Ik ben benieuwd (met het gevaar dat er dikke discussies los barsten, maar goed): kun je samen leven met iemand die op een ander niveau functioneert dan jijzelf? Hiermee bedoel ik niet alleen dat je een verschillend opleidingsniveau hebt, maar dit kan ook een ander 'geestelijk' of denkniveau zijn. Ik vraag het omdat vrienden van ons enorm verschillen in niveau (zowel in opleiding als geestelijk). Hij MBO laagste niveau, zij universiteit. Hij ambitieloos, zij ambitieus. Ik vind haar altijd klinken als zijn moeder en hem attent maken op zaken. Als we op bezoek zijn irriteer ik me dood. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat ik geestelijk en qua denkniveau met iemand op een lijn zit. Opleidingsverschil is niet enorm belangrijk. Ik ben bijv. hoger geschoold dan mijn man. Hoe staan jullie hier in?
Zolang die ander is wat ik zoek in de partner en samen gelukkig kan zijn maakt het mij niet uit welke opleiding en dergelijke.
Mijn vriend vind het belangrijk. Niet zozeer het 'hoge' niveau maar meer om met iemand te kunnen praten over politiek/nieuws en andere dingen. Ik zelf ben totaal niet geïnteresseerd in de politiek, kom misschien omdat ik het op dit moment gewoon een zooitje ongeregeld vind. Mijn vriend mist dan wel een de discussies hierin. Verder vullen we elkaar goed aan, hij is meer van de theoretische kant ik van de praktische
Nee ik zou dat niet kunnen Ik vind dat je elkaar ook moet prikkelen...en daar heb ik wel iemand bij nodig die mijn humor en denkwijze kan snappen Maar goed, ik schat mezelf niet zo hoog in...dus...niveau is snel gehaald Mijn man en ik hebben dezelfde humor en weten elkaar daarmee altijd weer te prikkelen zodat het elke dag gewoon leuk en spannend is. Interessant ook.
Ik deel mensen niet in op denkniveau eigenlijk, nooit zo over nagedacht. Ik hecht er geen waarde aan.
Ik vind wel, dat je op hetzelfde denk niveau moet zitten.. Ik bedoel, ik doe nu 'maar' mbo en mijn vriend 'wel' hbo.. Maar toch, ik kan ook hbo dus het denk niveau is er wel. Wij kunnen goed ouwehoeren maar ook over belangrijke zaken goed praten. Met bepaalde vrienden en vriendinnen erger ik me dood dat ze niet echt nouja.. slim zijn.. dat zou ik echt niet kunnen als het mn partner was.. Heel eerlijk, ik zou er al niet eens iets mee beginnen..
Ik vind dat je wel een beetje op hetzelfde niveau moet zitten. Wat iemand anders ook zei, je moet elkaar kunnen uitdagen en prikkelen. Daarnaast is het ook een kwestie van deels dezelfde activiteiten leuk vinden/dezelfde interesses hebben. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde, dat zou ook maar saai zijn.
Opleiding vind ik niet belangrijk. Misschien had iemand domweg de mogelijkheid niet om een opleiding te doen, maar had er wel de intelligentie voor. Dat zegt niks. Bovendien, pak een studieboek en je hebt er weer wat bijgeleerd, zo moeilijk is het niet. Maar ik ben van mening dat het moeilijker is wanneer 1 van de 2 geen levenservaring heeft. Ik zou zelf niet kunnen leven met iemand die ik steeds moet uitleggen hoe de wereld werkt of hoe sommige mensen kunnen zijn. Sommige lessen kun je niet uitleggen aan anderen, die moet je zelf geleerd hebben. Ik zou dan willen dat mijn partner zelf ook weet hoe het werkt en dat we zo samen een sterk team zijn. En daarbij moet het idee over de opvoeding van je kinderen op 1 lijn zitten en humor is ontzettend belangrijk.
Gevaarlijk onderwerp. De kans is groter dat je iemand treft van je ( eigen niveau) maar als dat niet zo is. Denk ik dat liefde voor iemand belangrijker is dan zijn of haar niveau. Er zijn meer uitdagingen dan alleen niveau. Ander afkomst cultuur. Rijk en arm. Dik en dun. Gezond en ziek. Persoonlijk vind ik dat je alles en iedereen een kans moet geven welke achter grond iemand ook heeft. En kan me wel eens irriteren als iemand die hoger geschoold is dan bijvoorbeeld ik. Mij bij wijze van speken minder vind omdat ik.( dommer ben dan iemand die aan de unie gestudeerd heeft) Iemand kan heel slim zijn maar sociaal helemaal nergens bij passen. Kortom ik heb geen antwoord op jou vraag uit eindelijk.
Op zich vind ik het wel belangrijk dat je op minimaal niveau met elkaar kunt communiceren, maar veelal is het ook gewoon elkaar aanvullen. Mijn man heeft een hoog IQ, ik gemiddeld. In het begin botste dat nog wel eens, vooral omdat mijn man soms ook niet begreep als ik iets niet snapte e.d. Maar over de jaren heen heb ik veel van hem geleerd, en hij van mij, we zijn op dat gebied wel naar elkaar toegegroeid om het zo maar te zeggen. Maar in het algemeen heeft IQ niets te maken met hoe je met elkaar omgaat. Dat is veelal EQ. En als die vriendin haar vriend denkt te moeten bemoederen, dan is dat vooral een ongelijke relatie op basis van EQ en niet intelligentie.
