Wat off-topic-berichten volgend hier wil ik wel het volgende kwijt. Ik combineer kind en studie en carriere, man alleen kind en carriere. Dat is sowieso (hé, daar issie weer!) best aanpoten. Gelukkig hebben wij niet voor niets geleerd en komt er ook veel geld binnen. De enige fiscale regelingen waar wij van profiteren is de hypotheekrente-aftrek en tegemoetkoming kosten kinderopvang. Ik kan kopen wat ik wil en wanneer ik dat wil. En dat wil ik vaak. Kind kan nu lopen. Dan moet ik natuurlijk wel goede kwaliteit nieuwe schoenen hebben (45 euro). Autostoel? De beste uit de test graag, maar dan wel in de aanbieding. Dat is dus de Tobi á 229 euro per stuk. En dan 2 keer, want 2 auto's. En zo kan ik doorgaan. Ik ben blij dat ik in de mogelijkheid ben om te kopen voor mijn kind wat ik wil en wanneer ik wil. Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand met 65% minder salaris het niet zal redden, dat heeft te maken met het uitgavenpatroon. Alleen, als ik dan lees dat iemand zonder baan en met een heel bescheiden gezinsinkomen voor een kleintje gaat, vraag ik me af af diegene de financiele consequenties van een kind wel goed kan overzien. Dit is absoluut geen kritiek, ik denk alleen, nee, ik weet het zeker, dat ik in haar geval absoluut niet voor een kleintje gekozen zou hebben.
Ik ook niet. Daarom reageerde ik ook niet inhoudelijk op haar situatie maar wel op het feit dat er een leeftijd bij betrokken word. Ik ben 19 jaar en verdien 1500 netto (ex. reiskostenvergoeding) waar we makkelijk van zouden rond moeten komen als ik alleen verdiener was, gelukkig is dit niet zo en kunnen wij ons veel luxe perimenteren!
Ja, dat kan, dat is ieder zijn eigen keuze Als ik zeker zou zijn dat het inkomen zo zou blijven, dan had ik die keuze ook nog wel 100x overwogen. Maar ik weet dat er betere tijden aan komen, zodra ik werk heb en als mn vriend zn schulden inloopt.
ach, je hebt in ieder geval een overwogen besluit genomen, dat is al heel wat. Er zijn er genoeg die ..... Oh ja, gefeliciteerd met je diploma dan he!
Dank je wel Ja het is zeker overwogen, we hebben wel een aantal voorwaarden gesteld, zoals een baan met contract voor mn vriend, een ingericht huis en een afgeronde opleiding voor mij. Mijn vriend wilde al langer, maar ik heb gewacht totdat ik mijn opleiding bijna af had.
@ Beccaatje: Ik ben het geheel met je eens. Wij zijn nog jong en ik ben HBO opgeleid en inmiddels bezig met een WO studie waar ik zeker de vruchten van ga plukken en vriend heeft MBO+ en is bezig met een HBO studie. Wij combineren werk en studie ook. Het is druk, maar zeker te doen. We hebben een goed inkomen voor onze leeftijd en kunnen gemakkelijk rondkomen. Het is fijn om je niet elke keer druk te hoefen maken om je financiën. Ik houd rekening met onze uitgaven, maar let niet op elke cent. Wij hebben daarom ook bewust gekozen voor dit kleintje omdat we zeker weten dat we in nu en in de toekomst prima voor ons en de kleine kunnen zorgen. Denk inderdaad dat als je nu (zonder kindje) nog maar net rond kunt komen je je goed moet realiseren of het nu wel de juiste tijd is om een kindje te nemen.. En anders; zou ik er gewoon voor gaan!
Er zijn ook mensen die de mogelijkheid niet hebben om een HBO of zelfs MBO studie te voltooien, moeten die dan helemaal geen kinderen krijgen?
Nee, natuurlijk niet. Ik werk bij een uitzendbureau en ik heb mensen aan het werk die soms niet meer hebben afgerond dan het basisonderwijs en veel dat ze verdienen! Meer dan wij.. Nee hoor, op basis van je opleiding moet je niet gaan rekenen. Het gaat er om dat je, ongeacht welke opleiding of baan, voldoende geld hebt om jezelf en de kleine te kunnen onderhouden.
