Wie ervaring met kind van ong 3 jaar met spruw?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door giebel, 20 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik had eerder deze week al geplaatst in baby en dreumes (per ongeluk) dat onze dochter niet wilde eten en drinken. Na een bezoek aan de ha bleek ze een schimmel in de mond te hebben, spruw.

Hiervoor hebben medicijnen gekregen: Nystatine.

We hebben het dinsdag gekregen en smeren volgens de voorschriften 4 keer per dag. Het lijkt nog niet te helpen, ze wil nog steeds niks eten.

Maar het vervelende, ze is zo vreselijk hangerig/slaperig. In de bijsluiter van dit medicijn staan verschillende bijwerkingen, maar geen moeheid, sufheid oid.
    We kennen ons meisje niet terug. Vanmiddag moest ik weg en was ze bij oma. Maar toen ik haar ging ophalen, lag ze bij oma op schoot te slapen (dit is voor haar echt heel uitzonderlijk). Vanmiddag 2 uur geslapen (afgelopen dagen 4 uur zelfs!) en de rest van de dag alleen maar op schoot gehangen. Ze moest mee naar huis en alleen maar tegen ons aan geklemd hangen en slaperig. Met moeite de pyama aan gekregen en de medicijnen gegeven.
    Op alles wat we vragen moet ze huilen, of ze wat wil drinken, of ze soms pijn heeft, bij alles moest ze vanavond huilen.

We vragen ons af of dit normaal is? Bij een griep ofzo? Of past dit bij spruw? Ze heeft geen koorts maar ze lijkt steeds maar hangeriger te worden ipv beter. Misschien is dit de slechtste dag? Het is zo lastig dat ze geen anwoord geeft op vragen over eventuele pijn. Ik vind het zo moeilijk:(
    Moet ik zelf ook nog werken morgen, maar als ze dan nog zo is denk ik dat mijn man de huisartsenpost belt voor overleg.

Het is gewoon dat ze nooit ziek is geweest, en nu ook niet koorts of overgeven ofzo, alleen maar hangen hangen hangen. En dat zijn wij niet gewend. Normaal is ze hyper de pieper, spelen spelen zingen zingen donderen...

Mensen met kinderen die ook een jaar of 3 waren die spruw hebben gehad en dit herkennen?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Heeft ze verder nog een ontsteking?

Ik weet van mijn jongere kinderen dat nystatine niks uithaalde, daktarin orale gel wel.

3. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Niet dat ik weet. Miss keelontsteking zei de ha maar niks voor gekregen. De cb arts kon verder ook niets zien, maar heeft niet uitgebreid in oren of keel gekeken. Ha ook niet naar oren. Wel blaasjes op de tong dus keelontsteking zou kunnen. Als het over 2 week niet over was, dan terug komen zei de ha. Maar ik denk dat ik maandag weer bel als het zo blijft... De medicijnen zijn al voor drie kwart op, maar nog geen verbetering. Ik hoop wel dat het gaat helpen,want het haar geven is geen feestje.... :(

4. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wat gek dat ze de oren niet checken bij het constateren vaneen mogelijke keelontsteking en juist met slecht eten.

Ik zou de oren wel nog laten checken aangezien kinderen dan lastiger eten ook.
    Verder zou nystatine nu wel verbetering moeten geven. Of het is hardnekkig en heb je meer baat bij daktarin, of de keel/oren spelen echt mee.

Ik zou persoonlijk morgen wel even langs een arts gaan.

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Nystatine is een erg mild middel.
    Als je kind op deze leeftijd spruw heeft, is haar weerstand echt even heel laag denk ik. Want zooitje krijg je meestal alleen als klein kind, als je mond nog niet bevolkt wordt door allerlei bacteriën. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat ze gewoon nog wat extra's onder de leden heeft.

6. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Ik denk dat dus ook echt. Dus morgen de ha post bellen zou niet overdreven zijn? Zo zielig als ze al een week pijn zou hebben en het had allang verholpen kunnen worden. Weerstand heel laag zou goed kunnen, want al paar weken erg verkouden...

7. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hai, heeft ze niet hand voet en mondziekte? met blaasjes op tong en keelpijn? Onze kinderen hebben dat ook gehad. Niet echt koorts volgens mij maar wel heel moe een week of twee. Zie je ook blaasjes op of rond de tenen?

8. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Nystarine hielp bij ons ook niet daktarin werkte veel beter

9. penseel

penseel Niet meer actief

Spruw is echt brrr. Om te hebben. Ze zeggen dat het geen pijn zou moeten doen. Maar dat doet het wel. Het kan ook verder je keel in.

Heb zelf een v keer gehad maand medicatie moeten gebruiken voor het weg was.

Zou toch nog na laten kijken ha.

Sterkte.

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nystatine is nu niet echt het middel voor oudere kindjes. Als je het geen probleem vindt om haar een paar dagen met een paarse mond rond te laten lopen, kun je oo gentiaan violet bestellen bij eurolac. Veel effectiever dan nystatine. Anders daktarin gel vragen aan de HA.

Je kunt haar mond schoonmaken met pure bessensap op een gaasje.
    Ik heb pas spruw gehad in mijn mond omdat mijn dochter mij had besmet ( begon op mijn lip) en in kan je zeggen dat het niet fijn voelt! Kan me voorstellen dat ze er wat naar van is en eten en drinken is oo pijnlijk. Wil ze misschien waterijsjes eten?

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste dochter heeft het gehad met 1,5 jaar en was heel erg ziek.Wij kregen toen Daktarin orale gel.Is echt veel effectiever dan Nystatine.

12. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Bij de ha post geweest en de witte plekjes vd spruw waren nu rood, dus aan de beterende hand. Maar.... 1 oor veel roder dan de ander en dus ws oorontsteking volgens arts. Antibiotica gekregen. Nu staat in de bijsluiter, liefst precies om de 8 uur, dus bv 7-15-23 uur of 8-16-00 uur. Dan is er constant genoeg medicijn in het lichaam aanwezig en kunnen bacteriën niet tussendoor erbij komen. Denk wel dat ik dat ga doen, dan wel wakker maken ervoor maar nu wel in 1 X goed. Hopen dat ze nu echt op knapt.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Fijn! Goed dat je bent gegaan!

14. penseel

penseel Niet meer actief

Idd maar hopelijk heb je nog wel medicatie gekregen ook nog voor de spuw. Want ab is een van de redenen dat je spuw kan krijgen. En en verminderde afweer anders zit je binnen en paar dagen weer met een kind dat last heeft van haar spuw.

Gisteren tikte ik via mijn mobiel ik ben er twee jaar terug bijna een maand mee bezig geweest om die spuw weg te krijgen ik kreeg op laatst pillen welke weet ik niet meer. Toen hielp het pas en dat drankje was goor prikte verschrikkelijk op je tong.

15. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Nee voor de spruw niks gekregen... Vandaag wel een goede dag, voor t eerst weer spelen en kletsen, niet slapen 's middags, goed drinken en beetje eten weer.

Twee X nu wakker gemaakt om de anti biotica te geven 's nachts om t precies om de acht uur te doen. Geen ramp maar beetje zielig wel zomaar wakker maken. Zouden jullie t ook zo doen of gewoon direct bij opstaan, vlak voor slapen gaan en precies er tussenin, dus bv 8-14-20. Zou t echt kwaad kunnen als aan het einde vd nacht de ab is uitgewerkt? Het gaat maar om een paar dagen hoor, maar t voelt zo tegen natuurlijk een heerlijk slapend kind hiervoor wakker te maken....

16. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik maak ze hiervoor niet wakker. Misschien wel als het al lang aanhoudt en de gewone methode niet werkt. Je kunt evt proberen met een spuitje in de wang te spuiten terwijl ze slaapt. Misschien slaapt ze door.

houd nu echt de spruw in de gaten want zoals iemand al zei, ab is echt een grote veroorzaker van spruw doordat het om de goede (mond) bacteriën doodt.

Deel Deze Pagina