Hallo allemaal, Ik wil mijn dochter ooit graag opgeven voor muziekles, omdat ik denk dat ze wel iets met muziek heeft. Ik ben erg benieuwd op welke leeftijd jullie er aan begonnen. Ik krijg de indruk dat mijn dochter misschien een talent heeft in muziek (zoals haar vader). Tenminste dat denk ik. Misschien is onderstaande wel heel normaal. Het valt op dat ze goed kan zingen en een sterk ritmegevoel heeft. Dat hoor ik ook vanuit mijn omgeving. Ze zingt vanaf 10/11 maanden ofzo iets (iig nog voordat ze liep). Niet met de juiste woorden maar wel opvallend in de juiste klanken. Ik merkte al gauw op dat ik slechter zing dan haar zeg maar hahaha (zo slecht zing ik niet). Ze is erg gericht op geluid. Tikt op van alles en luistert dan aandachtig naar de klanken. Ook kan ze goed dagelijkse klanken imiteren. En kleine stukjes van klassieke muziek neuriën. Ze wil bij elk geluid weten wat ze hoort. (Ik bedoel dit uiteraard niet om op te scheppen. Er zijn genoeg dingen waar ze moeite mee heeft, waaronder praten.) Maar het lijkt me zo leuk voor haar plezier en zelfvertrouwen als ze haar potentie kan ontdekken. Zelf mocht ik als kind niet op muziekles. Ze is nu een peuter van net 3 en is (uiteraard) mentaal niet toe aan muziekles. Maar vraag me wel af vanaf wanneer dan wel. En konden jullie de muzikaliteit in je kind herkennen?
Ik was geloof ik 7 toen ik begon. Ik begon met trommelen. Een jaar later ben ik saxofoon gaan spelen (alt en sopraan) Ik heb beide tot mijn 17e gedaan. Zat ook op de drumband en de fanfare 1x per week en had daarnaast nog een uur saxofoon les per week. ik werd overigens gevraagd door de drumband om op trommelen te gaan omdat ik tijdens een optreden op mijn benen zag mee te trommelen met ze. Dat werd opgemerkt en ik bleek zeer goed ritme gevoel te hebben.
Mijn dochter is ook van kleins af aan muzikaal (bij haar broers zie ik dat niet ). Mijn dochter is op haar zesde met blokfluiten begonnen. Ze gaat als een speer... Na de zomervakantie wil ze met een ander instrument beginnen. Dus ergens komende tijd gaat ze acht lessen cmv volgen waar ze allerlei instrumenten uit kan proberen. Ik zou googelen wat er in je omgeving wordt aangeboden.
Vanaf peuterleeftijd (2-3 jaar) kan ze op pre-muziek. (Groepjes kinderen waarbij ze op de maat trommelen, een bepaalde toonhoogte nadoen, op de maat lopen, kennismaken met eenvoudige muziek instrumenten en muzikale spelletjes doen). Vanaf 4 jaar kan een kind met ook met een instrument beginnen. Het makkelijks is meestal een orgeltje, want daar komt meteen goed geluid uit, maar sommige kinderen kunnen ook al piano spelen op die leeftijd. Helaas beginnen ze bij de meeste muziekscholen pas met 6-7 jaar, dus als je eerder wilt beginnen moet je waarschijnlijk kijken naar prive les.
In sommige plaatsen heb je voor peuters muziek op schoot geloof ik dat ze dat daar noemen. Volgens mij gaan ze daar op muziek lopen en dingen doen. Je zou kunnen kijken of ze zo iets hebben. Verder geen ervaring dus kan niet vertellen of het wat is. Met 3 zat die van ons op judo.
Wat leuk! Ik kreeg afgelopen week een nieuwsbrief van de lokale muziekschool waarin ze vioolles vanaf 4 jaar aanboden. Piano was vanaf 5. Wij hebben muziek op schoot gedaan. Was ook heel leuk, maar toen was onze dochter wel wat jonger. Ik zou gewoon eens gaan kijken en een proefles nemen.
Leuk! Mijn zoontje is ook goed (of wat is goed? geen idee hoe die ontwikkeling eigenlijk gaat) in ritme en muziek. Hij kon eerder zingen (de melodie) dan praten. Hij zingt op de juiste toonhoogte mee en doet ook die details als uithalen enzo, zo grappig. Toevallig kwam zijn juf vrijdag naar me toe en zei dat hij meeklapt op het ritme van de muziek en dat ze dat erg leuk vond. Hij heeft van ons voor zijn derde verjaardag een gitaar gekregen en daar spelen hij en zijn vader wel eens op. Maar het is vooral ontdekken en spelen hoor Ik heb me er zelf nog niet zo in verdiept maar ik weet wel dat er 'lessen' voor peuters bestaan. Ik zou gewoon eens gaan Googlen in je omgeving
Ik heb vanaf 4 jaar vioolles gehad, dat was omdat ik heel graag muziekles wou maar de muziekschool pas begin vanaf 8. Een moeder op het schoolplein gaf vioolles en durfde het wel aan. Toen ik een jaar of 2 was speelde ik vaak piano bij opa en oma, bij oma op schoot en dan nadoen. Onze dochter van 7 maanden vind de piano nu al interessant, tikt met haar handjes op tafel simpele ritmes na. Zet haar nu af en toe op schoot, dan rammelt ze wat op de piano en moet ze heel hard lachen. Als haar vader piano speelt gaat ze wiebelen/dansen. Als ze het leuk genoeg blijft vinden zijn hier in de regio verschillende peuterdingen met muziek/dans. Geloof dat ze hier met 2.5/3 jaar kunnen starten.
