Vakantiedagen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Cendy1, Mar 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cendy1

Cendy1 Lid

Apr 23, 2006
    31
    0
    0
    Nijmegen
    Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik ben sinds afgelopen zaterdag halve dagen gaan werken i.v.m. bekkenklachten. (14 ipv 28 uur)
    Over anderhalve week gaan we een weekje op vakantie.

Nu vraag ik mij het volgende af: Bouw ik tijdens deze ziekteperiode wel gewoon vakantiedagen op over mijn gewone contracturen? Dus over die 28 uur?
    En hoeveel vakantieuren "kost" dat weekje me: 14 uur of toch gewoon 28 uur?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is!

Alvast bedankt!

2. Laurie

Laurie Fanatiek lid

Feb 29, 2008
    2,188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ja je bouwt gewoon vakantie dagen op. En officieel zou deze vakantie je 14 uur kosten.

je werkgever heeft je voor 50% ziek gemeld. Voor dit gedeelte krijgen zij een uitkering nav ziekte ten gevolge van zwangerschap.

3. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Maar volgens mij, als je op vakantie gaat, dan ga je tijdelijk uit de ziektewet en neem je dus voor een normale werkweek vakantieuren op. dus gewoon 28 uur.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Dat van 'tijdelijk uit de ziektewet' weet ik niet, maar ik weet wel dat je alleen vakantiedagen opbouwt over een maximale periode van 6 maanden dat je in de ziektewet zit (de laatste 6 maanden). Alles wat je langer ziek bent, vervalt qua vakantiedagen.

Informeer anders even bij het ministerie van Sociale Zaken (minszw.nl) die hebben hier wel aardig duidelijke informatie over. Kom je er op hun site niet uit, dan hebben ze ook een informatietelefoonnummer.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,175
    113
    Volgens mij moet je die week gewoon 14 uren opnemen.alleen als je fulltime ziek zou zijn zou je tijdelijk uit de zw gaan bij vakantie.

6. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    ook ik heb dit probleem.Maar bij mij word er dus wel 36 uur ingehouden i.p.v 18(zit ook 50% thuis i.v.m me bekken)

en heb juist die twee weken opgenomen voor me verlof omdat het niet meer soepel gaat....

7. Niet meer actief

@Jolien:
    dat mag niet hoor. Als je 50% ziek staat dan moet je dus voor 50% dagen opnemen als je vrij wilt zijn. Ik zou dit echt opnemen met P&O want dit is niet conform de wet.
    Wat wel het geval is, als je 2 weken voor je verlof (4 weken van te voren) je ziek meldt dan gaat je verlof vervroegd in (6 weken van te voren). Dit kan je allemaal teruglezen op de site van het UWV

Mocht je weg gaan dan is het wel handig om een verklaring van je dokter te hebben dat dat ook kan en je werkgever te informeren dat je dus niet thuis bent.

Pien

8. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    @sm591 contact met p&o?Wat is dat?
    Ik vond het idd wel een vreemd verhaal,maar volgens mijn baas ging dat zo.......

Ik zou dan dus echt een papiertje moeten meenemen om het tegendeel te bewijzen!

Ik ga ook niet op vakantie...

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,175
    113
    @jolien: P&O zijn de personeelszaken binnen het bedrijf. Die horen hier alles vanaf te weten. Kijk anders een op de website van sociale zaken, want je baas heeft gewoon ongelijk.

Bazen denken vaak dat ze alles weten, maar is gewoon niet zo. Die van mij dacht dat als ik eerder zou bevallen, ik ook eerder terug zou komen, dacht het niet he.

Ik zal eens even kijken of ik wat voor je kan vinden.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,175
    113
    Gaat een gedeeltelijk herstelde medewerker bijvoorbeeld op halve dagen werken, dan neemt hij gedurende een week vakantie ook slechts die halve dagen vakantie op.

Bovenstaande tekst komt van de website arbeidsrechter en zo zijn er nog wel meer waar je hier wat over kunt vinden. Voor jezelf opkomen hoor!

11. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Klopt helemaal. Je bouwt dus wel gewoon vakantiedagen op alsof je 28 uur zou werken, maar omdat je 50% ziek bent, lever je per week maar 14 vakantieuren in. De overige 50% worden door de ziekteverzuimverzekeraar of in dit geval het UWV aan je werkgever vergoed.

Al het andere dat je werkgever je probeert wijs te maken is gebaseerd op onzin...

Groetjes,
    Josien

12. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    jee,en ik met me goeie gedrag hem nog geloven ook.

@suus1983 op die site van de rechter welke trefwoorden heb je gebruikt?Kan het stuk zo niet vinden,en wil het graag uit printen voor me baas!

13. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Als je deze link gebruikt http://www.arbeidsrechter.nl/ en bij de trefwoorden 'vakantie' en 'ziekte' invult en je klikt dan op het bovenste zoekresultaat, dan zie je daar een heel mooi linkje naar wettekst 4.2.2.7. Ziekte en vakantie.

Succes!

Josien

14. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    dank je wel Josien!Ga dat eens mooi uit printen en aan me baas geven.

15. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,
    Ik heb ook een tijdje gedeeltelijk in de ziektewet gezeten: ik werkte 12 uur en de overige 24 uur ziektewet, normaal dus 36 uur per week.
    Ik had al mijn zomervakantie gepland en toevallig kwam ik in die periode in de ziektewet. Normaal moest ik 2 x 36 uur opnemen, maar nu dus 2 x 12 uur, alleen de uren die ik normaal moest werken.
    Ik bouwde wel gewoon over alle uren vakantie op. Als je niet langer dan 6 maanden in de ziektewet zit (en zwangerschapsverlof is geen ziektewet) dan bouw je gewoon over je originele uren vakantie op.

16. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    thanx meiden!Dankzij jullie hoef ik nu idd minder uren in te leggen!

17. Cendy1

Cendy1 Lid

Apr 23, 2006
    31
    0
    0
    Nijmegen
    Bedankt allemaal voor deze informatie: het is me nu helemaal duidelijk!

18. patricia34

patricia34 Bekend lid

Nov 19, 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Meiden...help!
    Ik heb ook dit probleem...volgens mij werkgever bouw ik nu maar voor 50% vakantie dagen op...ik zit nu pas 3 weken voor 50% in de ziektewet!
    Dat kan toch niet waar zijn..... :(
    Ik heb net het UWV gebeld maar die kunnen me hier geen antwoord op geven zegt ze.....
    Een CAO hebben wij niet, dus waar kan ik nu deze info vandaan halen?
    Het gaat mij dus niet om het afgeven van vakantie-uren ivm een vakantie, maar over mijn opgebouwde vakantie-uren.
    Ik las al dat dit pas ingaat als je meer dan 6 maanden in de ziektwet zit, maar kan de info nergens terugvinden.... :cry:

19. jolien

jolien Fanatiek lid

Jan 23, 2007
    1,223
    0
    0
    op www.arbeidsrechter.nl staat wel wat op.

maar het uwv moet dit zeker wete.

mij staat er tenminste iets van bij dat als je tijdens je zwangerschap ziek bent,je idd gewoon 100% vakantiedagen opbouwt!

20. patricia34

patricia34 Bekend lid

Nov 19, 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Nou, ik heb net weer gebeld en kreeg een andere aan de lijn. Ook zij bevestigde dat ze daar bij het uwv niet inhoudelijk op ingaan.
    Haar advies was om te informeren bij bureau voor rechtshulp, maar daar heb ik dus echt geen zin in....de sfeer tussen mn baas en mij is nu al een rampscenario... :(

Share This Page