zwanger & roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ddebbyy, 22 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Hai allemaal,

Even een discussie op gang brengen...

Ik ben net zwanger en ik rook :oops:
    Ik rookte voor mijn zwangerschap ongeveer 25 tot 30 sigaretten per dag...sinds ik zwanger ben 7 per dag....ik bouw het langzaam af!
    De huisarts zei dat ik beter kon afbouwen als in een keer stoppen en gestresst zijn!

Ik krijg alleen mega commentaar van de mensen die het weten...je moet wel stoppen hoor....jaaa ik doe me best en ik weet ook wel dat ik moet stoppen!
    Dan ben ik in staat om een extra peuk op te steken (doe ik uiteraard niet want ik heb alleen mijn eigen babytje ermee)

Wie rookt er ook of wie is er gestopt toen ze wisten dat ze wanger was? En hoe?

Groetjes Debby die zich heel erg schaamt :oops: :oops:

2. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Niet onlogisch dat je commentaar krijgt....roken tijdens de zwangerschap is gewoon NOT-done.

3. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    ik heb altijd geroepen ik stop meteen als ik een positieve test in mijn handen heb....maar ja...het wil niet echt lukken en je mag ook niks gebruiken...iets van nicotine pleisters of kauwgum...pffff waarom ben ik er ooit aan begonnen?

4. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Jaaa :oops: :oops: :oops:

heb je helemaal 100% gelijk in....

5. Bojenna

Bojenna Actief lid

25 okt 2007
    120
    0
    0
    Eindhoven
    Persoonlijk vind ik dat je had moeten proberen te stoppen op het moment dat je dacht, ik zou graag proberen om zwanger te raken dan had je het nu achter de rug. Maar ik begrijp je wel een beetje, toch zou ik echt proberen om te stoppen. Hoe moeilijk het ook is, maar alles voor een gezond kindje toch? Al denk ik dat het van een niet rookster makkelijk gezegd is.

Succes meid!

6. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Ik was 5 weken zwanger toen ik ging stoppen, gelukkig rookte ik toen maar buiten en rookte ook niet veel, dus ging ik snel stoppen met roken.... is mij ook gelukt ;)

7. Jeslin79

Jeslin79 Actief lid

24 jan 2008
    386
    0
    0
    Ambtenaar
    Rotterdam
    hm, ik rook zelf niet, heb het ook nooit gedaan, dus ik weet niet wat het is om er verslaafd aan te zijn. Ik denk dat iedereen wel vind dat je hoort te stoppen met roken als je zwanger bent, maar tegelijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan.
    Mijn zus is vergelijkbaar met jou, zij heeft de hele zwangerschap door gerookt...wel gemindert ik geloof 3 per dag ofzo, maar ze kreeg ook van iedereen maar (ongevraagd) commentaar, dat lijkt me ook heel vervelend. Mensen staan er niet bij stil dat minder makkelijk is dan het lijkt. Ik ben de laatste die het voor een zwangere die rookt zal opnemen, maar ik vind het nog hinderlijker dat andere mensen je altijd maar de les willen lezen (iedereen weet immers dat niet roken het beste is).
    Je hebt de wil om de stoppen, maar nog niet de kracht, je bent gelukkig minder gaan roken, en misschien dat je behoefte naarmate je verder zwanger bent afneemt..zo niet hoop ik toch dat je en gezond kindje zal krijgen. Mijn neefje heeft gelukkig ook nergens last van gehad hij is nu 6 maanden en kerngezond.

Succes meid!
    Jes

8. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Wat goed van je dat je al zoveel minder bent gaan roken! Petje af!

(hier geen roker, maar ik ik vind dit wel een compliment ipv gezeur waard!)

9. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Commentaar is inderdaad om gek van te worden.

"Wereld, bemoei je met je eigen zaken, zwangeren weten dat het slecht is".

Maar de opmerking over toch ligt doorroken ivm stress hoor ik vaker. Vind 't persoonlijk wel onzin. Want 9 maanden roken geeft volgens mij een veel groter risico voor de baby dan twee weken stijf van de stress staan.
    En dat je beter vooraf had kunnen stoppen, tja, weet je ook al. Had ik zelf ook beter kunnen doen.
    Minderen is al een flinke vooruitgang. Ben er zelf alsnog compleet mee opgehouden. Ben wel bij de acupuncturiste geweest voor de afkickbijverschijnselen. Maar ook met je "zin in een peuk" kan zij je neit helpen.

