Salaris vergelijken met collega's

Discussie in 'De lounge' gestart door RozeWoeffie, 13 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Gewoon in een functioneringsgesprek over hebben. Ik had ook een collega met dezelfde functie alleen voerde hij geen donder uit maar kreeg wel ivm functiejaren veel meer salaris. Ik heb het er ook over gehad want ik vond het niet eerlijk, kon alleen niets aan gedaan worden. Was cao technisch betaald. (Kon alleen bij echt bijzondere en aantoonbare prestaties/taken een hoger loon krijgen)
    Maar in een andere sector zou ik het zeker weer aangeven!

2. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Sowieso nooit netto met elkaar vergelijken! Misschien maakt je collega geen gebruik van loonheffingskorting, krijgt hij meer kilometervergoeding, heb jij wel een collectieve zorgcerzekering die wordt ingehouden en hij niet... Er zijn zoveel zaken die het netto loon kunnen beinvloeden!

Verder vind ik het leeftijdsverschil alleen belangrijk als jij nog erg jong bent. Als jij 22 bent en hij 35 is dat natuurlijk wel degelijk relevant. Maar als jij 35 bent en je collega 48 is dit een ander verhaal.

3. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    908
    140
    43
    Zuid Holland
    Ik 32 en mijn collega 42 verdienen precies hetzelfde, en hebben dezelfde functie en doen dezelfde taken. Alleen ben ik gediplomeerd en heb verschillende cursussen gedaan.
    Ik heb 12jaar werkervaring en zij 22jaar werkervaring.

4. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Nee, er wordt niet gekeken naar leeftijd, maar naar werkervaring. En je geeft zelf aan: je collega heeft 13 jaar werkervaring.
    Ik weet niet hoeveel werkervaring jij hebt, maar ik ga er door het grote verschil maar even van uit dat je aan het begin van de schaal staat.
    Dat jij HBO hebt gedaan, is dan leuk, maar je wordt ingeschaald op de functie die je uitvoert, niet op je opleidingsniveau.
    Ik ben zelf wat ouder en verdien daardoor zelfs 800 meer dan een collega.

Mochten de extra taken die je krijgt, betekenen dat de functie een eind omhoog wordt getild, dan zou ik wel zeker ook onderhandelen over je salaris, want daar zit dan vaak echt wel wat ruimte. Zeker bespreken: nee heb je en ja kun je krijgen.

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.197
    23.282
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar ik neem aan dat je nog wel groeit in salaris dan toch?

Ik heb het ook weleens gehad. Collega, 10 jaar ouder, ook dus meer ervaring. Maar toen ik inmiddels 6 jaar werkte, ging zij steeds minder uren werken, ik dus meer. Waardoor ik ook meer taken kreeg. Toen kwam ik erachter dat zij een schaal hoger zat, en een aantal tredes in die schaal hoger. Toen heb ik bij het eerstvolgende functioneringsgesprek aangekaart dat ik inmiddels alle extra taken deed, en of ik ook niet in die schaal hoger mocht. Mijn voorstel was dan om in elk geval het jaar dat ik een schaal hoger ging, dan wel in dezelfde trede zou blijven. Dus een jaar niet omhoog qua salaris. Ik had het schijnbaar goed gebracht, want ik heb het voor elkaar gekregen.

Vragen staat vrij dus :)

6. Catootje80

Catootje80 Bekend lid

30 aug 2014
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben gewoon loonschalen waar we in vallen met onze functie.

Nu zijn twee van mijn collega's met dezelfde functie net zo oud als ik ben en eentje is ouder, maar niemand zit boven een bepaald bedrag. Ongeacht hoe lang iemand die functie al doet of niet, daar word niet naar gekeken bij ons.

Of je nu 50 bent of je bent 30, we verdienen allemaal een beetje hetzelfde (althans geen verschil van 600 netto, eerder 100 bruto o.i.d.)

Ik vind 600 netto best veel eigenlijk... vooral omdat jij hoger geschoold bent en meer verantwoordelijkheden hebt. Maar dit kun je natuurlijk bespreekbaar maken met je leidinggevende ;)

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Maar dat zegt dus niks. Het gaat over de ervaring die jullie hadden voor je in dienst kwam.
    De collega die ik eerder noemde, werkt langer dan ik bij mijn huidige werkgever, maar heeft ook 13 jaar minder werkervaring. Daar zit 'm het verschil dus.

8. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    13 jaar verschil in werkervaring, poeh, dat is nogal wat. Ik kan die 600 euro verschil wel plaatsen. Als jij steeds meer taken en verantwoordelijkheid krijgt, zul je er straks ook op vooruitgaan. Maar dan moet je jezelf eerst bewijzen. Tot nog toe vind ik er niets oneerlijks aan.

9. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik krijg bijna het idee dat dat loonsverschil een smet is of gaat worden op je werkplezier, dat zou zonde zijn!

Je kan die extra taken die je krijgt als doorgroeimogelijkheid ook zien als een vorm van beloning. Jij bent 13 jaar jonger, kans is groot dat je collega er sneller uit ligt omdat zij op een gegeven moment niet meer door kan groeien en (mede daardoor) te duur wordt. Jij kan dan nog een tijdje mee.

10. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohhh zo herkenbaar vriendin tevens collega jaar ouder werkt 1 jaar langer zelfde opleiding zelfde werk zelfde functie zelf km vergoeding (woont vlak bij me) maar 200 euro netto meer...

Voel me er ook zwaar zuur onder.. Zij heeft onderhandeld tijdens t salaris gesprek toen.. en ik niet..

Kan mezelf wel wat aan doen erdoor.. Zo pissig..

11. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Tja ik weet dat mijn man ruim meer verdient dan anderen binnen zijn functie. Dit komt omdat hij vaak van baas verandert is en goed heeft onderhandeld. Anderen hebben dat minder gedaan en hebben daarom een opmerkelijk lager salaris. Tja doe je niks aan.
    Wanneer hij jaren bij dezelfde baas had gebleven zou dit ook niet zo zijn geweest. Probleem wanneer hij nu elders solliciteert is wel dat hij er meestal niet meer beter van wordt. Dus nu maar streven naar weer een functie hoger en dan overstappen dan is er de grootste kans op wederom een verhoging :)

12. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Als je door je salaris vaak van baan veranderd dan komt het jezelf op den duur ook niet ten goede.
    Als je als werkgever een sollicitant krijgt met veel werkgevers op zijn cv dan ga je ook je vraagtekens krijgen of diegene zijn werk wel goed doet.

Ts haar geval vind ik ook niet redelijk.
    Nu kan de een wel meer ervaring hebben, maar uiteindelijk vind ik dat het om de prestaties gaat. Meer verantwoordelijkheden en minder salaris dan iemand met weinig verantwoordelijkheden vind ik niet kloppen.

13. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Tja, zij heeft waarschijnlijk toen zij aangenomen werd beter onderhandeld over haar salaris, Je kunt aan je leidinggevende altijd vragen of er ook een ander prijskaartje hangt aan de uitbreiding van jouw takenpakket. Blijkbaar hebben ze vertrouwen in jou, dus dit is ook het moment om over je salaris te beginnen.

14. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Dit. Je moet geen netto vergelijken maar bruto!

15. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Met het eerste deel ben ik het eens. Maar hoezo ben je niet verplicht om extra taken te doen? Je weet niet wat deze taken inhouden. Kan heel goed bij de functie horen. Of er zijdelings aan toe te kennen zijn. Bij ons staat zelfs in het contract dat ze eventueel ook andere werkzaamheden moeten doen.

Deel Deze Pagina