Mijn peuter van 3(afgelopen week 3 geworden) zegt alles na. Ze is vrij laat begonnen met praten( eerste paar woorden rond de 18/20 maanden). Sinds een poosje valt het me op dat ze alles nazegt wat je zegt of vraagt. En dan niet 1 keer maar een stuk of 4 keer. Ze praat verder redelijk goed (3/4/5 woordzinnen) Ook dacht ik dat haar taalbegrip goed was maar ik merk ineens ook dat ze zichzelf standaard antwoorden geleerd heeft. Dus als je bijv vraagt van waar js papa? Dan zegt ze papa is werken terwijl papa naast haar zit. Als je googled kom je uit op echolalie en autisme. Dat lijkt me niet want dochter is heel sociaal, heeft geen nood aan structuur en herkent gevoelens als verdriet, boosheid etc en wil je dan ook troosten. Verder ook geen kenmerken als fladderen, rondjes lopen tenen lopen etc. Mijn vraag is of iemand dit herkent. Ivm corona is logopedie even stopgezet maar ik heb toch even geinformeerd en echolalie schijnt bij taalwerving te horen. Doordat taalbegrip denk.ik ook niet op niveau is vraag ik me af of ze gewoon tijd nodig heeft of dat er meer aan de hand is. Hoop op reacties
Wel herkenbaar. Mijn zoontje van bijna 3 heeft een taalachterstand en de laatste weken hoor ik ook een papegaaitje als we aan het praten zijn. Als ik iets zeg tegen hem of tegen mijn dochter dan hoor ik het hem nazeggen (soms met een vragende toon) Soms kan hij ook 3 woordszinnen 5 keer herhalen als iets indruk op hem heeft gemaakt. Hij laat in zijn gedrag verder geen autistische trekjes zien aangezien je daar bij taalachterstand ook aan kan denken, maar ik zeg dit ook weleens tegen mijn man dat ik dat meervoudige herhalen soms zo apart vind. Eén keer iets herhalen vind ik dan weer fijn omdat ik dan hoop dat hij weer wat woordjes erbij leert.
Ik vind het dus ook apart. Vooral omdat ik nu ineens ook begin te twijfelen aan haar taalbegrip. Kleine opdrachtjes begrijpt ze prima maar ook die herhaalt ze. Als ik zeg 'pak de appelsap maar uit de koelkast' dan pakt ze die en nadat ze de appelsap allang aan mij gegeven heeft herhaalt ze het nog steeds.Tot ze weer afgeleid is met een andere zin. Wat daarbij opvalt is dat ze zonder 1 woord te missen de hele zin of vraag herhaalt. Terwijl haar uitspraak nog niet op niveau is. Zoals net ook breng ik haar weg naar de psz dus ik vertel wat we gaan doen. Naar de juf, spelen met kindjes etc. Ze heeft zeker een kwartier herhaalt dat we naar de juf gaan met de kindjes gaan spelen etc. Ik word daar best onzeker van. Ook die wie, wat en waar vraag haalt ze nog flink door elkaar.
Hier een dochter van dezelfde leeftijd en herken het wel. Dochter is juist heel vlot met taal en praat behoorlijk goed, maar hoor haar dit ook vaak doen. Heb soms t idee dat ze zinnetjes “oefent” en ook in verschillende contexten uitprobeert. Soms hoor ik haar s avonds in bed nog zinnen van eerder die dag herhalen, tegen haar knuffels ofzo. Ik zelf zoek er weinig achter, zie het als leren door te imiteren. Ze gebruikt ook spontane spraak, toch?
Ze gebruikt ook spontane spraak. Wel moeite met bepaalde uitspraak van woorden. Geeft ook haar eigen invulling aan woorden en namen als ze het ff kwijt is. Ik moet ook zeggen dat ik geen moeite heb met herhaling van taal omdat ze daarbij juist uitspraak oefent maar meer dat ze dit zo 5 keer kan herhalen. Dan vraag ik me af of het nog wel functioneel is.
Als de logopediste het normaal vindt dan zal het wel goed zijn. Ik snap je onzekerheid hoor. Ik vind het ook allemaal spannend bij mijn zoontje. Het‘ komt het nog goed?’ gevoel, he!
