Samen spelen met je kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arja, 25 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Moet ook eerlijk toegeven: Soms word ik knettergek van al die kopjes thee die ik moet drinken....

Heb er niet altijd even veel zin in hoor!

2. Bri

Bri Niet meer actief

dochterlief (15 mnd) speelt veel zelf, maar komt wel om de 5 minuten bij me voor een snelle knuffel.
    zoonlief (3 jaar) accepteert het niet als we niet meespelen :) kom mama, we gaan voetballen. mama, jij moet deze raceauto. mama, wil je dit boekje voorlezen? mama, gaan we puzzelen?
    hij kan prima zelf spelen, maar vindt het leuker om het samen te doen. en ik vind dat meestal ook heerlijk om te doen. dus óf ik speel met hem, of ik zit gewoon tussen de kids in op de grond en dan is het: mama is de apenrots! en zij klimmen allebei over mij heen.

en af en toe, dan heb ik gewoon geen zin. mama wil even koffie drinken (pas op, die is heet!), of mama wil even dit boekje lezen. prima, zij spelen dan even zelf, maar daarna 'moet' ik toch echt weer meedoen.

3. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blup: Ze is 2 jaar. Ik merk aan me dochter dat ze vreselijk aan mij hangt. Mijn man en ik kunnen geen normaal gesprek voeren of ze begint tussendoor heel hard haar naam te schreeuwen. Ze wilt continu de aandacht.
    Ze kan op zich wel zelf spelen maar ik moet er bij blijven zitten. Inderdaad honderden kopjes thee drinken achter elkaar. Ook kleuren, kleien en knutselen wilt ze niet alleen. Maar zodra ik ook maar 1 meter wijk van haar volgt ze me. Ik merk inderdaad dat ze wat gebrek aan fantasie heeft. Ik was als kind het tegenovergestelde en kon juist heel goed alleen spelen, urenlang.
    Ze is altijd wat verder in haar ontwikkeling geweest dan leeftijdsgenoten, maar nu staat het ineens stil (lijkt het dan vergeleken met afgelopen 2 jaar).
    Ik ben niet helemaal overtuigd dat het concentratie problemen op school opleverd. Ik kon als kind goed alleen spelen maar ik ben toch heel snel afgeleid als er iets om me heen gebeurt dat ik leuker vind. Lief dat je even meedenkt!

4. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Aan alle reacties te lezen gaat het bij ons eigenlijk heel normaal en hoef ik me niet schuldig te voelen. Bedankt voor de reacties.

5. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Ik speel echt te weinig met mijn dochter. Maar ze vermaakt zich zooooooo goed alleen en ik zit met mijn zoontje die alles behalve makkelijk is en het huishouden. Maar als dat klaar is en mijn zoontje slaapt dan kruip ik eigenlijk veel te snel achter de computer. Ik teken wel met haar en zing en dans enzo, maar echt fanatiek spelen echt veel te weinig.

Maar ze krijgt een gezinsspel voor haar verjaardag dus dan moeten we wel :D.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

#26 Sensea, 28 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 jun 2011
    cupido@ als ik me ermee mag bemoeien. dan zou ik zeggen dat je er wel op moet gaan letten dat ze niet alle aandacht claimt. ik vind dat ze haar eigen naam roept om aandacht te krijgen bijv wel iets wat in de toekomst problemen kan gaan brengen. dat zal je toch moeten gaan doorbreken.
    gaat ze nog niet naar de creche of kdv misschien.daar leren ze automatisch al wat meer delen en op de beurt wachten en spelen enzo. ik vind het wel weer mooi om te lezen dat ze dus blijkbaar wel kán spelen als je er maar naast zit. miaschien zou je dat kunnen uitbouwen door erbij te zitten maar iets voor jezelf te doen. ( boekje lezen ofzo) en dan naar de bank opschuiven na een tijdje. natuurlijk kun je best af en toe kopjes thee komen drinken. maar het moet jullie niet de hele dag opslokken. misschien zit ze weer in een fase van eenkennigheid ook? maar 2 is wel de leeftijd dat ze gaan kijken hoever ze kunnen gaan en dat vind ik dus met nam dat schreeuwen als jullie aan het praten zijn een mooi voorbeeld van.

7. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik zou net zeggen....

Onze dochter is 2,8 jaar, vermaakt zich prima maar heeft er ook een handje van om steeds door ons heen te tetteren.
    Dus denk dat dat gewoon de leeftijd is.

Net zoals de periodes wel zelf kunnen vermaken en niet zelf kunnen vermaken.

8. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier doet mijn dochter dat ook. Als ik in gesprek ben de helle tijd mama, mama, mama, mama.... Om gek van te worden.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja wij zeggen dan dus gewoon "even wachten. Nu is mama/papa/oma/whoever aan het praten. Straks mag jij weer."

Levert soms nog wel discussie op wie er nou eerst aan het woord was.. Maar je kunt ieder geval wel normaal praten.
    Zoals mijn vader altijd zei "als grote mensen praten moeten ja horen hun mond houden".
    Niet dat ik ZO strikt er mee ben maar continu er doorheen gillen kan dus echt niet :)

Overigens is dit ingesteld omdat ze ook continu aandacht vroeg sides er iemand aan het woord was.. Erg onhandig en vervelend was dat.

10. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Doen wij hier idd ook. Maar ja, elke volgende keer begint het weer opnieuw haha.

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik begin steeds meer met mijn oudste te spelen. Of tenminste we doen steeds meer samen. Spelletje of knutselen. Maar goed met 4 doen ze dat gewoon meer.

Daarvoor ging ze altijd lekker haar gang. Julian nu ook. Isabella speelt trouwens weer met Julian dus daar hoef ik me verder niet mee te bemoeien.
    Met zus spelen is leuker dan met mama, ha ha

Als hij een boekje wil lezen komt hij met een boekje bij me En dan gaan we ook even aanwijzen ( voorlezen ;))

12. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Blup, jahoor je mag je ermee bemoeien ;) Je blijft heel netjes dus dat scheelt he haha. Ze gaat 2x per week naar het kdv. Het is een bijzonder leuk meisje maar sociaal is ze (nog) niet. Daarom hebben we er juist voor gekozen om haar naar het kdv te brengen. Ik wou dat ik wist hoe ik dit allemaal moet doen. We doen ons uiterste best, maar het is gewoon echt een pittig meisje. Was ze al als baby. Ze heeft een eigen willetje. Te bizar voor woorden gewoon. Ze weet duidelijk wat ze NIET wilt. We proberen vast te houden aan structuur, maar we moeten ook erg opletten dat we niet de hele dag bezig zijn met corrigeren en straffen. Die momenten hebben we vaak tijdens de beruchte sprongen, niet gezellig hoor. Dus kom maar op met tips! Het erbij blijven zitten en zij spelen gaat redelijk. Vandaag geprobeerd. Ik mag gewoon niet uit het zicht. Ik ga bijna denken aan verlatingsangst, maar dat klopt dan ook weer niet want op het kdv heeft ze geen moeite als ik wegga.

mamajuul, gelukkig we zijn niet de enige met zo'n kakel. Ik hoop dat je gelijk hebt en het slechts een fase is.

Saskia, we laten haar ook niet haar gang gaan hoor ;) Zo zijn wij ook opgevoed. Aandacht krijgt ze maar ze mag het niet opeisen. We leggen het ook op deze manier uit. Ze is denk alleen nog net iets te jong om te zeggen dat het werkt. Ik word alleen zo jaloers als ik dan al deze mama's hier zie met van die voorbeeldige kinderen die heerlijk spelen. Die wil ik ook!

