24 uur werken in de zorg, met 4 kinderen

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Elsa86, 6 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Hoe doen jullie dit?

Ik heb vanmiddag een sollicitatiegesprek bij een verzorgingshuis. Het is een vacature voor 24 uur.

Ik heb nog nooit 24 uur gewerkt. Het hoogste was 20 en na de geboorte van Fayèn ben ik naar 12 gegaan. Momenteel werk ik 16 uur via de flex.

En nu dus deze vacature...
    Ik wil het heel graag, maar ben ook heel bang dat ik veel opvang nodig heb.
    Vandaar mijn vraag: hoe doen andere moeders dit?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik werk 32 uur en heb 3 kinderen.
    Mijn moeder past 2 dagen per week op en op de andere 2 dagen hebben wij een gastouder die bij ons thuis komt.
    Vind het goed te doen.

3. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Hieveel oppas je nodig zult hebben is puur afhankelijk van de werktijden van je partner en jouw rooster.

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Wellicht kan je aangeven in het gesprek dat je liever een 20u contract wilt? Met misschien op een latere tijdstip verhoging naar 24u.

Meestal werk je om het weekend. Als je man de weekenden vrij heeft hoef je daar al geen opvang voor te regelen.
    Als je 24u gaat werken. Zal je dus 2 diensten doordeweeks gaan draaien.

Nu onze oudste naar school gaat, werk ik doordeweeks alleen maar avonddiensten. Oudste wordt opgehaald door oma. Man eet dan daar en neemt ze weer mee naar huis.
    Op deze manier heb ik zo min mogelijk opvang nodig. En hoeft de oudste niet zo vroeg uit bed bij een dagdienst

5. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    houd er ook rekening mee dat je niet altijd 8uurs diensten zal krijgen. Er zijn vaak ook 3 of 4uurs diensten die enkel tijdens het zorgmoment ondersteunen. Hoe kleiner je contract hoe groter de kans is dat je daar veel diensten van krijgt. En nachtdiensten zullen er ook zijn

6. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.756
    93
    Wij hebben het voordeel dat we een vast vierwekelijks rooster hebben. Maar ons team is wel de enige in de organisatie waarbij het zo geregeld is. Normaal mag je 1 voorkeursdag door geven waarop je graag wil werken en 1 roostervrije dag. Zou bij ons inhouden dan we voor 6 dagen per week opvang achter de hand moeten hebben.

7. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Even een beetje aanvulling:
    Mijn man gaat om 6.30 de deur uit en is om 17.15 weer thuis.

Ik heb momenteel 1 vaste dag opvang en 1 flexibele dag (dit kunnen ook 2 halve dagen zijn). Als de jongste 2 naar de flexibele opvang gaan, zitten ze op een andere locatie dan de oudste 2. Dan brengt mijn man ze weg en ik breng dan de oudste 2 weg. Als ik late dienst heb, haalt mijn man ze allemaal op.

Nachtdiensten werk ik nu ook af en toe en vind ik geen probleem, we kunnen dan schoonouders vragen om een uurtje op te passen of mijn man begint een uurtje later.

Bij onze organisatie zijn er ook teams die een basisrooster hebben en daardoor dus vaste werkdagen. Ik weet niet of dit team dat ook heeft.
    En wij mogen ook 1 vaste vrije dag aanvragen en hopelijk ook 1 vaste werkdag. Op die manier blijven er door de week 3 dagen over.
    Wij zijn zelfsturend, dus sowieso wordt je niet voor 24 uur in de zorg gepland, maar heb je ook nog uren voor extra taken.

Ik ga vanmiddag sowieso even vragen hoe bij hun de diensten eruit zien.

Bij het team waar ik nu werk, zijn geen diensten van 3 of 4 uur. De korte dagdienst is 7,5 uur en de korte avonddienst is 6,5 uur.

8. Mamavanvier95

Mamavanvier95 Fanatiek lid

12 okt 2014
    3.485
    2.599
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hier 24 uur met 3 kids, wel 4e wens maar die zal er gewoon in mee gaan. Wij werken beiden onregelmatig.. Maar man kan in de avonden wel om mij heen plannen.