Ah ja, herkenbaar hoor. Hier worden woorden ook verkeerd uitgesproken. Zegt bijvoorbeeld "toot" ipv groot, maar kan bijvoorbeeld ook "daarom" zeggen ipv "omdat". Zinnen worden hier ook vaak herhaald, maar dan kent ze ze ook en stort ze zich op de volgende zin Heeft je dochter ook in andere dingen dat ze herhaling zoekt? Hier wordt bijvoorbeeld heel vaak hetzelfde gespeeld (de vloer is lava is momenteel favo) waarbij ze dan alle boekjes (die als eilandjes moeten dienen) op dezelfde plek legt. Dit speelt ze dan tig keer, tot ze weer wat nieuws ontdekt en dan herhaalt het proces zich. Misschien hoort het ook bij leren in het algemeen; sommige kids doen dingen 1 keer en klaar en anderen willen het helemaal onder de knie hebben. Geen idee of dit bij jouw dochter ook speelt, maar herken het zelf van de mijne wel, vandaar.
Meer herhaling in dezelfde boekjes eindeloos en dan bedoel ik echt eindeloos voorgelezen willen worden. Vervolgens gaat ze ze zelf lezen en kopieerd echt elk woord en intonatie. Ze kletst wel behoorlijk zo met haar knuffels en met zichzelf. Ook kan ze zegt nog duit(duif) bater(water) sjosjut(yoghurt) Ze haalt ik, jij, jouw en mij nog behoorlijk door elkaar(ze snapt nog niet wanneer deze toegepast moeten worden) duidelijk nog moeite met taal
klinkt alles bij elkaar, eerlijk gezegd, als een leergierige peuter die dol is op herhaling. Klanken door elkaar halen en moeite hebben met het onderscheid tussen persoonlijk voornaamwoorden e.d. lijkt mij heel normaal op deze leeftijd, dat is een complex stukje taalbegrip. Maar ik ben geen logopedist...
Klopt wel wat je zegt. Ik benoem het meer om aan te tonen dat taal nog niet vloeiend gaat bij mijn dochter en dat er dus op taalgebied meer factoren spelen dan alleen het herhalen van taal. Ook de uitspraak van klanken maak ik me nog geen zorgen om. Maar als je alles bij elkaar doet zie je wel dat taal nog een dingetje is. Wat betreft de persoonlijke voornaamwoorden herhaalt ze die zoals ze het geleerd/gehoord heeft. Dus als ze naar bed wil komt ze naar me toe en zegt ze: 'ben je moe' ipv ik ben moe. Het kwartje moet hierin zeg maar nog vallen. Maar wel fijn om je reactie te lezen waarin je verteld dat jouw kindje ook papegaait. Stelt toch wat meer gerust.
Oooh hier een 3.5 jarige die er ook geregeld nog een zooitje van maakt. Qua begrijpen gaat t prima. Gewoon flink wat rare opdrachtjes geven en kijken wat ze doen. Zet je beker maar onder de tafel, leg je jas maar in de schuur etc. En dan ook niet wijzen of naar het object kijken. Kinderen met een taalissue kunnen heel eenvoudig verwachtingspatronen invullen en hebben weinig hints nodig las ik destijds toen ik aan t zoeken was voor die van ons. Dr komt bij tijden niet heel veel uit en op de kdv hoor ik andere kinderen al tijden heel wat betere zinnen eruit knallen dan zij dat gaf me echt wel een onzeker gevoel, maar zo nu en dan zit ik met grote verbazing...paaaardon?!? Vandaag ook, super helder: "Mama wacht! Niet naar binnen gaan. Wil je me helpen in de zandbak met een zandkasteel te maken? " Soooodemieter sinds wanneer krijg jij dat uit je mond???? En even later is t niveau weer: neee kan nie sapuh. Aaaaah, ja dus toch een soort luiheid. Voor dingen die ze wil waarvan ze zeker weten het juiste woord weet, zeg ik gewoon dat ik dr niet snap als ze de brabbelvariant aanhoud en of ze het misschien beter kan uitleggen zodat ik haar wel kan begrijpen. Heel fijn dat IK dan de "jaaaaaaa goedzooooo!" Krijg tegenwoordig Nieuwe constructies en woorden worden hier ook in de nacht herhaald. Sommigen gaan direct op de dag en komen dan voorbij in allerlei verschillende tonaties maar het merendeel wordt in de nacht gedaan. Vooral de "nee, je mag niet xyz", daar wordt even mee gerommeld in tig herhalingen, paar nieuwe situaties uitgeruild en t eindigt altijd in "neee mama, je mag niet abc" maar die zie je aankomen. Als ze m bedacht hebben zie je oogjes al op ondeugend staan en probeert ze niet te lachen tijdens een heel serieuze toon (wat keihard mislukt uiteraard) Het is echt een gevalletje stille waters diepe gronden. Heel druk met van alles en het lijkt alsof t niet aankomt maar t wordt toch ergens geregistreerd en komt er soms heeeel veel later ineens uit. Ook liedjes die ze hoort, of t nu nederlands of engels is. Fonetisch en toontechnisch haal je er redelijk uit wat ze zingt. Zo hoorden we ineens let it goooooo let it gooooo (gevolgd door de goede verdere tonen maar herhalend let it gooo let it goooo) om 02:00..huh heeft ze frozen gezien? Ja bij mij 3 weken geleden...okeeeey bij mij niet dus niks mis met geheugen in elk geval. Taal technisch is ze niet de sterkste maar enorm empathisch en kan prima best lastige problemen oplossen in gevolg situaties en helpen met sleutelen aan dr fiets. Vraag om een moersleutel en je krijgt een moersleutel, idem met de baco en de waterpomptang. Hamer en schroevendraaier kende ze al. 2x wat aan dr fiets gedaan. Dr zadel verhoogd en dr zijwieltjes wat beter afgesteld meer niet. Ik heb gewoon een raar kind, ze lijkt op dr moeder...
