Dag mensen, Ik heb geen idee of elders op dit forum ook een vergelijkbaar verhaal is met het mijne. In ieder geval was ik zwáár ongerust na mijn bevalling over mijn toestand. Zoekend op internet heb ik vergelijkbare verhalen gevonden en dat stelde me enigzins gerust omdat het in die gevallen goed is afgelopen. Hier mijn verhaal en ik ben benieuwd of het ook herkenbaar is voor anderen: Na de bevalling (een prachtige gezonde zoon!) die normaal verlopen was, kon ik niet plassen. De volgende morgen, 8 uur na de bevalling, heeft de VK mij gekatheteriseerd en kwam er een halve liter; 500 cc uit de blaas. Dat is normaal gesproken een volle blaas waarbij je hard naar de wc rent. Daarna moest ik mezelf weer kunnen redden. Advies: veel drinken! Dus ik dronk... liters! En ik ging naar de wc waar hele kleine hoeveelheden urine uit mijn blaas kwamen. Terwijl ik zo nodig moest! En oh... wat had ik een pijn! Alsof ik persweeën had. Ik interpreteerde deze als naweeën en dat had ik goed fout. Ondertussen zakte de baarmoeder maar langzaam... Na twee dagen werd ik weer gekatheteriseerd. Eerst door de vk die mij na 800 cc naar het ziekenhuis stuurde: 'Ik heb de blaas nog niet leeggemaakt, er zat nu al veel te veel in en als ik de blaas helemaal leeghaal, kan dat te veel zijn voor zo'n uitgerekte blaas'. In het ziekenhuis werd er nog 1800 cc (!!) uitgehaald. Geen wonder dat ik zo'n pijn had en het gevoel alsof ik persen moest. Ondertussen had ik een fikse blaasontsteking waar ik antibiotica voor kreeg. Ik ben met een verblijfskatheter naar huis gestuurd. Wat was dat een opluchting voor mij. Even kunnen genieten van de kraamperiode en de baby! Niet bang hoeven zijn dat de blaas zich weer vullen zou. Deze katheter is er na twee dagen uitgehaald en weer bleek dat ik zelf nog niet voldoende plassen kon. Weer kreeg ik een verblijfskatheter voor twee dagen. Daarna leek het alsof ik voldoende plassen kon maar na een dag herkende ik het gevoel van een volle blaas en wist ik dat ik nog te weinig plaste. Wéér naar het ziekenhuis waar ik zelf leerde te kathteriseren. Na elke plasbeurt moest ik mezelf katheteriseren. In het ziekenhuis werd me verteld dat deze toetstand weken, tot maanden, tot levenslang zou kunnen duren. Ontzetting!!! Na twee weken bleef er nog ca 50 cc in de blaas achter en mocht ik stoppen met het katheteriseren, nu twee weken geleden. Op dit moment is het herstel nog steeds niet volledig. Ik begin deze week met bekkenbodemfysiotherapie waar ik weer zal leren mijn blaas leeg te plassen. Gelukkig, is mijn verhaal toch wel met een goed einde!
Gelukkig gaat het weer goed, Bettika. Ik heb een bevalling met de vacuumpomp gehad en ik kon ook niet plassen na de bevalling. Na 2 dagen in het ziekenhuis mocht ik naar huis met katheter en na een week mocht ik hem eruit halen en moest ik binnen 5 uur zelfstandig plassen. Dit lukte niet, dus weer naar het ziekenhuis en opnieuw een katheter voor een week. Ze zeiden in het ziekenhuis dat dit vaker voorkwam na een bevalling met de vacuumpomp, maar toch voelde ik me behoorlijk rot en schaamde me om met zo'n zak aan m'n been te lopen. Toen weer niet kunnen plassen. In het ziekenhuis wilden ze weer een katheter voor een week geven. Overigens heb ik geen arts gezien alleen verpleging. Ik heb er toen opgestaan dat ik zelf wilde katheriseren en nog 3 dagen een katheter gehad. Ik ben toen naar het bekkenbodemcentrum geweest om de zelfkatherisatie te leren. 's Avonds ging ik naar het toilet en toen kon ik zelfstandig plassen. Ik was zo blij dat het lukte want ze hadden inderdaad in het ziekenhuis gezegd dat dit weken of langer kon duren. Sinds afgelopen vrijdag hoef ik niet meer te katheriseren en hoef niet meer langs te komen. Ik heb nog steeds geen drang om te plassen , dus ik moet het echt in de gaten houden om te gaan. Ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem.
Meiden ben blij voor jullie! Ik ben ruim 2.5 jaar geleden bevallen van mijn boefje door middel van vaciumpomp. Nu na al die tijd nog steeds moeite met blaas legen...denk uitgeplast te zijn maar nee hoor als ik gaat staan komt er nog meer en half uurtje na wc bezoek nog steeds druppels met lopen,tillen ect ect. Heb 3 keer fysiosessies gehad maar mocht niet baten. Nu volgende maand naar de gyno voor verder onderzoek misschien verzakking...