vitamine b12 tekort

Discussie in 'Gezondheid' gestart door koter, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Hallo allemaal

Mijn vitamine waardes e.d. zijn volgens mij nog nooit getest. Nu doen we mee aan de predict studie in Rotterdam waarbij we wekelijks tot 12 wkn 3 d echo's krijgen. Ook is toen bij ons beide bloed afgenomen.
    Vandaag de uitslag ontvangen.. Mijn vitamine B 12 is te laag, 151 terwijl het boven 160 moet zijn geeft de brief aan.

Als ik nu google op internet lees ik allerlei gruwelverhalen, over grotere kans op kind met neurologische afwijking, hartproblemen etc.
    Ook staat er ergens dat je nooit foliumzuur mag slikken als je b12 tekort hebt, maar dat slik ik nu al ruim 1.5 jaar... Nooit geweten dat mijn vitamine b12 tekort is..
    Ik lees ook over injecties etc etc.

Wat moet ik doen? Donderdag a.s, heb ik intakegesprek bij de verloskundige ( ik hoef niet meer bij de gynaecoloog langs omdat ze zei dat ik nu ' normaal' zwanger ben met alle clomid) . Kan zij mij verder helpen? Of moet ik naar de huisarts?
    Die is deze week met vakantie..
    Ik weet het even echt niet meer... Ik slik ook compleet mama vitamine pillen om juist vitamines goed op peil te houden.. Ergens anders op internet lees ik dat je direct met de huisarts contact moet zoeken voor verwijzing naar internist...
    Ik krijg er allemaal de kriebels van.. Wie kan me helpen en me een beetje gerust stellen?

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    kijk is op stichting b12 tekort...
    maar jij moet geprikt worden want met vitamines worden niet genoeg opgenomen wel in bloed maar niet in cel niveau...

ik zou als ik jouw was gelijk de verloskundigen bellen en kijken of ze je eerder kan helpen .... een b12 te kort is echt el iets serieuze je kan er zelf neurologie schaden mee op lopen ...!

3. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou contact opnemen met je huisarts. Waarschijnlijk zal hij vitamine b12 injecties voorschrijven of tabletten. Als je injecties krijgt moet je opletten dat je injecties krijgt van het merk nycomed. (in die ander kunnen stoffen zitten die niet goed zijn voor je kindje)
    Vitaminepillen werken niet echt, daar zit maar heel weinig b12 in, of je maag neemt de vitamines niet goed op.
    Geen paniek verder, verhalen op internet zijn idd wat schikbarend. Maar probeer naar je huisarts te luisteren. Let wel op sommige huisartsen vinden b12 tekort onzin. Probeer je dan door te laten verwijzen naar een internist...

4. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    zijn die injecties niet schadelijk voor het kindje?
    Ik ben nu 11 weken.. kan de schade er al niet zijn zeg maar???

Vind je dat ik nog kan wachten tot volgende week naar de huisarts te gaan, want hij is deze week met vakantie, hij heeft wel een vervanger voor dringende gevallen, maar weet niet in hoeverre dit nu nog kan wachten..

5. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    dit komt van de b12 stichting :

Vitamine B12 is zowel voor als tijdens de zwangerschap belangrijk. Uit onderzoeken is gebleken dat een tekort aan vitamine B12 geassocieerd wordt met onvruchtbaarheid en miskramen, en ook met neurale buis defecten. Aan het belang van folium wordt tegenwoordig veel bekendheid gegeven (en terecht), om dezelfde redenen. Echter, indien er een tekort aan vitamine B12 bestaat, is suppletie met foliumzuur niet aan te raden, aangezien het neurologische klachten kan geven, en aangezien folium in het geval van een vitamine B12 tekort in het lichaam wordt “vastgezet” als inactief folium (methylfolaat), en dus niet werkzaam is.
    Een serum B12 waarde van ≤ 185 pmol/L wordt geassocieerd met een 3,5 maal grotere kans op spina bifida. Gebleken is dat moeders met een kind met spina bifida duidelijk lagere waarden van serum B12 hadden dan moeders met gezonde kinderen. (uit: Marginal maternal vitamin B12 status increases the risk of offspring with spina bifida Pascal M. W. Groenen MSc, Iris A. L. M. van Rooij PhD, Petronella G. M. Peer PhD, Rob H. Gooskens MD, PhD, Gerhard A. Zielhuis PhD and Régine P. M. Steegers-Theunissen MD, PhD UMC Nijmegen en UMC Utrecht)
    Onvruchtbaarheid kan veroorzaakt worden door een vitamine B12 defiëntie en/of een foliumzuurdeficiëntie. Aangeraden wordt om bij onvruchtbaarheid te controleren op vitaminedeficiënties (R. Gräsbeck). Ook miskramen kunnen als oorzaak een vitamine B12 deficiëntie hebben.
    Een vitamine B12 deficiëntie kan onvruchtbaarheid veroorzaken door invloed op de ovulatie en door problemen met de innesteling van de bevruchte eicel in de baarmoederwand (Bennett M.: Vitamin B12, Deficiency, Infertility, and Recurrent Fetal Loss. J. Rep Med Vol 46, No 3., 2001). Een verhoogde homocysteïne wordt geassocieerd met onvruchtbaarheid en (herhaalde) miskramen. (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie). Een verhoogde homocysteïne wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B12, foliumzuur en/of vitamine B6.
    Zwangerschap

