Samen spelen met je kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arja, 25 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Ik vroeg me af of jullie echt samen spelen met je kind? Ik betrap mezelf er namelijk op dat ik haar lekker haar eigen gangetje laat gaan en dat we niet veel samen spelen. Ik doe wel eens Jan Huigen in de ton en dat vind ze geweldig en we zingen samen en ik lees voor, maar daar houd het bij op. Ze wil erg graag buiten spelen en heeft niet veel geduld om echt ergens voor te gaan zitten. Als ik de tekenspullen pak om samen met haar te kleuren, vind ze het leuker om de waskrijtjes doormidden te breken dan om een tekening te maken. Dus ik ga meer met haar een stukje fietsen of ik zet haar in de schommel wat ze helemaal leuk vind. Ben benieuwd hoe jullie dat doen.

2. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.082
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Linn speelt hier ook veel zelfstandig,... gewoon omdat ze dat goed kan. Maar ik probeer ook echt een aantal keer per dag Samen iets met haar te doen. Inderdaad samen knutselen,.. stickertjes plakken is hier momenteel favoriet. Ik teken dan wat rondjes bijvoorbeeld, peuter het stickertje los en Linn plakt het op... daarna nog wat versieren met kleurtjes.... Buiten spelen we samen in de zandbak. Taartjes bakken en kapot maken! ;) En verder boekjes lezen.. samen de was doen... ( ik sorteer, zij stopt het in de machine, ik het sop erin, zij het deurtje sluiten ) 's avonds als ze in bad zit zingen we standaard liedjes.... inmiddels een heel repertoire. :) Tussendoor wordt er ook gepuzzeld samen.. en verder... dan speelt ze lekker op zichzelf.. en komt ze me af en toe de pop brengen waar ik dan even op moet passen.. of een kopje namaak-koffie... dan is ze lekker in haar keukentje aan het scharrelen...

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Onze dochter speelt nog niet echt veel alleen, ik moet haar vaak helpen of gezelschap houden. Niet altijd handig maar er zijn vaak dagen dat het gewoon niet anders gaat en dan denk ik, liever samen dan dat ze alleen begint te stieren. Zo gaan we dan vaak fietsen of wandelen, naar de kinderboerderij of speeltuin of vandaag als het regent, samen stickertjes plakken en kleuren en verven.

4. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik speel ook niet heel veel met mijn dochter hoor. Tuurlijk wel elke dag eventjes maar over het algemeen stimuleer ik het zelf spelen wel.
    Als we samen spelen dan fungeer ik vaak als klimtoestel haha, ach zij heeft lol. Als ze gaat tekenen, verfen, kleien of bouwen met duplo moet ik vaak wel helpen. Maar ze kan ook zelf heel lief met haar poppen spelen, natuurlijk komt ze dan vaak even langs of ik moet even bij haar kijken maar meestal zit ik dan even lekker een boekje te lezen of ben met het huishouden bezig.
    Buiten spelen doet ze eigenlijk wel zelf, dan gaat ze lekker fietsen en moet ik af en toe meelopen, of zij speelt lekker met de kinderen uit de buurt.

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik lig regelmatig op de grond met autootjes door de kamer te racen ;)
    Ik heb een echte jongen die ook echt van jongensspelletjes houdt (autootjes, wilde stoeispelletjes), dus af en toe is het wel vermoeiend. Ik ga zelf liever leuke dingen met hem ondernemen (fietsen, kinderboerderij, speeltuin, zwemmen, wandelen), en dat vindt hij gelukkig ook heel erg leuk. Het stoeien laat ik liever aan papa over :D

Ook lees en zing ik elke dag met hem, en probeer ik hem vaak aan het knutselen te krijgen, maar dat laatste is hij al snel zat.

Ik probeer hem wel steeds meer alleen te laten spelen, en dat gaat steeds beter. Maar ik let er wel op dat ik ook samen met hem blijf spelen.

6. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    op een dag als vandaag spelen we meer samen, tekenen puzzelen vormenhuisje met de lego. Maar hij kan zich ook uitstekend alleen vermaken met zn treintjes.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ons zoontje kan op zich wel goed alleen spelen, maar heeft ook af en toe momenten/fases dat hij ons er veel bij betrekt. Wij geven daar dan wel aan toe en gaan lekker met hem spelen. Met de auto'tjes rijden of verstoppertje spelen, kleuren/knutselen enzv. Ook zijn wij bij droog weer veel buiten te vinden.

Ik vind er verder niets mis mee als je je kindje lekker alleen haar gang laat gaan, dat is juist goed. Wij zeggen soms juist weleens tegen elkaar kan hij nou niet eventjes alleen spelen haha.

8. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL

hier precies zo, dus eerder andersom dan jij aangeeft.
    Sinds enkele weken wilt ze weleens eventjes televisie kijken. Maar zelfs dan wilt ze het liefste dat ik er naast blijf zitten.

9. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Hier is het een beetje 50/50 denk ik. Onze dochter kan zich prima zelf vermaken, maar vind het ook leuk om met mama & papa te spelen. Creatieve dingen als tekenen, stoepkrijten, vingerverven, etc. doen we bijv. vaak samen. Puzzelen vind ze nu ook helemaal geweldig, maar dan moet ik haar nog een beetje op weg helpen. Zelf speelt ze graag met de Little People, poppen, lego, etc. Alles overhoop halen is trouwens nu ook een van haar favoriete bezigheden ;)

10. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Mijn zoon is 3,5 en ik speel ook niet met hem. Hij speelt heel goed alleen, houdt zichzelf de hele dag bezig. We doen wel vrijwel dagelijks samen dansen en zingen, hij is heel graag met muziek bezig. Voor de rest gaat hij heerlijk zijn eigen gangetje.

11. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

hier speelt ze wel veel alleen, maar zo af entoe wil ze ook gewoon lekker met 1 van ons spelen, voornamelijk s óchtends, smiddags gaan we meestal wandelen..

12. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik start vaak mee op en uiteindelijk speelt ze dan zelf verder.
    Bijvoorbeeld met Little People, dan zetten we alles neer zodat we een stad hebben en gaan de poppetjes winkelen, eten, douchen, plassen, auto rijden ;).

En met duplo, dan beginnen we samen iets te bouwen en uiteindelijk zit ze er helemaal in en gaat zelf verder.

Wat we wel echt samen doen:
    Verven, kleien, puzzelen, konijnen verzorgen, stoepkrijten.

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn zoon speelt veel zelf maar we spelen ook veel samen. ook praat ik wel tegen hem als hij zelf speelt of complimenteer hem, of moedig hem aan,of we zingen liedjes. dus een beetje vanalles wat. we gaan ook wel samen wandelen al dan niet met de wandelwagen, of samen koken, of samen de was doen, boodschappen doen en opruimen dat soort dingen. andere keren doe ik dan weer de was alleen. het wisseld een beetje.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

het zal ook de leeftijd zijn :)

ik heb vanochtned samen met anne een sleutelhanger geknutseld van die scoobytouwtjes...
    vond ze helemaal geweldig..
    en ook samen puzzelen of spelen met de loco en voetballen in de tuin doet ze graag met ons

maar wij zitten ook graag weleens lekker op de bank.. en dan bouwt ze een enorme little people stad met autoos, bus en vliegtuig erbij.. heel gezellig om naar te kijken
    en echt meespelen gaat niet.. want je meot HAAR verhaal spelen en niets anders.

vaak in het weekend speel ik sochtends samen.. (vaak als papa nog slaapt). en daarna gaat ze zelf met dr poppen of de LP in de weer.

15. Sensea

Sensea Niet meer actief

hoe ouder hoe meer je samen kunt doen natuurlijk. mijn zoon is 26 maanden en nu begint de leuke tijd eraan te komen weer.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

ja precies :)

en hoop dingen die je samen kunt doen zijn ook met geduld.. dat gaat toch steeds beter naarmate ze ouder worden :)

17. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoontje speelt veel alleen. Vaak help ik hem even op weg en hij gaat dan verder. We bouwen samen spoorbanen en maken met de duplo er hele bruggen overheen. Tja en een racebaan met auto's mag natuurlijk ook niet ontbreken. Maar het liefste is hij buiten en vindt het dan wel gezellig als ik ook buiten ben.

18. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben jaloers op alle mama's met kindjes die goed zelf kunnen spelen.

ik betrap mezelf er wel eens op dat ik er moe van wordt om haar continu bezig te houden en na verloop toch geirriteerd raak. Zodra ik wegloop begint ze al te jammeren en loopt vervolgens achter me aan. Als ik dan deze reacties lees ben ik toch wel jaloers op jullie.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Mijn dochter vermaakt zich prima alleen...nou ja, alleen. Met haar poppen :D Dan speelt ze bijvoorbeeld "fruithapje eten" na van de psz. Dan worden alle poppen in een kringetje gezet, ze heten dan ook naar de kindjes van de psz en mevrouw gaat dan fruit uitdelen.

Ook de lego is momenteel heel erg in trek, hele verhalen heeft ze.

Maar....we drinken ook vaak zelf gemaakt thee, taartjes etc. Ook is ze helemaal fan van kleuren en knutselen.

Ik vind het heerlijk dat ze zichzelf zo goed kan vermaken, kan ik ook even wat voor mezelf doen.

20. Sensea

Sensea Niet meer actief

zelf spelen zit hem in meerdere dingen. ten eerste aanleg. het ene kind zal het beter kunnen dan het andere. daar komt op een bepaald moment fantasie bij. ook bij het ene kind levendiger dan het andere.
    je veilig voelen, hoe vertrouwder ze ergens zijn hoe meer ze spelen.
    en ook heel belangrijk of het ze aangeleerd is. wij zijn bijv heel bewust vanaf dag 1 daarmee omgesprongen.er is tijd voor samen en er is tijd voor jezelf. dat lijkt misschien heel stom soms. maar we zien nu wel dat het vruchten afwerpt. en zelf kunnen spelen is ook belangrijk voor op school later. als je goed zelf kunt spelen betekend dat dat je je kunt afsluiten voor de wereld om je heen. en dus veel concentratie hebt ontwikkeld wat je zelfstandig werken op school weer bevorderd.daarom is het ook nog een reden om het wel te stimuleren.misschien op gang helpen en er bij blijven zitten maar niet meer "actief" meedoen en zo steeds grotere afstand crieéren.

nu is het met periodes ook moeilijker hoor, zelf spelen. als ze niet lekker zijn, of eenkennig, tijdens een sprong. allemaal periodes waarin ze terug kunnen vallen.

hoe oud is je kindje cupido. hier was het tussen de 1 en anderhalf ook een ramp, maar het is weer bijgetrokken.

Deel Deze Pagina