Geschat gewicht door echoscopiste en verloskundige; groot verschil

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ona, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Nu ik zo'n beetje tegen het einde loop merk ik dat ik wat meer controles krijg. Natuurlijk 1 x in de week naar de vk om bloeddruk te meten en ik heb een liggingsecho gehad waarbij ook de groei/gewicht van het kindje is geschat.

De echo had ik bij ruim 36 weken. De echoscopiste (van het ziekenhuis) zei toen dat het nog een beetje klein was. Alles was binnen de normaalcurve behalve de diameter van het hoofdje (van oor tot oor gemeten), deze was onder de normaalcurve. Dit heeft me wel wat zorgen gebaard want zou het dan geen afwijking kunnen hebben? Al met al schatte ze het gewicht van het kindje op een kleine 2500 gram (2496). Dit viel ook nog binnen de normaalcurve maar op de onderste lijn.

Gisteren had ik een afspraak bij de verloskundige die ik zeer hoog heb zitten (ze gaat al meer dan 20 jaar mee en ik hoor enkel goede verhalen over haar en heb die ervaring zelf ook). Ik heb pas gisteren (2 weken na de echo) gevraagd of ze kon inschatten hoe groot het kindje ongeveer is. Ze voelde en zei; het voelt heel gemiddeld aan. Ik schat dat het zo rond de 7 pond is (zo'n 3500 tot 3700 gram staat in m'n zwangerschapskaart als aantekening). Nu kan ik me niet voorstellen dat het kindje in 2 weken een kilo of meer is gegroeid. Zou dit mogelijk kunnen zijn? Over het te kleine hoofdje zei de vk dat dit niet meer betrouwbaar is op te meten omdat het kindje al is ingedaald. Echter, tijdens de echo vertelde de echoscopiste dat het nog net niet helemaal ingedaad was. Ook een beetje vreemd en tegenstrijdig vond ik.

Het geschatte gewicht van de vk stelde me wel gerust. Hoewel bij een zwaardere baby de bevalling misschien ook wel zwaarder is denk ik toch in eerste instantie aan het kindje natuurlijk. Zijn er anderen die hier ook ervaring mee hebben dat 2 onafhankelijke personen een hele andere schatting maken en wat kwam hier uiteindelijk uit bij de geboorte?

2. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    ik liet toen ook vaak een schatting maken van het gewicht, en toen nog zelfs een paar dagen voor mijn bevalling en toen schatte ze mijn zoontje op een dikke 5 pond en toen ie geboren werd, denk 3 dagen later was ie 6,5e pond!

3. paula1984

paula1984 Niet meer actief

hoi

nee beide vk schatte zonder van elkaar te weten eigenlijk hetzelfde (50 gram uit elkaar) de 1 zei 3700 en de andere 3750 op de 40 weken.
    Uiteindelijk geboren 41+1 met 3810 gram dus echt heel knap gedaan ondanks een goed badje vruchtwater om hem heen:D

Ik vind het ook raar hoor zoveel uit elkaar in 2 weken zoveel aankomen is wel erg veel.

Weet je zeker dat je vk niet bedoelde net als bij mij een schatting op 40 weken?
    En die echo een schatting van op dat moment?

liefs paula

4. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    De verloskundige schatte onze dochter tussen de 6 en 6.5 pond
    En ze was iets meer dan 6 pond dus ze zat goed.

5. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL
    In mijn omgeving is het zo vaak fout geschat. Kindjes die dysmatuur werden geboren waarbij de zowel de vk als de echoscopiste de baby groter hadden geschat en kindjes die groot werden geschat (tot inleiden met 38wk toe) die helemaal niet zo groot bleken te zijn.

Ik heb er niet zoveel vertrouwen in moet ik zeggen.

6. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    bij mn eerste dochter schatte ze dr een paar daen voor de bevalling op 3700 gram. ze was 3640 gram.
    bij mn 2e dochter schatte ze dr op 3950 gram. ze was 4000 gram.
    dus heel knap vind ik! ga maar uit vd vk hoor! die hebben zoveel ervaring. die zitten er meestal niet veel naast.
    enne.... t maakt de bevalling niet veel moeilijker hoor, als t wat groter is. sommigen hebben meer moeite met een 6 ponder dan een 9ponder. het ligt er ook aan of t kindje goed met t hoofdje ligt.

7. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Met m'n dochter geen groeiecho's gehad maar VK zei: 'deze wordt 3400 gram.' ze was 3445 en 1 week te laat.

Nu met de tweeling krijg ik wel regelmatig groeiecho's en worden ze iedere keer gemiddeld tot zelfs iets groter dan dat geschat, telkens door andere personen. Al viel het gisteren met 34 weken echt niet meer mee om goed te meten, het wordt gewoon steeds moeilijker om alles goed in beeld te krijgen.
    De VK die de schatting de eerste keer gegeven heeft gaat het met 36 weken bij de tweeling ook proberen, als het goed is heb ik de dag ervoor ook een groeiecho en beval ik 1 of 2 weken later, ben benieuwd wie er het dichtste bij zit.

Vorige week heeft een VK ook nog ff gevoeld, een schatting durfde ze niet gegeven maar zij voelde wel wat de echo's ook aangaven: het waren geen kleintjes volgens haar.

8. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Drie weken terug bij de liggingsecho zei de vk dat het een gemiddeld kindje is qua lengte en gewicht (6-7 pond) en dat ik best wel wat vruchtwater had.

Vorige week was ik op controle bij de andere vk en die zei me dat ik rekening moet houden met een 8-ponder, dat m'n buik goed gevuld is met baby.