Wanneer er een vitamine B12 deficiëntie is geconstateerd voor de zwangerschap dan is het belangrijk injecties te (blijven) geven, en om daar ook mee door te gaan tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap wordt meer vitamine B12 verbruikt, en aanvulling is dan zeker nodig gezien het feit dat vitamine B12 essentieel is voor de vorming van het zenuwstelsel, voor de vorming van DNA, en voor de groei van de foetus. Vitamine B12 injecties kunnen zonder problemen gegeven worden tijdens de zwangerschap.

ja moet echt zorgen dat je snel injectie gaan krijgen want het kan ook schadelijk zijn voor je ongeboren kindje

6. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Injecties kunnen geen kwaad, ik krijg ze 1x in de 2 maanden.
    Ik heb er heel lang over gedaan om dit 1x in de 2 maanden te krijgen. Mijn huisarts deed erg moeilijk namelijk....Het kan toeval zijn maar ik werd niet erg makkelijk zwanger en nadat ik mijn injecties heb gehad was ik een maand later zwanger. (tot 3x toe....)Nu mag ik dus 1x in de 2 maanden een prik halen en het gaat met mijn zwangerschap prima.
    Ik zou gewoon even die vervanger bellen, misschien heeft hij er een positieve kijk op....en kan je gelijk een injectie halen bij de assistente.
    Een week wachten is denk ook niet zo'n probleem, maar ik voel me behoorlijk k*t als ik mijn injectie niet op tijd krijg.

7. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Heb net al op die website zitten lezen van b12 tekort stichting.
    Net ook de vervanger van de HA gebeld, kan morgen tussen 8 en 12 bellen voor afspraak.. dat doe ik dan maar!
    Bedankt voor jullie reacties!

8. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    nu nog even verder gekeken in de brief.. naast de totaal b12 met waarde 151 gemeten, is er ook actief b12 gemeten, dit is met gemeten waarde 16.
    Op deze website B12-tekort, bloedtests
    lees ik dat waarden tussen 20-120 moeten liggen en dat er zeer waarschijnlijk b12 tekort is bij minder als 35.
    ook staat er als ik minder heb als 20, het ' zeker' zou zijn dat ik addison biermer heb (opnamestoornis)?!
    Ga morgenochtend direct de huisarts bellen, ook al is het een vervanger!

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Het aller allerbelangrijkste is dat je nu minimaal 10 prikken in 5 weken krijgt (5 weken lang 2 maal per week)

Hamer daar aub op!! In zowel de bijsluiter als farmaceutisch kompas staat dit. Laat je dus niet afschepen met 1 prik en dan niks meer

Een goede aanvangdosering is zeeeer belangrijk! Dus 10 prikken in 5 weken halen, en dan op geleidde van klachten of eens in de 2 maanden

Teveel aan vitamine b plas je toch uit, overdosering is niet echt mogelijk

10. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wat Daantje aangeeft, is waar. Laat je niet afschepen, maar ik kan je nu al vertellen dat dat wel gaat gebeuren, want maar weinig artsen (zelfs internisten) hebben enig benul van B12.

Maarre, het ziekenhuis laat je B12 testen en zelfs je actieve B12 (welke je bijna ook nooit getest krijgt, al smeek je erom) en ze ondernemen geen actie?! :$:( Dat is te bizar voor woorden.

En inderdaad kun je een tekort verergeren omdat je foliumzuur gebruikt. Wat zou kunnen is dat je van jezelf een laag normaalwaarde hebt, die door het gebruik van foliumzuur nog lager wordt en dus te laag wordt.
    Heb je ook (neurologische) klachten?

