 2 weekjes en geef volledige bv. Het gaat ook hartstikke goed. Hij krijgt nu rond 23 uur zijn laatste voeding en wordt dan vaak wakker tussen 3.00 en 4.00 uur en vervolgens de volgende ochtend pas, zo tussen 7.00-8.00. Hartstikke netjes dus!! De 1e nachten sliep hij zelfs door tot 5.00 uur maar dat zit er niet meer in nu Nu vertelde iemand mij pas geleden dat wanneer je bv geeft de kindjes veel langer 's nachts een voeding nodig hebben en dus niet zo snel doorslapen als wanneer ze kv krijgen. Klopt dat? Dus mijn vraag. Vanaf welke leeftijd ging jou kindje op je borstvoeding iets langer doorslapen?
Nee, dat is onzin. De meeste kinderen hebben de eerste 4-8 maanden gewoon in de nacht een voeding nodig, of ze nou borst of fles krijgen. Met fles heb je alleen het nadeel dat je aan maxima gebonden bent. Je zult dus veel vaker in de nacht in de weer zijn met een speentje om te sussen, terwijl je met borst gewoon aanlegt en verder slaapt. Een baby die 5 uur of langer aan een stuk slaapt is trouwens al een doorslaper...alleen doen ze het niet allemaal op een moment dat mama ook slaatpt. Mijn dochter 'sliep door' van geboorte tot een maand of 3. Daarna wilde ze ergens in de nacht even drinken tot ze een maand of 8 was. Maar daar merkte ik niets van omdat ze toch bij me lag.
Mijn zoontje sliep al vrij snel de avond door. Hij sliep dan vanaf een uur of 8 's avonds tot een uur of 2/3 's nachts. Dit werd langzaam steeds later en toen hij een maand of 4 was sliep hij van 8 tot 6 en dan kreeg hij een voeding en ging weer verder slapen tot een uur of 9. (op dagen dat ik vrij was) Die 6 uur kwam volgens mij ook alleen omdat mijn ex vriend dan opstond en er dan geroezemoes in huis was. Ik ken genoeg mensen die flesvoeding hebben gegeven en waarbij het veel langer duurde voordat ze doorsliepen.
In eerste instantie sliep Kyra vrij snel door totdat ze 4 maanden was. Toen kwamen blijkbaar haar allergieën opzetten want toen was het feest over. Nu wordt ze gemiddeld 2 keer per nacht wakker. Maar het niet doorslapen werd niet veroorzaakt door de bv, waarschijnlijk was het met kv veel erger geweest.
Dat is echt onzin vind ik. Ik denk dat buiten genoemde zaken, het ook erg meespeelt dat de instelling van 'flesvoedingmama's' anders is dan die van 'borstvoedingsmama's'. Hiermee wil ik niet zeggen dat de ene mama beter is dan de andere en dus ook geen discussie op gang brengen. Als je al een tijd borstvoeding geeft op verzoek dan leer je naar je kind te kijken en wat het nodig heeft, zonder te letten op milliliters en standaarhoeveelheden/aantallen flessen bij een bepaalde leeftijd. Daarbij komt dat flesvoeding wel een enorm gedoe is in de nacht , terwijl je bij borstvoeding je kind zo aan de tiet slingert en daarna allebei weer verder slaapt (ik kan het weten want heb kindje 5,5 maand aan de borst gehad, sindsdien krijgt hij wegens omstandigheden afgekolfde mamamelk). In de 'achtermelk' van je borsten zit ook een rustgevend stofje, waardoor je kindje vaak al drinkend al weer indommelt. Borst is meer dan voeding, het is ook troost, en dat zou er eventueel inderdaad voor kunnen zorgen dat borstenkindjes dat 's nachts even opzoeken. Om antwoord te geven op je vraag; Mijn zoontje slaapt niet door. Echter, hij komt 's nachts niet om een voeding, maar om een knuffel, een speen, een aai, een lief woordje en om even te kijken of wij er nog zijn. Daarbij denk ik soms dat hij ergens last van heeft, maar dat terzijde. I.p. zou je dus kunnen stellen dat hij 'doorslaapt', of iig zonder voeding de nacht doorkomt. Wel geven wij een laatste voeding om 23 uur. Omdat hij prima groeit maar laatst een dipje had hebben we hier pap doorheen gedaan, aangezien hij toch afgekolfde melk krijgt kon dit makkelijk, maar daarvoor kwam hij op alleen mamamelk ook de nacht door, dit vanaf ongeveer 8 maanden. Uiteraard krijgt hij incidenteel weleens een flesje mamamelk in de nacht, als hij erg overstuur is bijvoorbeeld of pijn in zijn buikje heeft. Het is pittig hoor, achteraf gezien denk ik dat de beste instelling is te accepteren dat je het komende jaar niet door zult slapen en daar het beste van te maken. Ik heb me er destijds wel druk om gemaakt. Wij maken nachten van in totaal zo'n 6 uurtjes en zijn er dan minstens 3 keer uit. Ik weet zeker dat we dat met de fles ook geweest waren en zou voor geen goud overgestapt zijn. Het is de investering meer dan waard vind ik, al die gezonde melk!