Mijn man en ik zitten wel op hetzelfde niveau maar hij heeft veel meer interesses dan ik en slaat ook dingen op die mij helemaal niet interesseren. Maar goed we kunnen wel met elkaar praten daarover. Ik ken ook iemand die universiteit heeft gedaan en haar partner volgens mij maar net mbo (alhoewel ik me niet eens kan voorstellen dat ie dat gedaan heeft). Heeft een tijd goed gegaan, maar nu wonen ze al 'n jaar apart. Volgens mij omdat ze helemaal niks kunnen delen met elkaar.
Nee zou ik niet kunnen. Wij hebben wel hetzelfde niveau maar blinken allebei uit op een ander vlak. Zonder iemand te beledigen zou ik het echt heel moeilijk vinden om met een man samen te leven die een stuk minder slim is, dan ben je al snel uitgepraat. Wij hebben allebei geen universitair niveau overigens hoor.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt mits het verschil niet heel groot is wat in jouw voorbeeld wel het geval is. Ik kan daar ook niet goed tegen
Ik denk wel dat het belangrijk is. Mijn man en ik lijken heel erg op elkaar. Qua denkwijze, opleidingen, niveau, humor. Ik zou het denk ik best moeilijk hebben met iemand die ontzettend slim is, of juist niet zo slim. Maar waar het vooral mee te maken heeft, is EQ. Je inlevingsvermogen, je empathie en je liefde voor elkaar. Bemoederen heeft imo niets te maken met je IQ, maar met irritant gedrag en elkaar niet accepteren.
Mijn vriend heeft een leerprobleem en kan daardoor geen opleiding op een hoger niveau doen. Maar hij is echt niet dom of wat dan ook, hij baalt er zelf ook best wel van. Hij wilde graag automonteur worden maar dat gaat hem helaas niet worden. Hij heeft wel dezelfde humor als ik en we kunnen goed over bepaalde dingen praten. Ikzelf heb een MBO opleiding op niveau 2. Ik heb niveau 3 geprobeerd, ik heb zelfs hetzelfde jaar 3x over gedaan maar het was te pittig. Ik moest erg hard aanpoten om alles goed te doen. Dus heb ik het maar opgegeven en ben ik niveau 2 gaan doen. Mij maakt het opzich niet uit wat voor opleiding iemand heeft maar ik moet wel goede en soms diepgaande gesprekken bijvoorbeeld met diegene kunnen voeren Al wordt het wat lastiger denk ik als iemand echt heel hoog opgeleid is. Ik heb geen zin om me dom ofzo te voelen
Over het algemeen denk ik dat mensen van hetzelfde niveau elkaar op zullen zoeken en dat je sowieso niet zo snel een relatie aantreft waarbij er veel niveauverschil is. Uitzonderingen daargelaten. Maar op zich kan het wel werken hoor.. tegenpolen kunnen elkaar prima aanvullen. Als ik naar mezelf kijk dan zijn mijn man en ik ook redelijk gelijk aan elkaar.. Oké hij heeft geen universiteit ofzo (hij zit juist niet goed in de papieren!) maar hij is nu wel systeembeheerder en heeft een werkervaring en technische kennis van vele jaren.. zegt ook wel iets over niveau. Ik heb zelf overigens alleen Havo gedaan en een half afgemaakte verpleegopleiding
Ik vind het kortzichtig om te denken dat je met een MBO niveau ook "lager" in niveau zou liggen, je kan prima heel goed dingen doen die iemand met HBO weer niet kan. Als voorbeeld ; tegenwoordig kom je van school af (HBO) zonder echt werkelijk wat te kunnen in de realiteit van het echte werk, als wij weer iemand meekrijgen met een zogenaamde technische opleiding dan zucht ik alweer diep want ze kunnen nog geen schroef aandraaien haha (er zullen best uitzonderingen zijn) Misschien als je allebei heel ambitieus bent kom je uiteindelijk nergens, het is veel leuker als je elkaar aan kunt vullen en misschien samensmelten tot een mooi midden, kijk het zou mijn persoonlijke keuze niet wezen maar er zijn vrouwen zat bij die graag willen blijven werken en het prima vinden als hun man meer in huis zal doen, dat is dan toch prima? Je moet verder wel redelijk op 1 lijn zitten maar dat hoeft voor mij bv niets te zijn en voor een ander geweldig..
Het heeft niets te maken met wat je kunt, maar meer met hoe je geestelijk elkaars gelijke kunt zijn. Iemand met een universitaire opleiding heeft nu eenmaal een ander denkpatroon, die iemand met een lagere opleiding gewoon soms niet kan volgen. En dat kan botsen Mijn man bijvoorbeeld denk meestal 3 stappen verder dan dat ik ben. Ik kan hem dus ook niet altijd volgen (helaas). Qua ambitie denk ik idd dat als allebei de partners een hoge ambitie hebben, dat dat ook gaat opbreken. Maar ik zou zeker niet kunnen leven met iemand die totaal geen ambitie heeft. het andere uiterste dus ...
Ik heb heel regelmatig gedate en het is mij toch wel opgevallen dat ik meestal meer een klik had met mensen die ongeveer hetzelfde opleidingsniveau hadden als ik. Als ik met iemand van een lager opleidingsniveau praatte vond ik het gesprek al gauw oppervlakkig en had ik het idee dat die ander mij niet echt begrijpt. Als ik met iemand van een hoger opleidingsniveau op date was vond ik het soms erg saai en snapte ik zelf niet altijd wat die persoon bedoelde...