Ik had al jaren neurologische klachten die nog veel erger werden door het slikken van foliumzuur. Ik heb een laag normaalwaarde, dus net boven de onderste waarde en dus volgens de internist geen tekort. Maar wel ontzettend veel klachten. Heb uiteindelijk via de huisarts (pillen hielpen natuurlijk niet) injecties gekregen, maar die wilde maandelijks en dat is lang niet genoeg. Bij neurologische klachten wordt geadviseerd 2 jaar wekelijks te spuiten en dat heb ik gedaan. Gelukkig zijn de meeste klachten weg, maar er is veel blijvende neurologische schade, vooral ongevoelige huid. Voor deze zwangerschap had ik afgebouwd naar 1x per 2 weken, langer ging niet, anders kreeg ik weer tintelingen. Door de zwangerschap spuit ik weer wekelijks. Anders ook weer klachten, want zwanger zijn "vreet" B12, net als ziekte en stress.
    Bovenstaande is niet om mij, maar om wat je kan overkomen als het niet (goed) behandeld wordt. Zo zijn hier meer dames op het forum die blijvende schade hebben opgelopen door onze fijne artsen. In andere landen wordt dit veel meer herkent en beter behandeld gelukkig. Ik haal nu mijn ampullen bij de orthomoleculair arts en mijn hubby spuit.

Gebruikte je ook al vitaminepillen met B12 tijdens het bloedprikken? Dat zou namelijk verklaren waarom je bloedwaarde nog betrekkelijk hoog is tov je actieve B12 op celniveau.

Lang verhaal geworden, maar hopelijk heb je er iets aan. EN HET IS NIET SCHADELIJK, wat een arts je ook probeert wijs te maken!!! Bij mij is het niet te meten zo hoog in mijn bloed en ik voel me beter dan ooit en dat geldt voor meer mensen.

11. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Erg fijn dat jullie zo met me mee denken.
    Ja ik prikte ook al die vitaminepillen bij het bloedprikken, toen ik wist dat ik zwanger was (toen ongeveer 4 weken aan het gebruiken).
    wb. het ziekenhuis: ik ben standaard onder controle in een regulier zhuis, en doe mee aan de predict studie voor wetenschappelijk onderzoek bij erasmus in Rdam. Zij namen bloed af, we moesten allerlei vragenlijsten invullen, allemaal voor het onderzoek. Nu kregen we vandaag de uitslag van het bloed binnen om ons erover te informeren met erin vermeld dat we hiermee naar de huisarts ofverloskundige moeten gaan. We zijn nl. niet ' standaard' in behandeling bij erasmus, dat is puur voor het onderzoek. We zijn er dus bij toeval achtergekomen. In ons eigen zhuis is hier niet op getest en zouden we dit dus nooit te weten zijn gekomen. Dus ben wel erg blij dat ik bij toeval met dat onderzoek mee doe..

En klachten... tja wat heet klachten... Ik ben al langer qua jaren regelmatig moe, vooral na het werk, maar ja dat hoort er toch bij? Tijdens mijn zwangerschap merk ik wel dat ik veel extremer moe ben, en met regelmaat echt even moet liggen.. Maar ja, dat hoort normaal ook bij zwangere vrouwen...
    Verder weinig eetlust sinds mijn zwangerschap, en 3 kilo afgevallen..
    ik krijg het er allemaal gewoon met moeite in.
    Andere klachten? Ik heb vaak hoofdpijn, migraine achtig, hoewel dat juist de afgelopen tijd alles is meegevallen en vanaf mijn 16e viel ik regelmatig flauw, uiteindelijk bleek als gevolg van hyperventilatie (terwijl ik zelf niet doorhad dat ik dat had). Nu krijg ik soms nog zo'n flauw gevoel, maar even zitten en wat drinken helpt vaak wel.

morgenochtend bel ik de vervangende HA (mijn HA is met vakantie..) voor een afspraak , liefst morgen. Moet ik dan vragen naar een doorverwijzing naar de neuroloog in het zhuis?

12. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    oja, ik hoorde van mijn moeder dat mijn tante (die inmiddels is overleden) ook te weinig vitamines uit haar bloed opnam, en maandelijks vitamine injecties kreeg. Kan dit erfelijk zijn?

13. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Bij ouderen komt het vaker voor omdat de intrinsieke factor (wat zorgt voor opname) minder wordt, dus dat hoeft niet. Tenzij ze het ook heeft gekregen op jongere leeftijd.

Jouw klachten kunnen heel goed veroorzaakt worden door je B12 tekort, zelfs je "hyperventilatie". Bij mij zijn er klachten verdwenen die aan andere zaken werden toegewezen, maar schijnbaar toch door de B12 veroorzaakt werden. Overigens heb ik meerdere onverklaarbare vitaminetekorten, B12 komt meestal niet alleen...

