Salade opmaken...help!

Discussie in 'De lounge' gestart door Nikki23, 25 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Aankomende zondag gaan we barbecuen met een groep mensen. Nu ben ik gevraagd om salades mee te nemen. Gewoon huzarensalade en rundvleessalade. Maar ik kan natuurlijk moelijk aankomen met 2 bakken salade :rolleyes: .
    En aangezien ik zelf nog nooit een salade heb opgemaakt wil ik jullie vragen om tips. (Graag duidelijke uitleg als dat kan)
    Wie kan mij helpen?

2. liss10

liss10 Lid

7 okt 2007
    94
    0
    0
    Als ik salades opmaak doe ik het altijd zo;

Op de schaal leg je eerst slablaadjes, hierop de salade, gladstrijden en een laagje mayo (of zoiets erop)
    Als garnering leg ik altijd langs één rand vis (zalm in een "plukje",paling,garnaaltjes etc) om de salade heen, en langs de andere rand asperges,augurkjes,zilveruitjes,rolletjes verschillende ham en cervelaatworst.
    Tussen de helften vis/vlees kun je eitjes leggen die je in 8en hebt gesneden (heb je een eiersnijder?
    Bovenop leg ik over de hele lengte (of in het rond kan natuurlijk ook) halve gekookte eieren met het eigeel naar boven en hierop een klein toefje mayo en ketchup.
    Hoop dat je hier wat aan hebt. In ieder geval veel plezier met je bbq.

Groetjes,
    Liss

3. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Maak er een soort van koude schotel van. De salade kan je bijvoorbeeld met een ijsschep mooi op dienen op een schaal. Lekkere rauwkost er bij. Wat hard gekookte eitjes enz.

Veel plezier!

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Neem een mooie, platte, ovale schaal.
    Bedek de schaal met blaadjes ijsbergsla.
    Daarop doe je de salade (gewoon uit een bak).
    Vervolgens sier je de boel op met plakjes tomaat, plakjes ei, rolletjes ham, augurk, zilveruitjes, komkommer.
    Met mayonaise en ketchup uit een tube ´schrijf´ je nog wat leuks op de salade.

Een kind kan de was doen.
    Succes!

5. Roelie

Roelie Fanatiek lid

20 mrt 2007
    2.951
    0
    0
    Ik doe het meestal in een ovale vorm op een schaal die ik eerst beleg met sla (rucola is erg decoratief en lekker), bestrijk de salade dun met slasaus en leg er dan plakjes ei op met een toefje ketchup, plakjes augurk met een toefje mayo en om de salade heen wat dingetjes uit het zuur, zilveruitjes, sellerie, wortel enzo. En soms nog wat opgerolde plakjes cervelaat of ham.
    De hele salade bestrooi ik dan meestal nog met wat groene slakruiden en een beetje paprikapoeder en kerriepoeder.
    Misschien kun je ff googlen op wat afbeeldingen (bij cateringbedrijven ofzo) en daar nog wat originelere ideeen opdoen?

6. ilonaw

ilonaw Actief lid

6 jul 2007
    153
    0
    0
    winkelmedewerkster
    utrecht
    Is eigelijk heel simpel.Je deponeerd de inhoud van de bakken op een groot bord waar je wat sla op de randen rondom hebt neergelegd.Even netjes gladstrijken dat het mooi rond word.Elke salade natuurlijk een eigen bord.

HUZARENSALADE
    Je zorgt dat je twee eitjes (per salade) hard hebt gekookt en die snij je in plakjes.Die leg in een driehoekje op de salade breed aan de onderkant breed en in een punt naar boven.En dat ook aan de andere kant er schuintegenoverOok zorg je voor wat augurken in schijfjes en zilver uitjes daar doe je het zelfde mee als met de ei.Dan wat mayonaise erover in toefjes en wat kethup en die is klaar.

Dit kan je ook met de rundvlees salade doen.

Wat je ook kan doen is met fruit werken zoals mandarijntjes, ananas en vruchtencocktail uit blik wel goed laten uitlekken en verse meloen.

