Mijn dochter is nog maar anderhalf, dus wij spelen eigenlijk altijd samen. Ze bouwt wel zelf met de Duplo, en kan zich daar heel lang zelf mee vermaken, maar dan ben ik wel in de kamer en klets veel met/tegen haar. Samen gaan we naar buiten, kleuren we, lezen we boekjes, maken we puzzels, etc.
Mijn partner speelt werkelijk nooit met de kinderen, maar doet wel activiteiten met ze en doet zelf dan ook echt actief mee. Ik kan me ook wel eens ergeren wanneer de kinderen hem uitnodigen om mee te doen en hij daar niet echt op reageert. Voor een hele poppenkast heb ik zelf ook geen zin, maar je kan wel even een pop vasthouden en iets grappigs zeggen. Onze oudste heeft dat namelijk af en toe nodig. Begrijp je ergernis wel.
Mijn man speelt echt met haar, verstoppertjr, knikkerbaan, duplo/ lego. Ik ga altijd met haar op pad als ik vrij ben. Ik kan niet spelen. Een kort spelletje gaat wel maar de rest nee dat vind ik echt niks.
Echt samen spelen met speelgoed als Lego en zo? Eigenlijk nooit Maar ik heb daar dan ook gelijk zo'n beeld bij dat ik met een kinderstemmetje met hen samen over de grond kruip achter de autootjes aan of zo, en dat is echt niet aan mij besteed. (En zij zien me aankomen, haha!) Ik doe wel heel veel samen met ze. Gewoon aan tafel zitten bij ze met een kopje thee als ze tekenen of een spel doen (en soms teken of Catan ik mee), samen naar buiten naar het park of de stad, bij ze zitten op de bank en de dag doornemen, samen huishoudelijke taken doen zoals koken en was opvouwen, boeken (voor)lezen, etc. Aandacht speciaal voor hen en voor hun leefwereld - dat zeker. Maar ik zit nooit buiten bij ze in hun hut nee
Oudste van 6 wil het liefst rollenspellen doen met barbies, lego of playmobil, maar dat is echt niet aan mij besteed. Blij om te lezen dat ik niet de enige ben Ik zet met alle liefde samen lego inelkaar of bouw een hele stad met haar. Poppenkast inrichten oid vind ik ook nog leuk om te doen, maar daarna samen met de poppetjes spelen niet. We doen ook nog wel regelmatig een bordspel samen. En met allebei (jongste is 3) knutsel, verf en klei ik regelmatig. Ik wil ook best iets komen kopen in hun supermarkt, maar dat hou ik ook niet een uur vol, dus ik ben blij dat ze dat vaak samen doen Jongste speelt graag doktertje of kappertje, dat doen we ook vaak even een half uurtje samen. Mijn man speelt op zaterdagochtend altijd met ze: knutselen, kleien, bouwen, stoeien. En 's avonds vraagt de oudste altijd om stoeien, maar of dat lukt ligt een beetje aan hoe laat hij thuis is. Op zijn 2 dagen thuis stoeien ze vaak wel.
Spelletjes doen, nagellakken, knutselen ja dat doe ik wel met ze. Maar echt mee spelen, nee dat doe ik niet vaak. Ik onderneem wel veel met ze, Naar buiten etc, en lees ze elke dag voor.
Ik doe vooral veel samen met mijn dochter (net 3) als mijn zoon (bijna 2) zijn middagslaapje doet. Samen verven, knutselen, kleuren, het avondeten voorbereiden, koekjes bakken, kopje thee drinken en kletsen, etc. 1-op-1 spelen met mijn jongste komt weinig voor. Het is dan vooral veel met m’n dochter erbij: toren bouwen, met auto’s spelen, kleuren, dansen/zingen, etc. Mijn man en ik proberen wel steeds vaker iets 1-op-1 met de kinderen te doen, dan neemt 1 van ons 1 kind even mee boodschapjes doen, bijv. Gewoon om 1-op-1 momentjes te hebben