Je zal het zelf moeten doen. Helemaal zelf. Had zelf nooit gedacht dat ik het zou kunnen, maar het is me zooooooooo meegevallen. Heb er totaal geen behoefte aan, en tolereer zelfs geen roker meer in mijn buurt.

En veel vrouwen die roken zetten een gezond kind op de wereld. Maar als jij een kindje baart met een ernstige hartafwijking, of een zeer laag geboortegewicht weet je als nietroker tenminste zeker dat je jezelf niets hoeft te verwijten (buiten andere schadelijke dingen die je niet moet doen als je zwanger bent).

Meis, heel veel succes. Als je wil stoppen, doe het dan nu. Niet morgen, niet als je pakje leeg is, en niet na die ene peuk die je nu nog gaat roken. Gewoon nu.

En niet met nicotine pleisters, want die gooien een berg nicotine in je bloed.

10. ThunderAngel

ThunderAngel Fanatiek lid

26 aug 2007
    1.684
    0
    0
    Apeldoorn
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap geminderd tot 3 sigaretten per dag. En vanaf 26 weken helemaal niets meer.

11. mvogeltje

mvogeltje Lid

17 mrt 2008
    13
    0
    0
    Zeeland
    Petje af dat je zoveel kunt minderen! Ik rook zelf ook en minderen wil zelfs nog niet echt lukken. Gelukkig heb ik een familie die hun oordeel wel voor zich houden. Alsof ik zelf niet weet dat het slecht is?!?! Ik sta nu ook buiten te roken en het gaat al beter....probeer appels te eten als ik trek in een sigaret heb...dan ben ik tenminste met iets bezig.

Heel veel sterkte met het stoppen met roken!

groetjes van Merel

12. Niet meer actief

Ik rookte een pakje per dag en heb altijd geroepen dat als ik zwanger zou zijn, ik per direct zou stoppen.
    Ik heb 1 dag voor mijn NOD positief getest, vervolgens mijn pakjes sigaretten weggegeven, alle asbakken afgewassen en ver weg in de kast gestopt en toen gewoon GESTOPT. Niet meer gerookt. Denk maar aan je lieve, kleine baby'tje, dat echt geen zin heeft in minder zuurstof en schadelijke stoffen, omdat mama nou eenmaal een sigaret "nodig heeft". Dat is toch zielig voor je lieve kleintje?
    Als beebje straks geboren is, zet je hem toch ook niet in een kamer waar gerookt wordt?

Ik bedoel te zeggen; denk aan je kindje en zet je eigen belangen ("zin in een sigaret") opzij. Jij bent verantwoordelijk voor dit kindje!

Ik bedoel dit niet lullig, maar dit is hoe ik gestopt ben. Tuurlijk is het lastig en zwaar de eerste weken. Maar na die tijd ben je trots op jezelf. En geloof me, ik vind roken nu zo ontzetten vies en stinken. Als iemand net gerookt heeft en naast me komt zitten, vind ik diegene echt zo stinken, bah!

Zet 'm op, je kunt het! Je bent nu geminderd. Doe die sigaretten weg, koop een zak lolly's en ga ervoor. Denk aan een gezond kindje!

13. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Er zijn tal van mogelijkheden om wel echt te stoppen.

Je kan in plaats van nicotinepleisters of kauwgom of iets dergelijks ook denken aan acupunctuur.

Persoonlijk vind ik het stress excuus een laf excuus om niet te hoeven stoppen, en een verschuiving van verantwoordelijkheid ( maar de huisarts zegt dat!)

Maar goed dat is mijn mening.

14. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Er zijn helaas genoeg vrouwen die blijven roken als ze zwanger zijn, er is hier een groot topic over bij zwangerschap waarbij je elkaar aanmoedigt om te stoppen.
    Ik was voorheen een gelegenheidsroker, dus niet erg verslaafd, maar toen we van plan waren om voor een baby te gaan, ben ik gestopt. Ik denk dat het niet makkelijk is als je verslaafd bent maar ik ken genoeg vrouwen die wel van dag op dag hebben kunnen stoppen toen ze een positieve test in handen hadden.
    Ik denk dat je echt moet proberen te stoppen, het loont de moeite en je zal trots zijn als het lukt!
    (Extreme) vroeggeboortes en groeiachterstanden gebeuren vaker dan je denkt bij vrouwen die blijven roken. Als je aan de gevolgen denkt, zou dit je toch moeten aanmoedigen om er geleidelijk aan mee te stoppen vind ik.
    Veel succes in ieder geval!

15. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Ik ben gestopt toen wij besloten voor een kindje te gaan. Ik heb gewoon 's avonds gezegd, morgen stop ik en niet meer gerookt. Ik ben nog steeds trots hierover.
    Mijn schoonzus heeft haar hele zwangerschap flink doorgepaft en eerlijk gezegd, ik vind het er ook echt niet uitzien, een dikke buik en roken.

Goed dat je al zoveel bent geminderd. Nu de volgende stap. Komt vast helemaal goed, als je maar gemotiveerd bent. (en volgens mij ben je dat wel, anders had je dit topic niet geopend). Succes meid!

16. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Hai meiden,

Ik weet dat ik het kan...ik ben toen we begonnen met zwanger worden direct gestopt...4 maanden lang...de beeb kwam alleen niet en de stress sloeg toe...ik ben toch zo zwak geweest om weer te gaan roken....uiteindelijk heeft het 16 maanden geduurd voordat ik zwanger geworden ben (ik ben er heilig van overtuigd dat dit ook komt door t roken) en nu is het zover en kan ik nog niet stoppen...
    Ik vind het wel al een hele prestatie dat ik zoveen minder rook maar zelfs die 6 a 7 sigaretten zijn schadelijk voor mijn kindje.
    Ik ga echt echt echt mijn best doen om te stoppen met roken.....ik MOET gewoon.

Bedankt meiden...........ik laat jullie weten of t me lukt...
    (heb nu nog geen sigaret aangeraakt ben nu 2 uur wakker....die ochtenden zijn het ergst! ;)

17. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    that's the spirit girl!

succes!

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Doorzetten hoor meid! Je doet het voor je kleintje.

19. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ik ben nu bijna een jaar gestopt met roken. Ik rookte veel, zo'n 2 pakjes per dag, en in het begin was het ontzettend moeilijk. Maar nu heb ik er geen moeite meer mee en ben zo blij dat ik niet meer rook!

Ik heb veel gehad aan het boek 'Rookvrij' van Kristina Ivings, en veel steun gezocht op een forum over stoppen met roken.
    Dat je al zo veel geminderd bent is goed joh, knap van je! Maar helemaal stoppen is op den duur makkelijker, want met een paar sigaretten per dag hou je de verslaving in stand. Succes!

20. Niet meer actief

GO GIRL!

Hier een oud-roker. Ik ben gestopt (20 per dag) toen ik wist dat ik zwanger was. Had daarvoro wel stoppogingen gedaan maar dat lukte niet. Zwanger zijn is voor mij de beste motivatie en inmiddels rook ik al sinds 13 december niet meer! Of te wel.. wat ik kan kan jij ook.
    Maar... makkelijk is het niet (okay, toegegeven mij ging het heel gemakkelijk af maar ik zie in mijn omgeving het ook heel anders gaan). Wat mij erorm hielp is me voor te houden dat ik niet stopte maar dat ik nu even niet rook. Dat voelt een stuk minder definitief. Nu rook ik niet... misschien straks. En als straks komt... dan weer precies hetzelfde. Als je dan een paar dagen niet gerookt hebt, is het zonde om weer te beginnen.

Ik vrees dat je je bij het commentaar van je omgeving wel moet neerleggen. Net zoals men er iets van gaat vinden als je
    - ver weg op vakantie gaat (met vliegtuig)
    - een keertje een toastje met filet americain eet
    - sushi niet 9 maanden lang kan weerstaan
    - ook wel eens op je buik slaapt
    - etc etc

Sterkte! enne... jij kan het ook!

Deel Deze Pagina