@Vero0504 sommige dingen zijn heel herkenbaar die je beschrijft. Klinkt als hetzelfde deugnietje wat ik in huis heb. Vertelt jouw dochter al iets over haar dag op het kdv bijv? Die van mij nog niet. Ze kan me wel roepen om te vertellen dar iemand iets zojuist afpakte of dat ze zojuist een bal is kwijt geraakt. Dus alleen in het hier en nu. Ik hoorde vandaag zowaar 'jij moet het doen' ipv 'mama' moet het doen. Hopelijk een trend die zich voort zal zetten. En verder nog echt flink wel wat gepapegaai
Nee hoor, hier echt geen verhalen wat ze gedaan heeft. Sowieso is ze zo murf van een dag KDV dat ze direct moet eten anders is ze te moe om te eten, en die duikt eigenlijk gelijk met een dekentje de bank op. Die zit er echt helemaal doorheen dan daar komt geen boe of bah meer uit. Dat ze een uur of twee uur naderhand nog even ook aan mij vol trots verteld dat ze een poepie heeft gedaan is hier nog de max. Verder is t niveau "voet auw, daaaaaaar deur voet auw gedaan" maar dan heb je t over een paar seconden naderhand. Als papa later binnenkomt van bijv. boodschap wil ze dat nog wel herhalen en als er een schram op dr voet zit ofzo dan hoor je dat net zo lang tot die schram weg is. Als t echt bijzonder is dan horen we ineens vage verhalen waar we geen touw aan vast kunnen knopen. We snappen wel wat ze bedoeld maar niet hoe ze er ineens opkomt. Die ging vandaag ineens sinterklaas liedjes zingen nou die heeft ze toch al best lang niet meer gehoord! En naderhand vroeg ze ineens of ik een Kerstman wilde tekenen voor haar. Kom ik boven heeft papa een boekje meegegeven van disney zodat ze samen met dr nijntje lampje kon "lezen" sneeuwwitje en de zeven dwergen vieren kerst en gingen een kerstboom neerzetten en cadeuautje geven. Heb geen kerstman gezien maar de kerstboom was voldoende kennelijk. Dat ze er over had gelezen moet je dus maar raden of net weten, zijn allemaal van die "out of the blue" verhalen. Ze verteld mij bijv. weer wel als ik uit mn werk kom over de schommel en de glijbaan, dan moet ik maar opmaken dat ze met papa naar de speeltuin is geweest. Meer context komt er vooralsnog niet. Maar aan geheugen hebben we geen gebrek als ik de sinterklaas kapoentjes en de zak van sinterklaas moet geloven (verder dan de zak van sinterklaas tig keer herhalen komt ze niet overigens, eerste stuk van sinterklaas kapoentje gaat wel) het zal vast wel goedkomen. Voorlopig moet ik morgen laten zien hoe je een band plakt, dr achterbandje van dr fietsje loopt elke keer leeg en ventiel was t niet. Dat wordt morgenochtend dan weer wel gelijk gevraagd he?
Ik hoor de laatste dagen ook veel fantasieverhaaltjes. Dan hoor ik haar ineens tegen de 'eendjes' praten die we regelmatig voeren. Dat ze eerst hun brood op moeten eten en daarna krijgen ze chocola Fantasie is natuurlijk fantastisch. Gebruikt jouw dochter wel 'ik' en 'jij' in de juiste context? Ik zou het zo leuk vinden als ze al rens wat over haar dag kon vertellen. Maar volgens het van wiechenschema is dat ongeveer op 3.5 jaar