Tsja, dan moet mn vriend zijn wens maar vergeten Hij heeft alleen VMBO (LBO) gedaan.... Maar het gaat om de financien, of je voldoende geld hebt om een kindje te onderhouden.
Nou ik kreeg even het idee dat het opeens om opleiding gaat.. Ik werk met mensen die absoluut geen diploma kunnen halen, maar dom zijn ze niet hoor!
ik heb helemaal geen werk en mn man verdiend 1400 euro p/mnd, vierde is op komst...hoezo we kunnen geen kinderen onderhouden? Kan iedereen, maar ja als je kind perse mexx moet dragen dan word het een ander verhaal he
maar goed voor to: jullie hebben 4000 euro samen, kleine auto en n flatje, maak jij je dan druk of je het redt met een kleine? wil best met je ruilen hoor, hier dus 1400 euro en bijna vier kids (vraag me soms echt af waar sommige zich druk over maken hihi)
eens. MEt 4000 euro snap ik ook niet goed waar men zich druk over maakt. Ik maak me toch ook niet druk? Anyway, misschien was het juist om te laten zien hoe goed ze het wel niet heeft? kan toch ook?
beccaatje, dat weet ik natuurlijk niet hoor, maar dan denk ik: mijn kids lopen ook gewoon in nieuwe kleding rond, twee doen er aan sport, we rijden een leuk autootje, hebben huisdieren... denk dat het een kwestie is van je geld goed verdelen per maand.
Weet je, geld kun je maar één keer uitgeven. Als er meer binnenkomt kun je het ook aan meer uitgeven, maar vaak zie je dan een toename in vaste lasten. Duurder wonen bijvoorbeeld. Daarnaast, als je meer verdient geniet je wat minder van de kortingen die 'anderen' wel krijgen. Zo betaal ik 173 euro aan ziektekostenpremie alleen voor mijzelf (inclusief bijtelling loonheffing salaris) en krijg hier geen tegemoetkoming voor. De tegemoetkoming voor kinderopvang is voor ons ook een stuk lager. Juist dit 'vrij besteedbaar deel' is bij de een wat groter dan de ander, en daar komen ook wat verschillen bij naar voren. winkel je bij de AH of de Aldi, dat soort dingen.
Ja, dat is ook zo. Wat ik al eerder aangaf: je leeft naar wat je verdiend. Dus ja, met 4000 euro geef je meer uit aan duurdere dingen omdat je je dat ook kunt veroorloven en met 1400 euro moet je je geld goed verdelen. Geld is niet het allerbelangrijkste, wat belangrijk is is dat je goed kunt rondkomen met de middelen die je hebt en geen zorgen hebt!
@bo20: op zich ben ik het met je eens, maar je kunt nog zoveel geld hebben om te besteden, van alleen geld maak je een kindje ook niet gelukkig. Er zijn genoeg gezinnen die het met minder moeten doen, maar dat wil niet zeggen dat die kinderen minder af zijn dan kinderen met rijke ouders. liefde blijft toch het belangrijkst! enne even naar de starter van het topic: lijkt mij dat jullie het makkelijk kunnen redden hoor!
Zo ik heb wel wat losgemaakt zie ik, dat was niet helemaal de bedoeling maar wel interessant om te lezen. Nogmaals, ik ben dit topic niet gestart om te klagen ofzo. Ik wilde gewoon weten waar in praktijk (de onderzoeken zeggen me niet veel) het gemiddelde ligt en hoe de mensen rondkomen die daaronder liggen. Ik ben het met iedereen eens dat liefde en zorg het belangrijkste zijn voor een kind. Meer hebben ze in het begin niet nodig. Maarrrrrrrrrrrr als ze straks naar school gaan en ze kunnen niet mee op schoolreisje (om maar een voorbeeld te noemen) wordt het toch een ander verhaal. Het maakt niet uit waar je je boodschappen koopt of welk merk kleren je koopt en als je het kan betalen vooral blijven doen (daar vaart onze economie nou eenmaal goed bij), zolang je maar hebt nagedacht over de toekomst, want ook mensen met een HBO diploma kunnen weleens heel lang op een baan moeten wachten dus een diploma is geen garantie voor de toekomst!