Ik heb toch wel behoefte aan iemand met een erg hoog denk niveau en met name ook wat betreft dingen kunnen relativeren, kritisch kunnen denken en buiten de platgetreden paden kunnen denken. Sorry maar eerlijk gezegd zijn deze mensen toch wel zeer schaars bij minder dan havo/hbo niveau. Ik heb dit bij mijn ex van hetzelfde opleidingsniveau toch ook wel erg gemist. Aan de andere kant was hij weer 17 jaar ouder terwijl ik nog thuis woonde en dat zal hem geloof ik altijd blijven steken whaha. Hij kon dat echt niet accepteren en je moet daar natuurlijk wel tegen kunnen wil je als "hogere" in een relatie de relatie goed houden.
P.s. het klinkt misschien gek maar wat dat denk niveau betreft: ik wil ook op mijn eigen niveau ruzie kunnen maken verdorie.
Ik vind het erg belangrijk dat iemand "out of the box" kan denken, maar zich dan ook echt wil verdiepen in andere onderwerpen en hierin oprecht interesse in toont en er ook een discussie over aan durft te gaan. Maar of dat met niveau te maken heeft?
Ik hooggeschoold en vriend niet. Ik heb hem hem wel gemotiveerd er meer uit te halen. Hij heeft nu een mbo diploma behaald via zijn werkgever. Het probleem zit hem hier in denkniveau en niveau van handelen. Hij denkt niet na over consequenties. Is ook passief ingesteld! Ik ben het tegenovergestelde. Dat botst de laatste tijd euhmmmm....nogal. Ben niet zo heel blij meer met deze relatie. .want ondertussen word ook ik de dupe van zijn laksheid.
Wij zijn allebei MBO geschoold en communiceren prima haha. Ik werk veel met hoger opgeleiden en daar kan ik prima mee communiceren maar vaak zijn ze sociaal niet bijzonder vaardig. Sociale vaardigheden vind ik belangrijker dan niveau moet ik zeggen.
Manlief en ik hebben andere humor, dat komt omdat ik "onder de rivier" heb gewoond en hij een rasechte Utrechter is. Laatste tijd gaat het beter. Qua denkniveau zitten we redelijk gelijk. Met mn ex had ik ook andere humor, zijn denkniveau was heel anders dan mijn denkniveau. Hij vond hele andere dingen grappig (grapjes over Benno L bijv. of over laagopgeleiden) Hij dacht handig te zijn maar alleen als het hem beter uitkwam.
Opleiding is niet belangrijk, maar ik vind het wel belangrijk dat diegene wat in zn leven wil bereiken! Gelukkig heb ik een vriend die erg ambitieus is.. Zijn motto; succes is een keuze vind ik een leuk motto!
Ik vind het jammer dan denkniveau gekoppeld wordt aan opleidingsniveau.. Ik heb mijn mavo afgerond, ben open-minded, kan discussiëren over van alles en nog wat, ook over politiek.. Ik heb veel levenservaring, kan mensen coachen en motiveren, ik voel anderen aan. Ik vind mijzelf zeker niet dommer dan iemand die met zijn HBO papiertje wappert. Ik denk dat je in een relatie wel ongeveer op een zelfde niveau moet zitten, of dat dan levenservaring, denk niveau of emotioneel niveau is.
Waarom is MBO laag trouwens??? Zijn er zat die niet verder komen dan VBO(VMBO) Ik denk persoonlijk dat het weinig uit hoeft te maken.... als zij dit nou prettig vinden dan snap ik niet waar jij je om irriteerd? Het is toch hun leven??? Ik heb trouwens MBO1 , Mijn niveau ligt veel hoger dan mijn diploma. Heel veel levenservaring.. Manlief is MBO4/HBO, veel minder levens ervaring... Dus ach... who is counting...
Opleidingsniveau vind ik niet belangrijk, denkniveau wel. Mijn man heeft alleen de lbo (hoewel ik het diploma nooit gezien heb ) maar hij had makkelijk hbo of hoger gekund want hij is erg slim. Houdt alleen niet van in de schoolbanken zitten. Maar ik vind het wel belangrijk dat we elkaar kunnen stimuleren en kunnen aanvullen en dat zou ik toch missen met iemand die op een ander denkniveau zit.
Hier hetzelfde als jou eigenlijk! Moet zeggen dat ik deze gesprekken wel met anderen kan hebben, vooral in de werksfeer en dit vind ik wel prettig. Ik mis het niet echt , ik vind het ook wel lekker eigenlijk dat het thuis niet allemaal zo 'diepgaand' is, mede doordat het bij mijn werk wel zo is!
Hmmm lastig.... Ik denk inderdaad dat het lastig kan zijn om zo te leven. Maar dat het ook eraan ligt hoe je het zelf aanpakt? Wat ik vooral denk is dat je elkaar juist veel kan leren
Heb in het verleden ook een relatie gehad met iemand die een lager denkniveau had. Hartstikke lieve jongen, maar toen puntje bij paaltje kwam irriteerde ik me er mateloos aan dat ik geen goede gesprekken met hem kon voeren. We hadden het wel gezellig samen, maar daar bleef het ook bij. Miste echt de diepgang zeg maar. ik moest altijd alles 100x moest uitleggen voordat hij mij begreep. Het gaat mij overigens niet om opleidingsniveau: iemand die bijv. HBO geschoold is kan net zo goed niet op hetzelfde denkniveau zitten als iemand die MBO geschoold is. Denk dat hier ook een stukje levenservaring bij komt kijken.