Ik lees net een artikel in de nieuwe Mama over samen spelen met je kind. De schrijfster van het artikel schrijft dat ze daar geen bal aan vindt, dat samen spelen. Ikzelf speel dagelijks met mijn dochter, maar eigenlijk nooit echt lang. Ik heb daar het geduld niet altijd voor en ik vind dat ze zich zelf ook best even alleen mag/moet vermaken. Ik ben ook meer van het samen naar de speeltuin gaan, lekker buiten wandelen, fietsen, boekjes lezen vice versa, dus qua aandacht komt ze niets te kort.. Maar om nou uren te puzzelen, met de duplo te spelen, te "koken", nee daar ben ik geloof ik niet voor in de wieg gelegd. Ik ben wel benieuwd hoe dit bij jullie is!
Oh, ik zit in het weekend echt uuuuuuuren te bouwen met Duplo of samen met mijn zoon te kleien of "muziek" te maken of........ Bij elkaar geteld denk ik wel dat het gemiddeld uitkomt op een uur of 2 per dag...? De rest van de tijd kan hij heerlijk alleen spelen. Ik speel ook alleen mee als hij dat wil, hoor. Er gaan ook dagen voorbij dat hij me er niet bij wil hebben
Bij de eerste deed ik dat ook veel meer. Nu ik 2 kinderen heb waarvan de oudste op school en de jongste 3 ochtenden psz en dan ook nog slapen elke middag. Dus ik heb per dag minder tijd met kind dan voordat ze naar psz/school gingen. En als het 15 uur is, haal ik de oudste op en gaan ze samen ff tv kijken en dan ga ik koken. Dus doordeweeks minder maar bijv. woensdag- en vrijdagmiddag vrij met de oudste en dan doe ik bewust wat met haar als de jongste slaapt. En met de jongste op haar 2 vrije ochtenden ga ik met haar naar de ballenbak/boerderij. En ze houden van knutselen dat doe ik dan wel weer. Maar ik ben ook echt niet UREN bezig met hun vermaken/spelen. Ze spelen liever alleen of met elkaar dan echt met mij.
Ppff ik heb geen idee hoeveel tijd ik nou actief speel met kinderen, maar ik ben wel de heel hun wakkere tijd met de kinderen bezig. Ik zit elke dag wel mee te puzzelen, blokken bouwen, poppen verschonen, stickers aangeven als ze die willen plakken enz. Buiten teken ik mee met stoepkrijt, zodat zij die tekeningen kunnen 'inkleuren'. Of we spelen kiekeboe met zn allen. Of ik stop ze in hun lege opblaasbare zwembad en ren dan heen en weer over het grasveld (vinden ze hilarisch). En zo kan ik wel even doorgaan. Daarnaast spelen zij heel veel met elkaar, en spring ik in als het nodig is. Ene dag kan ik rustig een uur op de bank zitten en spelen zij heerlijk samen, en de andere dag doe ik veel actief mee, omdat ik anders de hele dag voor de scheidsrechter kan spelen.
Ik vind met ze meespelen ook echt niet leuk haha. Doe het wel eens, maar liever niet. Ik lees wel boekjes voor, maar bouwen met duplo niet. Ik ga veel liever een stuk met ze fietsen, wandelen in het bos, naar de speeltuin etc.
Even. Nooit heel lang. Blokken stapelen Puzzel maken Voorlezen Maar meestal spelen de kinderen hier samen of alleen. Isabella wilde zelfs het liefst alleen spelen. Of met andere kinderen. Ik wil straks wel wat vaker buiten met ze spelen. Met een bal wat voetballen of stoeprand spel.
Ik vind het eigenlijk ook niet leuk hoor,heb het altijd snel weer gezien. Daarom vul ik de dagen met speeltuinen,ga ik op maandagochtend naar de peutergroep,op donderdagochtend naar ballorig en maken we veel wandelingen met de hond Maar ik ben niet zo`n moeder die dan bij bv ballorig op der luie reet gaat zitten smssen ofzo,ik doe wel altijd actief mee. ik vind met speelgoed spelen gewoon niet leuk (duhuh,ik ben ook bijna 30) mijn moeder speelde ook niet zoveel met me en ik weet nog dat ik dat altijd jammer vond. Moet toch meer mn best gaan doen denk ik
En ik maar denken dat ik een slechte moeder ben omdat ik niet van duplo bouwen en met de little people spelen hou. Gelukkig ben ik dus duidelijk niet de enige! Wel inderdaad ook vaak samen wandelen of fietsen enzo.