onze oudste heeft tot 7 maanden 2x per nacht een voeding gekregen, toen eenpaar weken 1x en toen sliep ie door... onze tweede is nu 7 weekjes en hij begon de eerste week met 1x per nacht, toen waren we al super blij, een paar weekjes kwam ie rond 2 uur en rond 6 uur (officieel natuurlijk al ochtend, maar voor mij echt nog nacht...) en nu jajajaja, zijn we helemaal blij, want hij heeft vannacht van half 9 tot half 7! geslapen! ben benieuwd of het een nieuw ritme is of dat het per ongeluk was... hij komt dus nog max 1x per nacht in ieder geval...
Vannacht is Eva uit haar slof geschoten: geslapen van 21.30 - 6.00 uur!! Ik werd zelf rond 3 uur wakker en hoorde niets (ze slaapt nog bij ons op de kamer), toch maar even bij haar gekeken. En gelukkig, ze leefde nog . Euhm, Eef heeft dus wel door geslapen maar ik nog niet. Ik reken echter nergens op hoor. Het kan vannacht wel weer heel anders zijn. Kan me verder vinden in het verhaal van Ireeen. Bij borstvoeding hoef je niet te kijken naar aantal mililiters of het aantal kilogrammen en dan 'moet' je kindje toch door kunnen slapen. En bij bv kan je baby zo melk tanken en verder slapen. Ik ben 's nachts max. 20 minuten bezig en dan slapen we weer lekker verder .
Van 1 maandn tot en met 3 maanden sliep mijn dochtertje van 23.00-07.00 uur. Daarna kwam ze afwisselend van 1-4 voedingen 's nachts. Momenteel vaak eentje.
De oudste sliep van 10 weken t-m 19 weken van 20-06.00. Vanaf 19 weken t-m 11 maanden had ik variërend 1/2/3 nachtvoedingen, daarna was het van de één op de andere dag over. Mijn dochter is nu bijna 7 maanden en die slaapt al vanaf 5 weken door, en daarmee bedoel ik van 20.30 tot 07.30. Tot 4 maanden werd ik zelf 2x per nacht wakker, want dan dacht ik dat ze me nodig had... nee hoor, sliep mevrouw gewoon. Het is dus echt per kind verschillend. Daarnaast vind ik het zelf helemaal niet relevant of er nu kv of BV gegeven wordt aangaande het nachtritme, dat heeft daar niets mee te maken ,maar alles met de ontwikkeling van de verschillende slaapstadia van een baby. Natuurlijk hebben kleine kindjes gewoon honger omdat ze nog een klein maagje hebben.Daarnaast heeft het niet doorslapen van een baby een belangrijke functie, ze komen daardoor niet in een onnatuurlijk diepe slaap terecht met alle gevolgen van dien. Slaapritme is pas rond de anderhalf jaar uit ontwikkeld,en dan nog heb je heel veel kindjes die rond hun 3/4e jaar echt gaan doorslapen. En sommigen die blijven altijd slechte slapers.
Mijn dochter slaapt sinds 1 week door van 20.00 uur tot 6.30 uur. Ze is 3 maanden en krijge borstvoeding.