Ik werk om het weekend en ben op maandag altijd vrij. D en N gaan 2 vaste dagen naar het kdv (di/do) en 1 flex dag (wo/vr). Bij een dagdienst de hele dag en met een late dienst alleen de middag. Man haalt ze dan op.

J gaat op papier 4 dagen naar de bso en 3 dagen naar de vso. Op de vso is namelijk gemakkelijker te schuiven, en omdat we verder geen netwerk hebben heb ik 4 dagen bso afgenomen omdat ik wel verzekerd wil zijn van opvang. Een dure grap voor ons omdat we daarvoor veel eigen bijdrage moeten betalen, maar ik denk dat het gemakkelijker is als je wel een netwerk hebt die eens op wil passen.

9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    @Johanna01 bso en vso is bij ons 1 vaste dag en verder flexibel.
    Ik zat er ook al aan te denken om dan 1 flexibele dag af te nemen en 2 vaste dagen.

10. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Ik doe een BBL opleiding voor VIG/MMZ voor 24 uur per week. Ik heb 3 kinderen.

Ik heb 1 schooldag en werk dan gemiddeld nog 2 dagen per week. Eens per maand werk ik 5 dagen, dan de week erna maar 1.

Met een ochtenddienst brengt mijn man ze en haal ik ze. Bij een late dienst breng ik ze en haalt mijn man ze. Wij hebben flexibele opvang, dus ik kan ze per 15 minuten inroosteren op de opvang en ook de dagen die ik wil. Als ik de opvang 2 weken voor tijd aanvraag heb ik gegarandeerd plek, meestal vraag ik het een maand van te voren aan. Kan dat bij jullie ook? Dat zal al veel schelen. In de weekenden (gemiddeld werk ik om het weekend) is mijn man thuis met ze.

Ze gaan gemiddeld 80 uur per maand naar het KDV en 40 uur per maand naar de BSO.

11. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    @melaniie ik vraag het zelf altijd aan zodra ik mijn rooster heb. Vorige week was er ziekte bij ons, ik heb op woensdag de opvang gebeld of ze eventueel vrijdag nog konden komen en dat kon wel.
    Alleen onze flexibele opvang gaat dus per dagdeel. Of tot 12.30 of tot 18.00. Ik mag ze natuurlijk wel eerder ophalen, maar betaal dan wel die uren.

12. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Als je hele goede opvang hebt (liefst met garantie dat ze altijd kunnen komen), dan zou ik het doen.
    Maar onze ervaring is dat 24 uur onregelmatig werken met meer kinderen geen doen was. Toen onze 2e geboren was heb ik het een tijd gedaan, mijn man werkte toen 40 uur per week, maar na een jaar waren we op. Het kostte zoveel gedoe. Hoewel het kdv flexibel was, ik vroeg een maand van tevoren de dagen/dagdelen aan en ze konden dan altijd komen. Maar dat onregelmatige gaf bij ons teveel onrust. Dat lag ook aan onszelf hoor, we hadden en hebben best vaak vergaderingen, overleggen, afspraken buiten ons werk om, wat het nog onrustiger maakte.
    Binnenkort start ik weer met een baan van 24 uur, misschien 28 uur, (hiervoor altijd minder uur), wel regelmatig. Maar het valt me tegen wat de kosten zijn. Daar zou ik wel goed naar kijken, of het rendabel is. Het is dat ik dit persé wil, en er heel veel voor over heb voor deze baan, anders had ik getwijfeld.
    Nu verdienen wij beiden echt prima, maar ik vind het tegenvallen wat er per maand netto naar de opvang gaat als ze straks 2 dagen gaan. Terwijl ze dus niet eens 3 dagen hoeven straks omdat wij beiden thuis kunnen werken en onze uren redelijk vrij in kunnen delen.

13. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    Ik werk 24 uur op een pg afdeling.
    Ik maak gebruik van een flexibel kdv. Maar mijn man kan ze altijd brengen en halen binnen de tijden van de opvang.
    Als ik ochtend dienst heb brengt man de kinderen weg en haal ik ze op. Late dienst gaan ze meestal naar mijn moeder.
    Ik werk om het weekend, dan hebben we geen opvang nodig en dan nog 2 a 3 dagen door de week.
    Ik draai niet altijd 8 uur diensten zoals een ander ook al aangaf. En hoe kleiner je contract hoe meer korte diensten je krijgt vaak.

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik ben gisteren met de VIG opleiding begonnen en heb ook een contract van 24uur en 3 kinderen. Nu scheelt het dat mijn dochter in de 1e zit en de jongens in groep 7 en groep 2.
    Op maandag is mijn lesdag en dan werkt mijn man thuis en blijven de jongens over. Op vrijdag is mijn vaste dag voor een vroege dienst. De jongste slaapt om de week op donderdagavond bij mijn schoonouders en die brengen hem naar school. De middelste en oudste gaan zelf. De jongste is dan om 12uur vrij en de ene keer gaat hij weer naar mijn schoonouders en de andere keer komt mijn moeder oppassen.
    Mijn man werkt momenteel veel thuis dus dan hebben we geen opvang nodig. Als mijn man op kantoor moet werken is hij tegen 16.00 thuis en dan kan de oudste op de jongens letten met mijn schoonouders als achterwacht. (Gaat om een uurtje)
    Voor nu hebben we het zo gepland, maar even kijken of het ook werkt.

Ik zou gewoon het gesprek aangaan en kijken wat de opties zijn.

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Ah dat is jammer dat het met dagdelen gaat. Zo ging het met onze vorige opvang ook ineens van volledig flexibel naar dagdelen. Wij zijn toen buiten onze stad gaan kijken naar flexibele opvang en deze kan ik hier per kwartier afnemen. We moeten er 10 minuten voor rijden, maar dat is echt goed te doen. Misschien loont het om nog eens verder (weg) te kijken. :)

16. NiVa0230

NiVa0230 Fanatiek lid

14 dec 2018
    1.705
    3.842
    113
    Betalen jullie je niet volledig scheel aan de opvangkosten?

17. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Nee ik betaal 211 euro netto voor 2x 40uur bso en 1x 80uur kdv

NiVa0230 vindt dit leuk.
  18. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    @melaniie ze zijn de enige opvang hier in de buurt die om half 7 open is. Maar de opvang bevalt heel goed, dus wisselen zou ik sowieso niet willen.

Maar goed...ik had vanmiddag om 13.45 gesprek. Was heel positief. Ik kan 1 vrije dag krijgen en 1 vaste werkdag.
    Ik werd om 15.15 al gebeld dat ik ben aangenomen. Ik ga het gewoon een kans geven.
    Diensten van 3 of 4 uur hebben ze niet. De kortste dienst is 6,5 uur.

19. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik werk 32 uur (nouja, in de vakanties, de andere weken 24 uur en 1 dag school) en man 5 dagen (40 uur). Wij hebben 3 kinderen, 1 van 6 jaar en 2 van 3 jaar. We nemen nu 2 hele dagen opvang af voor de tweeling. Dat kost ons netto 630 euro per maand.

Ons schema is:
    - Maandag ik en partner werken, tweeling op de opvang (08:30-17:45) oudste op school tot 14:00, partner werkt thuis dus kan hem ophalen.
    - Dinsdag ik en partner werken, schoonmoeder past op en haalt de oudste van school.
    - Woensdag ben ik thuis, partner werkt.
    - Donderdag, ik en partner werken/school, tweeling opvang (weer hele dag) en oudste school (tot 14:00)
    - Vrijdag ik en partner werken, tweeling opvang (hele dag) oudste tot 14:00.

Als het thuiswerken voor partner voorbij is zullen we wel bso moeten gaan afnemen voor de oudste, maar voor nu is het perfect (wel hard werken en lange dagen zo, maar dat is dan maar zo).

20. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Gefeliciteerd! Wat fijn zeg!

Deel Deze Pagina