Wil je het heel luxe doen kan je er ook nog vleeswaren op leggen bijv.kipfilet rolade rauwe ham ardenne pate plakes vouw je dubbel leg het geranschikt op de salade en de ruimtjes die je overhebt kan je weer op vullen met zoetzuur.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

7. Niet meer actief

ik zou 2 van die grote zilveren schalen halen.

en dan sla halen en de grote bladen schoonmaken en rondom de schaal leggen, dan de salade in het midden op alufolie leggen, en daaromheen bijv. bij de huzaren salade, rolletjes augurk met boterhamworst, rolletjes rauwe ham met asperges, een paar gevulde eieren aan beide kanten, wat augurkjes en zilveruitjes ertussen en dan is de schaal al gauw mooi opgemaakt.

bij de rundvlees salade doe je hetzelfde, enkel kun je daar iets andere dingen verzinnen om bij te leggen. Bijv. rauwkost en of fruit of wat andere hartige dingetjes (indische balletjes e.d.)

succes

8. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Wow, wat zijn jullie allemaal snel! Geweldig bedankt meiden, hier kom ik vast wel mee uit de voeten :) !
    Ik zal zondag mijn best gaan doen!
    Nogmaals mijn dank.

9. augustus

augustus Niet meer actief

Ook echt wat voor mij (not). Ik zou het kopen en mooi opmaken met ei, ham augurken etc.

10. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Let wel op dat je als je zure dingen gebruikt (zoals augurken en zilveruitjes enzo) dat je geen aluminiumfolie gebruikt want dat reageert dus op elkaar. Heb ik een keer gehad, zat mijn salade onder de 'verf'van de alufolie :confused:

11. Chieffie

Chieffie Bekend lid

28 mei 2008
    581
    0
    0
    Assistent manager Service & Diensten
    Rotterdam
    Ja, zo deed ik het ook toen ik nog in de horeca werkte :D

Mooie ovale schaal, blaadjes sla erop leggen, 2,5 of 5 kg bak huzarensalade erop 'kwakken', met een spatel gelijkmatig ovaal en plat smeren, dan mayo erop, ook weer alle kanten gladsmeren. Langs de staande rand dan om en om dunne plakjes komkommer en tomaat. de bovenrand helemaal rondom met zilveruitjes. De platte bovenkant gelijkmatig versieren met plakjes ei, zilveruitjes, plukjes peterselie, cherrytomaatjes. Eventueel in het midden een kader van zilveruitjes o.i.d. maken en daar met curry of ketchup iets schrijven. Met de fles is lastig: het is handiger een piepklein gaatje in de punt van een boterhamzakje te maken en hier de curry in te doen. (Als je een 'echte' slagroomzak hebt met dun tuutje is natuurlijk nog beter. Oefen ook eerst even het schrijven voor je het in het echt erop gaat zetten! Ten slotte de rand tussen je salade en de rand van de schaal nog opvullen met cherrytomaatjes, stukjes augurk, zilveruitjes, etc., gewoon alles wat je erop gebruikt hebt ook mooi langs de rand leggen. En inderdaad: GEEN aluminiumfolie gebruiken met zuren!

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    laatst gedaan op mn werk (samen met een cliënt) gewoon versierd met alles wat uit de koelkast kwam en ons lekker leek. Rolletjes worst erbij, gezichtjes gemaakt. cherrytomaatjes, parijseworteltjes, paprika etc..
    Wij vonden de bloem het mooist. Die maakte we ook gewoon door onze fantasie.. Wat hebben we gelachen samen... Helaas is deze cliënt nu als crisis ergens anders geplaatst, maar toen was het een schatje!(sorry offtopic)

13. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Nogmaals bedankt voor alle tips! Geweldig.
    Maar wanneer kan het nu het beste klaar maken? Zou dat morgenavond al kunnen? Of is het het beste om het zondagmiddag (vlak van tevoren dus) te doen?
    En waar zou ik zo'n ovale plastic schaal kunnen kopen?

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    ik zou vlak van te voren doen hoor! anders droogt t uit en trekt de saus enzo erin! Ze hebben bij de action van die serveer (weggooi) schalen! Anders de blokker ofzo?

Deel Deze Pagina