Rond een jaar kwam mijn zoontje niet meer om een voeding ' s nachts, maar hij is wel wakker om 6 uur. Doorslapen vind ik een stom woord of een stom iets. Onder niet doorslapen versta ik: wakker liggen. Al die keren dat mijn zoontje wakker werd om een voeding, sliep hij meteen daarna weer verder en was er van wakker liggen geen sprake.
Gefeliciteerd met je zoontje!!! Eva kwam tot 3 maanden voor 2 voedingen 's nachts, daarna meestal 1 en vanaf 6 maanden sliep ze altijd door, het klokje rond. Maar eigenlijk sliep ze eerder door, tenminste, sliep ze eerder 8 uur achter elkaar, maar op de 'verkeerde' tijden zeg maar (bv van 19 tot 3 uur), omdat ik altijd volledig op verzoek heb gevoed en daardoor meestal geen late avondvoeding. Lisa slaapt vanaf 6 weken door, zo'n 10 tot 12 uur achter elkaar. En voor die tijd ook regelmatig zo'n 6 uur. Maar ze heeft reflux en sliep in het begin weinig overdag en pakte die slaap dus 's nachts. Nu is ze overdag vaak nog wel onrustig en 's nachts dus heel rustig. Wij gebruiken wel een speentje, ook 's nachts en 's ochtends vroeg, als ze echt honger heeft gaat ze echt niet meer slapen. En ik wil dat ze ivm de reflux echt goed honger heeft als ze gaat drinken, dan gaan de voedingen namelijk veel beter. Als de reflux helemaal onder controle is en ze alle voedingen goed drinkt, ga ik niet meer rekken met een speentje, maar kijken wat ze doet als ik haar dan aanleg. We gebruiken het speentje trouwens niet elke nacht, ik denk zo'n 3 nachten per week.
Irem komt al vanaf de geboorte na haar voeding van 24.00 om 3.00 en 6.00. Ik ga er vanuit dat dat nog wel even zo blijft
dat vraag ik me ook af ze is nu ruim een jaar maar kan nog niet zonder drinken tijdens de nacht.....meestal 1 keer soms 2 keer... of net tegen de ochtend nog ff drinken..
Mijn dochter sliep met 2 en halve maand de hele nacht door. Dan werd ze 's ochtends om 6 uur wakker. Had ze vanaf een uur of 10 geslapen.
Vanaf 4 maanden. Voor elke kilo dat je kindje weegt kan het 2 uur slapen. Dus een kind van 5 kilo kan 10 uur doorslapen. Dat is zo een beetje de 'regel'. Ik geloof persoonlijk niet dat een kind na 6 maanden nog steeds nachtvoeding nodig heeft. Écht nodig dus he, niet voor de gezelligheid of omdat hij wakker is.
Ik ken die regel niet. Niet uit een boek en ook niet uit de praktijk. Waar is die op gebaseerd? Ieder kind drinkt anders en ieder kind heeft een ander slaapritme, dus wat is de definitie van "nodig hebben"? Mijn kind had wel voeding nodig gedurende de nacht tot 1 jaar, hij kwam alleen om te drinken, niet voor de gezelligheid en hij lag ook nooit wakker. Wist je trouwens dat het eerder uitzondering dan regel is dat kinderen doorslapen onder de 1,5? Kinderen die een mega(pap)fles toegediend krijgen slapen soms langer door. Bij borstvoeding prop je in de regel je kind niet vol, omdat hij/zij mag stoppen met drinken wanneer hij/zij wil. En borstvoeding is licht verteerbaar. Ik vind het dus eerder onnatuurlijk dat een kind van een paar maanden oud al 10 uur doorslaapt.
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens . Lisa slaapt door, meestal zo'n 10-12 uur per nacht, het voelt voor mij echt niet onnatuurlijk. Misschien een uitzondering op wat 'normaal' is, maar onnatuurlijk, nee dat niet. Ligt ook erg aan het gewicht van het kindje denk ik, Lisa was zwaar bij de geboorte en weegt nu ook al zo'n 6,5 kilo, dan kunnen ze het eerder hebben.