Enige tijd geleden mocht ik op gesprek komen voor mijn droom baan (helaas ben ik het niet geworden) maar heb toen hemel en aarde moeten bewegen om bij mijn huidige werkgever onder een meting uit te komen. (Er loopt op dit moment een procedure waar veel disciplines voor bij elkaar komen, collega heeft mij toen waargenomen maar dit was met hoge uitzondering zodat ik weg kon). Nu staat er bij een ander bedrijf een soortgelijke functie waar ik op ga reageren. De datum voor de gesprekken is al gepland: precies op de dag dat we weer een meting hebben. Kan ik in de mail aangeven dat ik een voorkeur heb voor een bepaald dagdeel/tijd of is dit not done?
Ja hoor je voorkeur aangeven zou ik zeker doen. Of er rekening mee wordt gehouden is een tweede. Bij ons is ook wel eens aangegeven dat de ochtend of middag beter uitkwam ivm onregelmatige dienst oid.
Ik zou het niet in de brief zelf zetten, maar als je wordt uitgenodigd en het tijdstip komt niet uit dan kan je altijd even bellen en vragen of een ander tijdstip een optie is.
ik dacht dat werkgevers je vrij moeten geven voor sollicitaties. weet ik niet zeker hoor, maar dacht dat ik dat ergens gehoord had.. misschien even nakijken op internet?
Ik zou het ook niet in de brief zetten, maar gewoon even bellen wanneer het voor jou een ongunstig tijdstip is.
Als ze je bellen voor een gesprek dan vragen om een goed tijdstip ivm je huidige werk. Meestal houden ze daar dan wel rekening mee.
Hoi! Volgens mij is het toch alleen dat je vrij krijgt als je huidige werkegever je contract niet verlengt of stopt? Was bij ons ook..winkel stopte en moesten vrij krijgen voor sollicitatie gesprekken
Ik zou het echt nog niet in de brief gaan zetten. Maar als je uitgenodigd voor een gesprek kun je het wel aangeven.
Je kan toch altijd "gewoon" vrij vragen? Lijkt me niet logisch dat iedereen zijn of haar werkgever gaat inlichten bij sollicitaties....
ja hoor, en als je erbij vertelt wat de reden is dan laat dat ook zien hoe loyaal je bent naar je werkgever.
Nee klopt. Maar het was gewoon zo dat hij ons niet in de weg mocht staan omdat wij vrij snel zonder werk kwamen te zitten. Als je nog gewoon in dienst bent zou ik ook gewoon vrij vragen
Ik zou zeker niet wachten tot je bent uitgenodigd. Dat is mosterd na de maaltijd want dan is alles al gepland. Als de datum al in de vacaturetekst staat vind ik het heel logisch om in je brief al aan te geven dat je alleen een bepaald dagdeel beschikbaar bent.
Ik weet niet of je je brief en cv moet mailen of via een sollicitatieknop.? Bij optie 1 zou ik het in de begeleidende mail zetten. Bij optie 2 zou ik het secretariaat van de betreffende w&s afdeling bellen en vragen of ze het willen noteren. Niks geks aan.
Ik zou het zeker aangeven en ook de reden waarom. Dat geeft alleen maar aan dat je je verantwoordelijkheden neemt in het bedrijf waar je nu werkt. Dat is alvast een pluspunt.
Dit idd. Bij ons heb je meestal zo'n 3 à 4 gesprekken met verschillende mensen na elkaar.. dit moet in alle agenda's worden ingepland. Plus dat alle andere kandidaten dan ook al zijn gepland dus grote kans dat schuiven lastig gaat worden. Ik zou het dus idd in begeleidende mail zetten.
Je kan bellen maar als je in de sollicitatie procedure al niet flexibel over komt kan dit sneller tot een afwijzing komen. Voor jou 10 anderen die we flexibel zijn . Persoonlijk had ik het dus niet gedaan.
Euh. Want het is een goed idee om bij je huidige werkgever expliciet aan te geven dat je elders gaat solliciteren? En die werkgever moet daar dan blij mee zijn en je sowieso vrij geven?
Jazeker kun je dat aangeven. En dan zou ik t direct bij je sollicitatie doen. Ik werk als HR adviseur en heb daar geen enkel probleem mee. Als mijn planning rond is en dan komt t verzoek is t agendatechnisch erg lastig het tijdstip te verzetten.
ik weet niet hoe haar situatie is. ik zeg alleen dat je daar vrij voor hoort te krijgen (dacht ik). en of je werkgever daar blij mee is of niet. werkgever heeft daar niks mee te maken.