Moet halve dagen gaan werken.. Hoe vertellen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamalijntje, 15 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Helaas helaas maar mijn rug en bekken zeggen doe het zelf maar... Loop nu bij de Fysio. Mag niet meer tillen en zitten is een ware hel geworden..

    In overleg met de Fysio over het werk gehad en haar advies.. Alleen nog halve dagen gaan werken.

    Maar ik weet dus niet hoe ik dit aan moet gaan pakken.. Hoe vertel je dit op je werk... Pffff vind het echt gewoon rot.
     
  2. blondi

    blondi Fanatiek lid

    3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Dat is inderdaad moeilijk om te vertellen.. je weet maar nooit wat voor reactie je krijgt natuurlijk.
    Maar de enige manier is toch echt om het er gewoon soort van 'uit te flappen'.
    Melden dat je bij de fysio bent geweest en dat je erg veel last hebt van je bekken en je rug (?) en dat je jammer maar helaas halve dagen moet gaan werken.

    Het is nou eenmaal niet anders en je kunt er wel omheen draaien maar dat is alleen lastig voor jezelf.. Het zal een hele opluchting zijn als je het verteld hebt ;)
     
  3. meimamma

    meimamma Fanatiek lid

    Ik ben op een gegeven moment ook halve dagen gaan werken en zat ook echt met een knoop in mn maag en de telefoon in de hand van; hoe moet ik dit gaan vertellen. Ik ben nogal plichtsgetrouw zelfs ondanks ik zwanger ben. Maar wauw wat was het een opluchting dat ik het verteld had en dat ik minder ben gaan werken. Kan het lichamelijk zo goed merken!
    Wat doe jij voor werk??
     
  4. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Ja vind het echt lastig... Alleen het idee al dat ik het moet gaan vertellen bezorgen me al de tranen

    Maar ik doe zittend werk.. Normaal gesproken ideaal werk tijdens de zwangerschap maar ik kan amper in mijn stoel zitten.. Doet zo'n zeer..
     
  5. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    niet teveel over nadenken en ook niet schuldig voelen. Je hebt niet gekozen voor bekken en rugpijn. Beter nu rustig aan als misschien wel chronische bekkenpijn.

    Het beste werkt om gewoon mede te delen, Ik moet vanwege mijn bekken en rug halve dagen gaan werken. Wat komt beter uit voor jullieals ik s middags of s ochtends blijf werken?

    Of als het voor jou s ochtend of s middags makkelijker is om te werken, dat dan aangeven, dan heb ik het minste last dus dat is makkelijker.
     
  6. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Thanks Mimi!
     
  7. elisabethbas

    elisabethbas Fanatiek lid

    2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Je moet het gewoon tegen je leidinggevende zeggen, het is toch niet jouw keus? Die zal je waarschijnlijk naar de bedrijfsarts sturen, die het advies van je fysio waarschijnlijk zal bevestigen. Dan voel je je misschien minder schuldig. Succes!
     
  8. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Nou met lood in mijn schoenen aan mijn chef verteld.. Krijg ik terug dus je komt 5 halve dagen werken.....

    Moet ik hier nou mee? Werk nu 3 dagen en heb mijn kleine 3 dagen naar de opvang.. Heb geen oppas..
     
  9. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Gewoon zeggen dat het 3 halve dagen worden.
    Bij mij ging het precies hetzelfde (werk alleen 4 dagen). Ook de opmerking: dus je komt 5 halve dagen. Gelijk gezegd: nee, want voor mij is de donderdag gewoon mamadag, heb ik geen oppas. En het is niet de bedoeling dat ik meer dagen ga werken. Ik moet het juist rustiger aan gaan doen.
    Ik zat er heel erg mee dat ik minder moest gaan werken. Mijn leidinggevende heeft achteraf nog excuses aangeboden. Hij besefte dat hij niet altijd tactische opmerkingen maakte of dat grapjes niet goed vielen.

    Met 29 weken ben ik trouwens van halve dagen naar anderhalf uur per dag (4 dagen) werken gegaan. Deed achteraf toch nog teveel.
     
  10. sannie1981

    sannie1981 Bekend lid

    25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames,

    Ik zit met hetzelfde. Kom zojuist van de verloskundige en gezien mijn rug en bekkenklachten heeft die nu ook echt geadviseerd halve dagen te gaan werken. Ik heb dit vandaag al gelijk bij mijn leidinggevende aangegeven en gelukkig reageerde zij heel meelevend en meedenkend. Zij gaf aan dat ze het aan zag komen,maar dat ze bewust gewacht heeft totdat ik het zelf ook ging ervaren dat het momenteel fysiek te zwaar wordt. ik werk in de kinderopvang in een combinatie functie van groepswerk en kantoorwerk. Morgen heb ik gesprek,maar het zal er op neer komen dat ik het groepswerk echt zal gaan minderen en dat ik het kantoorwerk blijf doen. en dat lijkt mij een goede passende oplossing.