Sinds de tweede er is heb ik een stuk minder tijd om met de oudste te spelen. Door de week doen we vaak na het avondeten een spelletje, maken we een puzzel etc. Het uurtje voordat hij naar bed gaat is echt 'ons' uurtje, dan gaat hij eerst altijd eten voor mij koken in zijn keukentje en hij vindt het ook leuk om schooltje of winkeltje te spelen . In de weekenden, als ik overdag thuis ben, gaan we vaker met z'n allen even naar het park/speeltuintje, eendjes voeren en een balletje trappen .
Hier hetzelfde, ik ga graag naar buiten met mijn zoontje, lekker op pad. Maar nu met zijn kleine zusje gaat dat wat lastiger. Toch doen we dat het liefste samen. Ik vind knutselen met hem wel erg leuk, maar hij niet
Het gaat een beetje wisselend. Er zijn dagen dat ik veel samen speel, treinbanen maken, duplowerken bouwen, samen muziek maken. Vaak is het eventjes samen spelen en dan gaat T verder met zijn spel. Er zijn ook dagen dat T heel goed alleen kan spelen en ik dan minder met hem speel.
Hier wordt er op een dag toch flink afgespeeld samen....we wisselen het voortdurend af.. even samen.. even alleen.. Wat we dan zoal doen; fantasie/rollenspellen ( keuken/poppen ) knutselen, zingen, puzzelen, memory, wandelen * bladeren etc zoeken, verstoppertje in huis/tuin. In de zomer zandtaartjes bakken in de zandbak... We zijn er lekker mee bezig tussen de bedrijven door....
Spelen samen doen we als ze iets doen waar ze hulp bij nodig hebben, met mijn oudste (bijna 5) speel ik wel vaker een spelletje (de jongste van bijna 3 doet dan voor spek en bonen mee ) Papa is hier voor de duplo, die heeft daar meer geduld voor en inzicht in. Klei heb ik een hekel aan, dat krijgen ze hier eigenlijk niet, knoeit zo, geef ze dan liever brooddeeg. Verder kunnen ze zich meer dan uitstekend zelf vermaken, dus waarom zou ik mee gaan doen? De kans dat je het spel dan verstoort is groter en daar schiet je ook niks mee op. Ik probeer als ze zich vervelen wel een spel op te starten of ze suggesties te geven, maar meer ook niet.
onze zoon is nu net 2 jaar! en ik speel wel veel met hem! vind het gewoon gezellig... en hij ook. Kan al het speelgoed van de wereld kopen maar het liefste staat hij samen met mij te dansen of verstoppertje te spelen. Samen koken. Hij maakt echt wel het kind in mij los... denk soms wel eens...oh als mensen mij nou een zagen haha.. Maar anyway ik speel wel veel met mijn kind, niet de hele dag want er moet ook nog wat in huis gebeuren. Maar dan komt mij zoontje mij helpen omdat hij dat leuk vind. Hij moet zich soms ook alleen vermaken omdat ik dit ook belangrijk vind. Maar denk wel dat ik veel met hem speel!!
Mja ik werk 5 dagen (geen 40u) maar dan is er toch minder echte speeltijd samen. Maa in het weekend 's ochtends ben ik altijd vroeger wakker dan papa en spelen we altijd samen. Meestal puzzels, kleuren, verhaaltjes. Verder vinden we het allebei erg fijn dat we elke dg 20 minuten lopen naar de BSO. Dat is wel geen spelen maar zeker wel quality time. Altijd vaste route. Eerst kijken of marleen al wakker is (nooit) dan oversteken en hopen dat de bus langs komt, door het park in het donker en dan hard rennend de beug over want die stort altijd in! Halverwege op de rem! Sssst! Monsters!! En weer verder rennen anders vallen we in het water! Dan langs de bushalte (cijfertjes opnoemen en hopen dat de bus komt want dan mogen we 1 halte meerijden. Daarna langs de Tandenpoetsmeneer en even zwaaien en uiteindelijk hebben we dus 20 minuten dikke lol met een serieus gesprek tussendoor. De terugweg loopt ze met mij o oma en loopt er altijd wel iemand mee dus dat is toch anders. Op de dagen dat ik 's middags thuis ben drinken we na school thee met vaak een spelletje of puzzel erbij. Dan is het vaak alwee half 5 daarna en tijd om te koken. En na het eten wil ze meestal heel graag naar bed of gaat nog even in dr hoekje kleuren.