En je bloedwaarde wordt idd hoger door het slikken van die vitamines voor die tijd. Dit zou ik overduidelijk aangeven, je bloedwaarde is dus verhoogd door het slikken, maar het wordt niet opgenomen in je cellen. ALs het namelijk wel opgenomen zou worden, dan zou je geen te laag actief B12 hebben.

Enne, laat je niet afschepen straks met een paar injecties, dan bloed prikken en daarna geen injecties meer. Natuurlijk gaat je waarde in je bloed schrikbarend omhoog, maar jouw tekort houdt in levenslang spuiten... En inderdaad het merk Nycomed laten spuiten. In het andere in NL gebruikte merk zit een oplosmiddel die niet ok is voor zwangeren.

14. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    mijn tante is niet zo oud geworden, slechts begin 40..
    dus zij had het ook best jong.

vanmiddag om 15 uur heb ik een afspraak met de huisarts, dus ben benieuwd of hij die injecties wilt gaan geven.
    Ik laat het jullie weten wat er uit is gekomen.

15. jodeli

jodeli Actief lid

27 apr 2011
    152
    0
    16
    Ook ik heb al jaren een opnamestoornis. Nu tijdens mijn zwangerschap spuit ik eens in de 2 weken. Inmiddels is alles geloof ik wel al gezegd maar ik lees nergens dat als je eenmaal bent begonnen met de injecties deze levenslang nodig zijn! Dus let op dat ze niet je bloedwaardes gaan controleren (deze geven een vertekend beeld als je inmiddels al spuit) en zeggen dat het weer normaal is en dat je mag stoppen. Verder is alles wel gezegd geloof ik. Ben wel benieuwd hoe het bij de ha is gegaan, bij mij was het in het begin een strijd, maar inmiddels heeft mijn ha zich er geloof ik ook wel wat meer in verdiept.

16. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Heb ik wel geschreven ergens in mijn lap tekst, maar goed dat je het nog extra aanstipt! :D

Koter, hoe is het gegaan gisteren?

17. koter

koter Bekend lid

19 mrt 2011
    686
    4
    18
    Hallo allemaal,

Ik heb even gewacht tot ik vanmiddag ook de verloskundige afspraak had.
    De vervangende huisarts gisteren had er volgens mij niet zo heel veel zin in.. Hij heeft alles genoteerd qua waarden en gaat deze week , als hij tijd heeft, en anders mijn eigen dokter volg. week, bellen met de gynaecoloog of injecties toegestaan zijn.

De verloskundige vandaag ook e.e.a. uitgelegd. Zij heeft overlegd met de gynaecoloog en die heeft contact gehad met het Erasmus in Rotterdam.
    Die gaven aan dat mijn foliumzuur wel hoog was, en er dus geen gevaar was voor het kindje. Foliumzuur is het belangrijkst geeft ze aan nu ik zwanger ben. En verminderd B12 zou foliumzuur juist kunnen afbreken, maar dat is dus niet zo in mijn geval.
    Maandag as. overlegt de gynaecoloog nog met een collega, maar waarschijnlijk blijft het nu zo....

18. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Meis, laat je niet afschepen!!! Ze hebben er absoluut geen verstand van! Foliumzuur heeft B12 nodig om in je cellen opgenomen te kunnen worden, dus ook daar zegt een bloedwaarde geen drol! Oewwww, kan zo pissig worden als doktoren hier zomaar overheen stappen.

Ik zou info van www.stichtingb12tekort.nl uitprinten en meenemen en je niet laten afschepen. Anders zou ik naar een orthomoleculair arts gaan en injecties daar halen. De kans op een miskraam is namelijk ontzettend groot met een tekort en de schade aan jezelf onherstelbaar...:cool: Succes!

19. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    "bellen met de gynaecoloog of injecties toegestaan zijn."

Meis, deze kunnen absoluut GEEN kwaad!!! Tijdens een zwangerschap heb je zelfs meer nodig. En als je geen injecties krijgt en je hebt een dergelijk tekort zoals jij, word je kindje ook met een tekort geboren, met alle mogelijke problemen van dien.

20. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Hoi, ten eerste vind ik je waardes niet schrikbarend laag hoor, maar je hebt wel een tekort inderdaad.
    Wat goed dat ze bij deze studie standaard b12 prikken. In mijn ogen zou dat standaard moeten zijn bij iedere vrouw die zwanger wil worden of is.

Mijn waardes waren 80 bij mijn zwangerschap, en binnen een dag had ik een injectie, en daarna in een paar weken nog 10.
    Ik heb mijn hele zwangerschap (beide keren) iedere 4 weken een injectie gehad, en het kan echt geen kwaad! Je lost er juist een hoop problemen mee op.

Deel Deze Pagina