    Ook ik vond het niet gemakkelijk om aan de bel te trekken,maar als het nodig is, is het nodig. ik heb dus wel goede reactie gehad, dus zo kan het ook.

    liefs sannie
     
  11. tanjax11

    tanjax11 Niet meer actief

    Ik ben ook rond de 20 weken halve dagen gaan werken, en later zelfs helemaal niet meer ivm verschillende klachten, oa door een chronische ziekte.
    Ik vond het vreslijk omte vertellen op het werk, en was bang voor de reactie. Had het idee dat mn leidinggevende me niet helemaal begreep maar heb me door laten sturen naar de bedrijfsarts en met hem kon ik wel een goed plan van aanpak maken..eerst 4 halve dagen, toen nog 2 en uiteindelijk niets meer. Van de bedrijfsarts moest mij leidinggevende het wel aannemen....
    Toen ik eenmaal meer rust kreeg was ik blij dat ik het zo heb aangepakt....
     
  12. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    heb net nog heel voorzichtig voorgesteld of ik contact mag opnemen met de arbo arts maar moet dit eerst overleggen met de directeur... Grrrrr
     
  13. koala28

    koala28 Niet meer actief

    Vind het echt een rare werkwijze op je werk.
    Waarom eerst overleggen met de directeur?
     
  14. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Ik ben zelf ook een beetje de weg kwijt nu.. Moet overleggen of de Arbo arts wel wat voor mij kan doen.

    Toen ik aangaf dat ik geen oppas heb voor mijn zoontje en dat de bedoeling rust is kreeg ik te horen van mijn chef dat de opvang niet relevant is met de werkplek en dat mijn werk niet belastend is.. Terwijl de Fysio dit juist wel weer vind...

    Huilen staat me nader dan het lachen
     
  15. rebekka84

    rebekka84 Fanatiek lid

    27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Gewoon een afspraak maken met de arboarts, daar heeft jouw leidinggevende niks over te vertellen en die moet het advies vd arboarts opvolgen. Denk om je lijf en accepteer niet dat je meer dagen moet gaan werken. Het argument vd oppas hoeft inderdaad geen reden te zijn, maar het feit dat je rust moet nemen zeker wel.
    Ik ben zelf nu bijna 5 maanden geleden bevallen en heb nog steeds bekkenklachten (dit ligt overigens niet aan mijn leidinggevende, ik heb nooit gevraagd of ik gedeeltelijk de ziektewet in kon.)
     
  16. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    wie heeft er voor geleerd?????HIJ NIET!. Niet op de kast laten jagen. als jij eerst een arbo moet spreken van hem prima, dan ben je dus 100 % ziek totdat je de arbo gesproken hebt.

    3 halve dagen werken kan hij mee accoord gaan en anders niet. Overleggen met de directeur?? waarover.. een ziekmelding is een gegeven geen vraag!

    Hou in je achterhoofd dat de kans heel groot is dat je er helemaal uit moet voordat je met verlof gaat..

    JIj staat sterker! onthou dat meiden. Niemand heeft het recht om jouw gezondheid en die van je kleine in gevaar te brengen omdat ze denken dat hun belangrijker zijn. Dit is de reden waarom ze 100 % jouw salaris terug krijgen als je ziek bent. Zodat ze geen probleem hoeven te hebben, dat de meeste werkgevers dat geld in hun zak steken en de collega's het laten oplossen is NIET jouw probleem. Als collega hoef je het nl. ook niet te accepteren dat je extra moet draaien.
     
  17. mimi83

    mimi83 Niet meer actief

    Als de bedoeling is dat je halve dagen gaat werken betekend dat 50 % van je normale werkuren, vanwege de lichamelijke klachten. Dus 3 halve dagen i.p.v. 3 hele dagen. zo simpel is het.
     
  18. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    en hier sluit ik me helemaal bij aan...
    overigens krijgt je baas gewoon betaald door het UWV voor jouw afwezigheid, dus dat hoeft zijn zorg ook niet te zijn
    voet bij stuk houden of 3 halve dagen, of volledige ziektewet...aan jezelf denken meid
     
  19. mamalijntje

    mamalijntje VIP lid

    Bedankt meiden! Ik laat het jullie weten hoe het afloopt.. Morgen maar eens bellen..
     
  20. luckey

    luckey VIP lid

    16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    je baas kan je beter 3 halve dagen laten werken omwille van je gezondheid... ik bedoel wat zeurt hij nou, hij krijgt het toch betaald van UWV...

    je kunt ook 100% ziek melden he, als ik al lees dat je zittend werd doet en dit je de meeste pijn bezorgt..... kiezen voor jezelf meid!!!
     

Deel Deze Pagina