Ik speel ong. een uur per dag intensief met beide, of apart een half uur/uur. We bouwen dan, puzzelen, lezen, spelen een spelletje of tekenen samen.
Ik moet zeggen dat ik niet veel met ze speel. Ze kunnen zich namelijk heel goed zelf vermaken. Soms moet ik me zoontje helpen met de treinbaan of me dochter met de barbies. Wel probeer ik zo nu en dan op woensdag middag koekjes te bakken of zoals morgen muffins en dan versieren ( ook beetje spelen toch? ) En iedere dag als ze uit school komen wandelen we een behoorlijk stukje en doen we ook wel spelletjes onderweg. O ja en toen ik nog niet zo hoogzwanger was dansten we wel samen En voor het slapen gaan een verhaaltje uiteraard Ik ben niet een mama die de hele dag de kinderen vermaakt, heb er het geduld niet voor en ook niet altijd de tijd of zin voor. Maar gelukkig spelen ze heel goed alleen, vind ik ook erg belangrijk
Mee spelen met duplo e.d. doe ik niet zoveel maar hier bouwen we hutten (binnen en buiten), gaan we op avontuur naar het bos (kabouters zoeken e.d.), doen we verstoppertje en koken we samen. Puzzelen mág ik niet eens mee doen. Ook samen spelletjes doen als memory, domino of het knappe koppen spel is gezellig. Van opruimen maken we ook een spel. Ik ben 39 maar ben blij dat ik heel vaak mijn fantasie gewoon lekker de vrije loop kan laten gaan! Mijn kindjes kunnen alletwee heel goed zelf spelen (en ze hebben elkaar ook om mee te spelen) dus ik speel mee als het me gevraagd wordt en het me uitkomt (en dat is bijna altijd ). Ook speel ik mee wanneer ik merk dat de oudste zich gaat vervelen (dat voorkomt een boel 'gedoe')
Ik ben ook meer een doe-moeder...lekker samen op pad gaan naar de speeltuin, kinderboerderij etc. Ik ga sinds een paar maanden elke week met mijn zoon naar Ballorig, en dan gaan we daar 2 á 3 uur helemaal los op de trampoline en het springkussen Ik zie daar veel kinderen alleen spelen, maar dat kan mijn zoon nog niet, die wil toch mama overal wel bij hebben. En ach...ik vind dat zelf ook leuk (en 's avonds slaap ik heeeeeeeeel lekker, want: kapot). Met de blokken en auto's spelen is niet echt aan mij besteed....dat doet zijn vader wel met hem. Lego bouwen vind ik wel heel leuk, maar dat vind mijn zoon weer niks...die gooit alles liever door de kamer. Wat ik wel veel samen met hem doe is knutselen, tekenen, liedjes zingen, lezen, en sinds kort doen we ook veel van die fantasiespelletjes met plastic dieren bijv. Dat vind ik écht leuk om te doen met hem. Hele verhalen komen er dan uit, heerlijk. Kappertje spelen doet hij ook graag...uitgebreid mijn haren kammen etc. En mama lekker relaxen ondertussen Maar ik speel nooit uren achter elkaar met hem, daar heb ik de puf echt niet voor.
Ik speel de ene dag ook meer met de kids, dan de andere dag. Ligt er maar net aan. Ook of ik moet werken of niet. Maar ook buiten spelen, speeltuin en wandelen vind ik daar onder vallen. Duplo, stoeien, tekenen, verven, lezen, puzzelen, simpele spelletjes, koekjes bakken... het gebeurt hier allemaal, maar niet de hele dag en ook niet elke dag. Soms wil mijn zoontje alleen spelen, waar dan ook mee. Nou, dat mag. De jongste speelt ook al goed alleen. Lekker in de box. Maar ook met mama of papa natuurlijk. En samen op het kleed met van alles bezig zijn is hier ook leuk. Ook wordt hier 1 keer in de week gezwommen. Beide kids apart. Ook onwijs leuk. Ze komen echt geen aandacht tekort hoor.