Maar vandaag ging het best goed. We hebben heerlijk samen kunnen spelen. Alles is uit de kast geweest. We hebben getekend, gepuzzeld, gewandeld, gewinkeld, gezwommen en gepicknickt.... als ik er maar bij blijf :D. Ach vandaag was het hartstikke gezellig en ik had ook alle tijd voor haar.

13. Chantal79

Chantal79 Actief lid

20 aug 2007
    344
    0
    0
    Mijn zoontje van net 3 heeft fases dat hij zelf moeilijker speelt thuis. Op zondag slaap ik wel eens wat langer en dan is mijn vriend bij hem. Dan lijkt het wel of hij veel beter zelf kan spelen. Zodra mama beneden lijkt dit te veranderen en wordt hij drukker en vraagt hij meer aandacht.
    Zo ook, als zijn zusje wakker is.

Zijn we ergens op visite of op het kdv, dan hoor ik altijd. "Wat kan hij lekker zelf spelen."
    Momenteel moet ik hem echt op gang helpen, sommige dagen gaat het wel goed.
    Ik speel dagelijks een moment met hem samen, of we gaan op pad.

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

cupido@ zo te horen ben je er al heel bewust mee bezig. meer kun je niet doen, toch. het ene kind is pittiger dan het andere.op het kdv zal ze ook nog wel bijleren. als ze zo gilt toch blijven herhalen dat dat niet mag en dat je zo tijd hebt voor haar. meer kun je niet doen denk ik.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@cupido: same here.. en in het begin werkte het inderdaad niet geweldig.
    En gisteravond ging het ook niet echt.. toen moest en zou ze perse alle aandacht terwijl ik gewoon lekker zat te kletsen met manlief.
    Uiteindelijk mocht ze dan wel op schoot.. (wilde ik eerst ook niet) maar heb ik dr de keuze gegeven dat ze of ergens anders kon gaan "gillen" of op schoot en dan stil.
    Toen ging het redelijk.

Maar.. het duurde hier inderdaad ook eventjes. Gaat wel redelijk over het algemeen inmiddels. En kdv doet ook wonderen.. daar leert ze dat ze niet continu alle aandacht heeft. Daarentegen leert ze er natuurlijk niet om alleen te spelen :)

gewoon volhouden.. hoe ouder ze worden hoe beter ze het gaan snappen. en pas over 2 jaar beginnen met aanleren.. betekent dat je het foute gedrag eerst moet afleren tenslotte :)

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Herkenbaar hoor. Ik weet ook niet altijd wat te doen, maar ze verveelt zich best snel en gaat dan lopen klooien. Als ik merk dat ik een beetje te vaak loop te mopperen, dan gaan we even wat samen doen. Een of twee keer per week doen we iets knutselen ofzo: verven, kleuren, plakken. Verder gaan we regelmatig naar de speeltuin, ligt een beetje aan het weer. Dat vind ze geweldig en daar kan ik rustig een krantje lezen, want zij vermaakt zich zelf. Van de glijbaan, klimrek, speelhuisjes, vindt ze heerlijk! We gaan naar peutergym, voor het sociale aspect wat ik in de rest van de week soms mis voor haar (ze gaat niet naar KDV oid, en nog niet naar PSZ).

Wat ik zelf aan haar merk is dat ze de laatste weken opeens wat fantasie in haar spel brengt en dat is erg leuk en gemakkelijk om in mee te gaan om samen te spelen. Als ik zit te lezen of computeren, dan komt ze me een bekertje of bordje brengen en dan is het melk, of soep, of brood. Hoe overdrevener ik meedoe, hoe leuker ze het vindt (ohhhhh, wat een lekker boterhammetje! Wat zit er op? Pindakaas?). 3/4 van haar spel is dan rond haar keukentje met haar serviesje, en af en toe doe ik daar in mee en geef wat leuke ideeën (kun je ook vlees braden?). Boekjes lezen doet ze zelf veel, en soms lees ik voor.

Tsja, van alles eigenlijk wel, maar ze kan heel goed zelf spelen, dus dat doet ze ook wel veel hoor!

Deel Deze Pagina