Ontslagen vandaag ...

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Kayke, Dec 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Hoi,

Op 14 november ben ik begonnen op m'n werk in Maxi-Zoo.
    Een supermarktje dat alleen maar diereneten verkoopt en levende dieren.
    Ik had hier al eens een onderwerp geopend, dat m'n werk veel van me verlangde, sinds ze wisten dat ik zwanger was.

Nu vandaag hebben ze me ontslagen!
    Volgens hen werk ik te traag, terwijl ik de voeten van onder mijn lichaam liep!
    Ik moest me constant haasten en sneller werken!!
    Was toch een beetje verschoten en ben nu ook aan het denken hoe het verder moet.
    Het is niet dat je gemakkelijk terug aan werk geraakt als je zwanger bent :(

Volgende week start ik met mijn 1ste praktijklessen voor m'n auto. M'n auto'tje staat hier al. Op 17 januari zijn normaal m'n laatste lessen en heb ik mijn voorlopig rijbewijs en mag helemaal alleen rijden! Dus iets om naar uit te kijken.

2. me83

me83 Niet meer actief

hebben ze wel met gegrondde reden ontslag kunnen geven? of is je contract niet verlengd?

dit is wel een rottijd idd maar in de winkels zoeken ze nogbest vaak mensen..dus gelijk lekker rondkijken hoor meid!

en je bent nu ook nog niet verplicht te melden dat je zwanger bent..tenzij je dat graag wilt.. dus wel fijn als je jezelf eerst kan bewijzen in je proeftijd.. dan nemen ze je verlof wel voor lief erbij..

succes!!

3. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik had proefperiode van 6 maanden en werkte daar dus nog maar anderhalve maand. Gewoon te traag. Ik weet echt niet wat ze dan nog willen van hun werknemers. Dat hun mensen TGV's zijn? :(

Ik ga gewoon naar uitzendbureau's op zoek naar een tijdelijke job denk ik. Denk dat dat het beste is.

4. mila2008

mila2008 Bekend lid

Jun 12, 2009
    628
    0
    0
    proeftijd mag toch niet langer zijn dan een maand, dus zouden ze je niet zomaar kunnen ontslaan?? Misschien even met uwv bellen wat je rechten zijn. Volgens mij klopt hier niets van!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vermoed hier een verschil tussen BE en NL in proeftijd? Bij ons is de proeftijd inderdaad meestal 1 maand maar soms ook 2. Ik zou zelf niet direct via een uitzend bureau zoeken, krijg je dan verlof betaald? Je bent nog pril zwanger, dat hoeft je baas nog niet te weten. Stel dat je ergens een baan vind bij 3 maanden zwangerschap, dan vertel je het bv na je proeftijd, zolang er geen buikje te zien is en jij je niet ziek voelt?

6. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Hier zijn de meeste proeftijden 3 maanden, nu blijkbaar dus 6 maanden.
    Er is al iets aan m'n buikje te zien en ben toch wel vaak misselijk.
    Ik ga gewoon naar m'n vakbond stappen.

7. Yelice

Yelice Niet meer actief

Wat vervelend dat ze je hebben ontslagen.
    Heb jij ze met een dokters attest op de hoogte gebracht? want dan ben je namelijk beschermt en mogen ze je niet zomaar ontslaan.
    Een proefperiode van 6 maanden heb ik nog nooit van gehoord maar goed dat zou natuurlijk kunnen maar dan nog hebben ze een zgn opzeg termijn.
    Ik geloof dat het 14 dagen is.
    Stap zeker naar de vakbond want als blijkt dat ze jou niet hadden mogen ontslaan moeten ze jou een vergoeding betalen.
    Succes

8. Moppie04

Moppie04 Nieuw lid

May 12, 2007
    4
    0
    0
    Je bent tijdens zwangerschap beschermt tegen ontslag. Ook heb je tijdens een zwangerschap recht op meer rusttijden en hoef je bepaalde zware werkzaamheden niet te doen. Ook ik heb nog nooit gehoord van een proefperiode van 6 maanden, in NL is dit wettelijk niet mogelijk.

Als je via een uitzendbureau gaat werken krijg je gewoon ook je zwangerschapsverlof uitbetaald! (in NL iig)

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee maar deze dame woont en werkt in België en daar zijn de regels nu eenmaal iets anders dan in NL.

10. Yelice

Yelice Niet meer actief

Nee hoor ook in Belgie is die regel dat je bent beschermt tegen ontslag als je zwanger bent.
    maar je moet je werkgever uiteraard op de hoogte hebben gesteld via een doktersattest.
    Ik woon zelf in Belgie namelijk :)

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Duitsland
    Ik had mn reactie iets moeten nuanceren..... ik doelde op de preofperiode van 6 maanden :D

12. Yelice

Yelice Niet meer actief

oh ok :D

Er is idd een proeftijd van 6 maanden in BElgie maar deze is wel voor mensen met een bediende contract.
    Mensen met een arbeiders contract mogen maar 14 dagen in proeftijd werken.
    Je moet eens kijken op de site van SD worx daar staat een heel stuk erover en over de opzeg termijn die ze moeten hanteren.
    Had jij ze al ingelicht over je zwangerschap met een dokters attest dan moeten ze kunnen aantonen dat het niet om die reden was.
    Hopelijk ben je lid van de vakbond.

13. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik heb ze niet op de hoogte gesteld met een doktersattest. Ik heb het ze meteen verteld toen ik het wist.
    Verder mocht ik niet meer pauze nemen en moest ik het zwaarste werk nog steeds doen!
    Na nieuwjaar ga ik naar mijn vakbond, want denk niet dat deze in deze periode open zal zijn.

Als ze zeggen dat je te traag bent (wat ik volgens mij echt niet was), moet het toch met mijn zwangerschap te maken hebben?

14. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou, om eerlijk te zijn, niet eens meer wat met dat bedrijf te maken willen hebben.
    Als ze zich nu al zo opstellen...

15. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik ook niet Eveline, maar wil wel waar ik recht op heb :)

16. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is waar. Als je ze kunt uitkleden haha, of het ze lekker moeilijk kunt maken... Maar hou de eer aan jezelf, zorg niet voor teveel stress, ben je uiteindelijk verder mee van huis!

17. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Doe ik hoor :)
    Ik ga gewoon naar de vakbond. Die zorgen er dan voor dat ik word uitbetaald. Ik moet verder niks doen

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Duitsland
    Gewoon proberen of ze open zijn.... even belletje plegen. Hoe eerder je ze in actie hebt, hoe beter het voor je is.

19. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ok Hopmarjanneke.
    Morgen meteen eventjes proberen bellen.

20. Kayke

Kayke Actief lid

Oct 13, 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik heb hun een mailtje gestuurd en mijn verhaal gedaan.
    Hopelijk krijg ik er snel een antwoord op.

Share This Page