Alcohol of niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wensje2013, 31 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wensje2013

Wensje2013 Actief lid

21 okt 2012
    190
    0
    0
    Breda
    Beste verloskundige,

Ik heb een vraag mbt het nuttigen van alcohol.
    Op 24/11 jl is de eerste dag van mijn laatste menstruatie geweest. Ik ben in september gestopt met de pil, en zit nu in mijn 3e cyclus, op dag 38. De eerste twee cyclussen waren 30 en 32 dagen.
    Nu heb ik gisteren nog een zwangerschapstest gedaan, welke negatief was. Maar omdat ik nog pas kort met de pil gestopt ben weet ik niet of mijn cyclus al volledig regelmatig is. Misschien heb ik wel een late eisprong gehad.
    Nu is het mijn vraag of ik vanavond met de jaarwisseling een aantal glazen wijn mag drinken, of dat dit echt niet mag, mocht ik toch zwanger blijken te zijn.
    Ik lees op internet wisselende verhalen over de bloedbaan van moeder en kind. Sommige sites benoemen dat pas 6 weken na ovulatie de bloedbaan verbonden is, en alcohol dus vanaf dat moment pas schadelijk is. Andere sites zeggen weer dat het altijd erg schadelijk is voor de embryo / foetus als je alcohol nuttigt.
    Graag zou ik hierover meer info krijgen.

Bij voorbaat dank!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het advies is om vanaf het moment dat je zwanger wilt worden al te stoppen met alcohol. We weten niet precies welke invloed alcohol heeft op de ontwikkeling van de eicel en evt kan er ook al vochtuitwisseling plaatsvinden tussen de eicel en diens omgeving. Dus liever niet! Er is namelijk geen veilige ondergrens aan te geven tot wanneer je wel zou mogen drinken en hoeveel dan.

Mirjam

Deel Deze Pagina