Vraagjes over sporten tijdens ZW

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lievelief, 17 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Hoi,

Ik ben net zwanger en heb een paar vragen over sporten tijdens de zwangerschap.
    Ik doe veel aan hardlopen, mountainbiken, skeeleren en touwtjespringen en vroeg mij af of ik dit nog gewoon mag blijven doen? En hoeveel/hoevaak?
    Ook hadden wij plannen om ook dit jaar (zoals ieder jaar) op vakantie te gaan golfsurfen maar dit lijkt mij nu niet meer verantwoord?

Weet niet of iemand mij hier iets meer over kan vertellen?

Alvast bedankt!

2. Mir1976

Mir1976 Fanatiek lid

28 jan 2006
    2.696
    0
    0
    hoi,
    sporten kan je gewoon lekker blijven doen, zolang je lichaam het toelaat. Straks moet je wel wat rustiger aan doen, maar ik lees dat je erg sportief bent, dus zeker een goed plan om jezelf lekker in conditie te houden. Is ook voordelig voor bij de bevalling en erna. :)

Dat golfsurfen lijkt me misschien dan geen goed plan. het moet wel verantwoord blijven, dus zonder risico's. Mij lijkt dat golfsurfen wel een heftige sport.

maar goed, elke week lekker sporten is prima hoor. Misschien ietsje minder fanatiek dan voorheen

3. anoul26

anoul26 Fanatiek lid

11 feb 2007
    1.008
    0
    36
    Hoorn
    Zolang het prettig voelt, kun je gewoon doorgaan met jouw sporten. Ik sportte regelmatig voor de zwangerschap maar nu tijdens de zwangerschap is het een stuk zwaarder geworden. Veel sneller duizelig. Luister gewoon goed naar je lichaam.

4. Bri

Bri Niet meer actief

De sporten die je noemt kunnen geen kwaad (al denk ik dat golfsurfen wel wat te heftig zal worden). In het prille begin mag je in principe alle sporten wel doen, dan zit je ukje nog goed beschermd achter je schaambot. Maar als het gaat groeien kun je beter geen contactsporten meer doen of andere sporten waarbij je hard iets tegen je buik kunt krijgen of waarbij de kans groot is dat je hard kunt vallen. Hardlopen en touwtjespringen kunnen heel goed, zo lang je geen last van je rug / bekken etcetera krijgt.

Goed naar je lijf luisteren, je zult op een gegeven moment wel merken dat inspanning te zwaar wordt, dan moet je niet stoer doen maar gewoon op een lager pitje verder gaan.

5. JustSanne

JustSanne Actief lid

8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    ze hebben tegen mij gezegd dat ik tot ongeveer 12 wkn gewoon krachttraining mag doen (en wij trainen 3x in de week), maar dat het na 12 wkn niet goed is ivm het wijken van de buikspieren (en die span je ook aan bij bankdrukken enzo). Verder mag ik gedurende de zwangerschap gewoon blijven sporten...en dat ben ik ook zeker van plan

6. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    Mijn schoonzus en ik sporten 2x per week (1x Bodysteps en 1x Spinning), maar zijn sinds vorige week overgegaan naar 2x Fitness. Met vooroverzitten op de fiets kreeg ik veel druk op mijn blaas waardoor ik vervolgens constant naar de w.c. moest. En tja het springen met Bodysteps ging ook echt niet meer. Nou kan ik gewoon kiezen of ik cardio ga doen of krachttraining. Rechte buikspieren was niet verstandig om te blijven trainen (buik zit ook in de weg), maar schuine buikspieren mag je blijven trainen. Komt ook wel goed uit, want mijn schoonzus wil de 4mijl run in Zwolle gaan doen. Kan ze mooi haar cardio trainen met Fitness ;) .

7. laika10

laika10 Actief lid

28 jul 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Harlopen gaat nog best lang goed, alleen skeeleren zou ik niet meer doen. Tenzij je langzaam aan gaat, maar met een beetje fanatiek skeeleren ga je zo maar 25 km/u en een ploteslinge rem of val komt heel hard aan. Ik was vol overtuiging dat ik alles bleef doen met sporten wat ik deed ( inderdaad hardlopen en skeeleren) maar na 8 weken zwangerschap werd ik zo misselijk en moe dat ik vanaf toen niets meer heb kunnen doen, tja nu een beetje suffig zwemmen....

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zou wel blijven fietsen, maar het echte mountainbiken (ik heb het vermoeden dat jij een echte bikkel bent hihihi, dus niet bang bent om te vallen etc) zou ik wel een beetje aan banden leggen over een paar weken.

En vooral blijven sporten, is alleen maar gezond en goed! (Voor de zwangerschap, de bevalling en daarna!)

9. loel

loel Fanatiek lid

17 sep 2007
    2.097
    0
    0
    verkoopster
    Heusden
    Je moet inderdaad goed naar je lichaam luisteren.
    Ik was altijd erg fanatiek aan het sporten, maar moet het nu toch echt bij fietsen en wandelen houden.
    Na 11 weken kreeg ik al gruwelijk last van m`n bekken.....vet balen dus.
    Ik ben nu ook begonnen met zwangerschapzwemmen, toch bezig zijn maar niet zo zwaar.
    Het deed wel even pijn om niet zoveel meer te kunnen sporten, maar die tijd komt weer wel. ( nou ja, als je tijd hebt dan) ;)

10. Lievelief

Lievelief Bekend lid

2 nov 2007
    686
    1
    0
    Hey bedankt allemaal voor de antwoorden.

Het surfen gaan we in ieder geval zeker niet doen ;) . Ik ga wel kijken en lekker lui liggen dobberen op een luchtbedje in de zee 8) . Vind ik ook niet verkeerd. ;)

Het mountainbiken durf ik niet zo goed meer, omdat ik inderdaad wel 'wild' mountainbike ;) en dan kun je lelijk terecht komen.
    Dus ga vanaf nu lekker lopen, wandelen, touwtje springen (Tja, moet nou eenmaal echt mn energie kwijt!) en zwemmen.
    En goed naar mn lichaam luisteren uiteraard.

Nogmaals heel erg bedankt!

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik mag van de vk gewoon door blijven sporten, alleen vind de fysio nu dat ik beter kan stoppen vanwege bi. hij is een beetje bang dat ik het ga forceren als ik blijf sporten. het blijft nu redelijk contant dus ben ik gestopt. ik merkte de laatste weken wel dat ik geen zin meer had om te gaan en dat ik minder kon doen. sporten tijdens je zwangerschap is juist gezond. zo blijft je conditie op peil en daar heb je weer plezier van tijdens je bevalling.
    liefs doris

Deel Deze Pagina