Ik laat me wel verrassen! Liever vandaag nog dan morgen :D

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ja dat hebben ze wel vaker mis hoor!! Hierin mijn tweede zwangerschap door mijn eigen VK(die ik ook heel hoog heb zitten, achteraf helemaal terecht:D) met 36 weken groot geschat, geboortegewicht zou met 40 weken rond de 4 kilo zitten.

Ik ben 6 dagen overtijd gelopen bij meneer, na 4 dagen voelde ik minder leven dus naar het zkh voor een echo en ctg. Tijdens die echo zei de vk, ooh wat een kleintje! Ze vonden mijn buik klein en op de echo zag ze dat hij maar een kleine 3 kilo zou zijn. Ik als een gek nog maat 50 gehaald, voor niks dus.

Want toen hij geboren werd was hij gewoon 4180 gram! Nou in twee dagen groei je echt niet zoveel hoor!!

10. ladytwister

ladytwister Bekend lid

29 jan 2008
    643
    0
    0
    Fulltime Moeder
    Westfriesland
    Bij mijn eerste had ik dat dus ook de echoscopiste vertelde mij bij een groeiecho die ik had met 37 weken dat ons kindje een ruime 8 pond zou zijn als ik bevallen zou zijn ! ( ik zag de bui al hangen dat ik al mijn kleine maatjes kleding niet kon gebruiken ) alleen de verloskundige dacht daar anders over die dacht een kleine 7 pond toen ons meissie geboren was bleek ze maar 3050 gram te wegen dus ik had me zorgen lopen maken voor niets eigenlijk ....
    nu bij deze zwangerschap heb ik weer een groeiecho gehad met 31 weken en nu werd ons meissie op 1535 gram geschat en met 37 weken krijg ik weer een groeiecho dus ik ben heel benieuwd wat er dan weer uitkomt. maar ik ga gewoon weer uit van wat mijn VK zegt

11. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Bedankt voor de reacties! Interessant om te lezen. De ervaringen verschillen nogal lees ik. Mijn verloskundige zei dat ze het kindje goed kon voelen dus ik vertrouw haar ergens wel.

@Tresje, daar heb je gelijk in. Hopelijk ligt het kindje goed met het hoofdje. Het is zeker geen 8 of 9 ponder, hooguit 7 dus dat is wel weer geruststellend.;)

De echoscopiste zei er duidelijk bij dat het enkel een schatting op het moment zelf was (dus met 36,5 weken). De verloskundige zei niet duidelijk of het een schatting van het moment was of dat ze denkt dat het bij 40 weken zo groot is. Maar ja 40 weken is voor mij al volgende week donderdag en schatting maakte ze gisteren.

12. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik kom net terug van de laatste echo en de vk vertelde me dat je bij zo'n echo ongeveer een pond (1) ernaast kan zitten met het gemiddelde gewicht! Vaak is het in het echt wat zwaarder omdat ze minimaal meten...

13. Ollie123

Ollie123 Lid

26 nov 2009
    53
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ook uitgaan van wat de verloskundige zegt. Bij de groeiecho's van mijn zoontje werd hij geschat op net 7 pond.
    De verloskundige was het hier echt niet mee eens en was er heilig van overtuigd dat het een 8 ponder zou worden.
    De verloskundige had gelijk, hij woog 3894 bij de geboorte.

14. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier zou de kleine op zo'n 3000/3100 gram uit komen na de laatste 2 echo's.
    Ze is geschat door 3 verloskundige.
    1 gaf 7 pond aan en de andere 2 zo'n 6 pond (dit was een aantal uren voor de bevalling).
    Ze is geboren met een gewichtje van 3360 gram.

15. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    ik heb een schatting gehad van D.estiney toen zei de echoscopiste ooo die kleine weegt nog geen 1900 gram moet echt een ziekenhuisbevalling worden, volgende dag ben ik bevallen en woog ze 2860 gram dus bijna een kilo zwaarder ;)

16. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Mijn verloskundige riep de hele zwangerschap al dat ik een grote baby droeg (door buik te meten). Met 36 weken een groeiecho in ziekenhuis gehad en daar zeiden ze dat ie nu op 2600 gram werd geschat, lekker gemiddeld, en als ik met 40 weken zou bevallen zo rond de 3500 zou zitten. Ze zeiden dat ik veel vruchtwater had. Verloskundige nam dus maar aan dat dit klopte. Met 39 weken kwam er alsnog een baby(tje) tevoorschijn van 4225 gram! Flink gegroeid op 3 weken tijd zeker?? Volgens mij had mijn vk gewoon al die tijd gelijk!

17. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

16 jul 2008
    1.410
    0
    0
    Op 39.3 weken 3800gram geschat, 39.4 weken geboren en woog 4315gram!!!

18. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een schatting zegt zo weinig... Bij een echo kunnen ze er een halve kilo boven of onder zitten ( dus een kilo verschil!) en op de hand is het helemaal moeilijk. Dus ik zou dr zeker geen waarde aan hechten!

19. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Een echo ziet geen spek. handen voelen veel meer. een echoscopist zei toen tegen mij dat een echo alleen rond kan meten. je kan dat wel iets aanpassen maar een hoofd en een buik zijn niet rond. daarin kan dus soms behoorlijk gewichtsverschil zitten.

uiteindelijk weet je t pas als t kindje geboren is. bij mijn oudste schatte de vk de kleine 6 pond. tijdens de bevalling zei de zh vk nou .. 7 7.5 pond eerder.. en hij was idd ruim 7,5pond. (tweede schatting was met gebroken vliezen had nogal wat vruchtwater denk ik:D)

20. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    Echoscopiste hie heeft het juist gehad, hij is met 38.1 geboren met 4190gram (ingeleid) VK 's zeiden ook voelt als een flinke baby

Deel Deze Pagina