Ik loop nu tegen het einde van de zwangerschap aan en vroeg me af hoe het ook alweer zat met een 2de hands kolf. Ik ga een kolf pas kopen, als de bv goed opgang is, maar alvast wat info inslaan kan natuurlijk nooit geen kwaad! Waar moet je opletten bij een 2de hands kolf, vaag staat me iets bij van een open en gesloten systeem? Het een kun je wel 2de hands gebruiken en het andere alleen van bekende ivm besmettingsgevaar. Of zit ik er nu helemaal langs?
Je hebt gelijk, maar ik weet ook even niet meer hoe het nou precies zat. Weet wel dat ik toen een site had gevonden met een enorme lijst aan kolven en of je die wel of niet 2e hands kon aanschaffen ivm schoonmaken en steriliseren. Zal eens kijken of ik die site kan vinden voor je
De kolf moet een gesloten systeem hebben, omdat er bij een open systeem melk in de motor kan komen. Dat is bij een tweedehands kolf niet hygienisch. Verder moet je bij een tweedehands kolf ook opletten hoeveel hij gebruikt is. Zo'n motor gaat niet eeuwig mee en op een gegeven moment werkt het minder goed. Dan kun je moeilijker en minder melk gaan kolven. Derde puntje is de garantie. De meeste merken geven 2 jaar garantie, ongeacht hoeveel hij gebruikt is. Na die twee jaar heb je nergens recht meer op. Ardo heeft een systeem met uren. Na een paar honderd uur gebruik gaat er groen lampje over naar oranje en is de garantie over. Het maakt dan niet uit hoeveel jaar je de kolf gebruikt hebt, voor tweedehands overnemen is dat dus gunstiger. Tot slot moet je vaak nog wel zelf nieuwe borstschelpen en ventieltjes enzo kopen. Dit ivm hygiene en het moet ook maar net passen . Ik heb zelf een nieuwe gekocht, maar vond het wel supermoeilijk om te kiezen. Het is een flinke uitgave en je kunt het niet ff uitproberen... Uiteindelijk heb ik het via het moedermelknetwerk aangeschaft. Hier kun je ongeveer elk merk kolf eerst huren. Als het dan goed bevalt kun je hem daarna kopen en ben je geen extra geld kwijt. Bevalt het niet, dan betaal je alleen huur en een heel stuk minder geld. Huren kan vaak ook via lactatiekundigen in de buurt of via webwinkels, is misschien ook nog een idee als je twijfelt.
Tip; koop een dubbelzijdige kolf die je handsfree kunt gebruiken, scheelt heel veel tijd en je hebt je handen vrij... Ik kolfde zelfs onder het autorijden Daarnaast bevorderd het de melkproductie.
Welke zorgverzekering heb je en welk pakket heb je? Bij menzis extraverzorgd 2 zit ik en ik kreeg 200 euro terug. Toen een lactatiekundige opgezocht die de medela freestyle het goedkoopst verkocht waardoor ik voor een nieuwe maar 95 euro zelf heb moeten kopen. Tweedehands was niet eens goedkoper geweest. Check dus deze optie ook ff
Dank jullie voor de tips! Ik ben nu ook extra verzekerd ivm de zwangerschap, dus zal dat eens uitzoeken!