Zo zeg, dat is al snel! Met 4 jaar op vioolles. Poeh! Dat zie ik mijn dochter echt niet doen hoor! Naast talent heb je dan ook discipline en doorzettingsvermogen op een heel jonge leeftijd, lijkt mij? Wat knap dat je dat al kon! Ook op 2 jarige leeftijd piano deuntjes naspelen vind ik ook erg knap hoor! Dat doet mijn 3 jarige niet in elk geval. Wel speelt ze eigen bedachte (zeer simpele) deuntjes en zingt het na. Dat vind ik wel geinig. Wat knap dat je dochter van 7 maanden al simpele ritmes nat tikt! Ik heb ook een dochter van 7 maanden. Die doet niet wat jouw dochter doet. We slaan ook samen op de tafel en ze rammelt ook wat op de piano, maar dat was het dan ook meteen . Leuk om dit te lezen. Geeft me wat referentie.
De wens voor muziekles kwam vanuit mij. Mijn ouders vonden het prima als ik een week niet wou oefenen. Ze vroegen dan wel of ik niet nog even moest oefenen, maar als ik geen zin had dan was niks verplicht. Wel moest ik het seizoen afmaken, maar omdat ik december en juni altijd leerlingen concertje had stopte ik dan niet. We zijn van de week met dochter op het consultatiebureau geweest en zij geven aan dat ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Daar waren ze al alert op, mijn man had dat vroeger ook een ik heb de 'diagnose' hoogbegaafd. Als je vraagt of ze het groene blokje wil pakken dan doet ze dat. Ik dacht dat het toeval was, maar de gele had ze ook goed. Mijn man moest enorm lachen en geloofde het niet eens, tot hij het met eigen ogen had gezien maar dat verklaarde voor mij ook het ritmisch terug tikken etc. Zag net dat de peuterlessen hier al beginnen vanaf 1 jaar én ze vallen op mijn mamadag. Mijn man heeft babyzwemmen geclaimd dus deze mag ik
Je hebt natuurlijk muziekscholen die spelenderwijs muziek aanbieden, zeker doen! Ik Ben op mijn 8e begonnen, nu 37 en Ben nog steeds muzikant . Ontzettend leuk en het is naast ontspanning ook een manier om te ontspannen. Muziek maakt blij
Aha! Jouw hoogbegaafdheid en de ontwikkelingsvoorsprong van jouw dochter plaatst het toch in een ander licht idd . Ja je dochter heeft heel duidelijk een ontwikkelingsvoorsprong hoor! Mijn dochter kan bv alleen nog maar dag zwaaien haha! Veel plezier met de peuterlessen!
Mijn jongste wilde met drie jaar op vioolles nadat we in het spookslot in de Efteling waren geweest. Omdat ik wilde afwachten hoe 'echt' die wens was en zijn fijne motoriek slecht was is hij begonnen met 6 jaar. Hij is nu 9 en lijkt heel muzikaal te zijn, maar ik denk dat hij gaat overstappen naar theater oid, net als zijn moeder We kijken wel.
Dochter hier is mesjokke van muziek, maar die heeft dr eigen keyboard (intertoys, op batterijen!) en laten we vooral zelf prutsen. Ik speel keyboard, piano, orgel, gitaar, basgitaar, contrabas en kreeg blokfluitles door mn strot gewurgd op school...was ook niet ingewikkeld. Zong ook nog in een metal band (jaaaa ooit als sopraan, maar vanaf 16 mocht ik bier drinken daar gingen wel wat tonen af...). Dochter heeft hier al tijden steevaste prik dat ze de pannen uit mn kast haalt (de oude dan wel) op t kleed zet als half drumstel, twee pollepels erbij en dan moet ik muziek aanzetten. Kind speelt mee in t ritme van Sabatton...Zet nou ook niet iets anders op dan metal...dat is "nie goeeeed". Ze probeert ook echt goed mee te doen met de drums. Hans Zimmer vindt ze ook gaaf, behalve "coming home" geloof ik dat ie heet (dat nummer van Spartacus op t einde). Maar dat is meer een balletvoorstelling die we dan krijgen. Vandaag ging t niet zo lekker met dobbeltoren, ze gooide niet snel genoeg de goede kleur naar haar zin. Dus het ermee omgaan dat iets nog niet gaat zoals jij wilt is nogal een ding. Ze is altijd al vrij perfectionistisch geweest, zelfs met leren lopen. Dus muziekles...ik begin er nog niet aan want een valse noot is hier oorlog vrees ik. Eerst maar eens minder fanatiek worden. Zet dr wel eerst op dansles denk ik, plezier maken en body awareness (waar hangt welk ledemaat uit) mocht de later willen gaan drummen oid is t handig meegenomen. Gebruikt ze voorlopig mn oude pannen maar
Nou wat ik een maandje geleden meemaakte.... Mijn 2 jarig meisje zit op haar stoel.. Ik zeg behemian rhapsody op.. Speelt ze letterlijk de intro met 2 handjes en vingertjes mee.... Ze heeft nu een simpel keyboard je en kan al tanden poetsen spelen (of terwijl vader Jacob) Weet niet wat ik meemaak....