Vorige week heb ik vernomen dat ik een MRI scan moet laten maken van mijn bovenbenen tot en met mijn onderrug. Mij is verteld dat een MRI scan onverstandig is tot 3 maanden zwangerschap. Wat zijn de risico's van een MRI scan bij zwangerschap en zijn deze hetzelfde als je een MRI scan laat maken net na je eisprong en dus mogelijke (prille) zwangerschap? Alvast bedankt voor uw antwoord.
Hoihoi, Laat je arts wel weten dat je zwanger zou kunnen zijn. Dan word daar reken mee gehouden Voor zover bekend is een MRI-onderzoek niet schadelijk voor het ongeboren kind, maar om mogelijke risicos te vermijden wil de radioloog toch graag op de hoogte zijn van een eventuele zwangerschap. Uw lichaam neemt het contrastmiddel op. Het komt daardoor ook in uw moedermelk terecht. Het is daarom verstandig enkele dagen geen borstvoeding te geven. Daarom doet de radioloog liever geen MRI-onderzoek waarbij een contrastmiddel nodig is als u zwanger bent. Een MRI-onderzoek zonder contrastmiddel is doorgaans wel mogelijk. Groetjes imke