Luc is nu ruim 5 maanden oud. Na een heel moeizaam begin is het uiteindelijk gelukt om borstvoeding te geven. Sinds een aantal weken geef ik 4x borstvoeding en 1x kunstvoeding op een dag. Mijn productie lijkt voldoende te zijn, hij drinkt uit de tweede borst altijd maar kort en ik kolf elke keer zo'n 180cc. Gisteren bleek dat hij afgelopen maand maar 100 gram is gegroeid, ik ben daar erg van geschrokken. Is het mogelijk dat de voedingswaarde van mijn borstvoeding niet meer genoeg is, omdat ik weer aan het werk ben gegaan, Of kan dat niet? Gisteren wist ik zeker dat ik de borstvoeding nu wilde gaan afbouwen, maar heb nu eer twijfels. Ik wil het beste voor Luc, ongeacht wat ik zelf nu het prettigst vindt. Heeft iemand hier ervaring mee
De voedingswaarde is altijd goed, maar je kindje drinkt niet zo vaak. Ik zou proberen vaker aan te leggen, dan groeit hij vast beter.
Ik zou ook vaker proberen aan te leggen.. Vier keer op een dag vind ik persoonlijk vrij weinig, maar ik heb borstvoeding ook nooit hoeven te combineren met werken dus voor mij lastig in te schatten hoe dat dan loopt hihi.
Ik zou dit soort beslissingen nooit nemen op basis van één weging. Misschien had hij net gepoept/geplast, of deze dag nog niet zo veel gedronken, of de weegschaal stond niet helemaal goed afgesteld. Misschien is hij wat minder gegroeid omdat hij z'n energie nu gebruikt voor iets anders, bijvoorbeeld omrollen of iets anders wat hij net voor het eerst is gaan doen. Ik zou niet twijfelen aan de voedingswaarde van jouw melk. Dat is namelijk de minst waarschijnlijke verklaring voor de geringe groei in de afgelopen maand... Hij krijgt nu dus 5 voedingen per dag? Volgens mij zaten wij ook op zoiets toen ze 5 mnd oud waren. En aangezien je zo veel kunt kolven na een voeding zou ik ook niet denken dat je productie terugloopt. Als je erg onzeker bent over zijn groei, zou je eens per 2 weken of zo kunnen gaan wegen. Maar het lijkt mij niet nodig om je druk te maken als je zoon tevreden is.
Precies wat al gezegd wordt, ga niet twijfelen aan de voedingswaarde van jouw melk. Daardoor komt het niet. Mijn dochter groeide die periode ook maar heel mondjesmaat, maar zolang ze aankomen is het prima, en hij zijn lijntje volgt. Verder zou ik meer aanleggen, want 5 x op een dag is best weinig. Ook kv helpt niet mee bij het op peil houden van je productie (die is meestal veel stabieler na 6 maanden).
Nee, dat kan niet. Daarbij de groei zit binnen de borstvoedings-groeicurve marges. Tussen de 4 en 6 maanden moet een kind tussen de 80 en 130 gram groeien. Dus het was nergens voor nodig om te schrikken. Nu je werkt kan het wel slim zijn om als je je kind wel ziet wat vaker aan te leggen, omdat je de eerste weken dat je werkt vaak toch met een dipje geconfronteerd kunt worden. Hou ook rekening met het feit dat wegen een momentopname is. Als je kind vlak voor het wegen een volle broek gemaakt heeft kan ie zomaar 200 gram lichter zijn. Heeft ie net een volle buik, dan ka ie zo 200 gram zwaarder zijn. Met lege buik en volle luier kan het verschil dus zo 400 gram zijn vergeleken met volle buik en lege luier!
Mijn dochter is nu 7,5 maanden en komt al maanden 'maar' 100 gram per week aan. Hier op het cb vinden ze het prima zolang ze gewoon in haar eigen lijntje groeit precies volgens de curve alleen iets eronder...
Dank jullie wel voor de reacties. Vorige maand was hij 450 gram gegroeid en dat was ook wat aan de lage kant en nu dus maar 100 gram. Hij is te vroeg geboren en heeft nog wel wat in te halen. In zijn curve is best wel een dalende lijn te zien, daarom moeten we over 3 weken een keer extra terug komen. Hij is nu ruim 5 maanden (gecorrigeerd bijna 4) en weegt 5600 gram, dus het is wel een ukkie. Vaker aanleggen gaat ivm werk eigenlijk niet lukken. Ik geef hem voor ik ga werken een voeding en als ik thuis kom nog een keer. Daarna maak ik hem nog een keer wakker voor ik ga slapen. Op het werk kolf ik 1 keer (180cc) en ik zie het eigenlijk niet zitten om het vaker te doen. Ik weet dat ik er recht op heb, maar is een keuze van mij zelf. Vandaar 1 keer KV. Toen ik daar mee begon wist ik dat het risico was dat mijn productie terug ging lopen, maar met kolven merk ik dat dus niet. Ik weet dat het wegen wel een moment opname is, maar hij wordt maandelijks in het ziekenhuis gewogen op hetzelfde tijdstip. Hij had die ochtend ook nog niet gepoept Ik ga het denk ik nog 3 weken proberen. Mijn doelstelling was ook om 6 maanden te geven, dus dat heb ik dan gehaald. Wel grappig, voordat hij werd geboren had ik het idee om het iets van 8 weken te doen voor een goede start, dus dat heb ik ruimschoots gehaald
Dat is niet waar. Het KAN voorkomen dat de voedingswaarde niet goed is maar het is heel zeldzaam. Het lijkt dus waarschijnlijker dat het andere oorzaken heeft.
Dat is sowieso een prestatie! Zeker met een te vroeg geboren kindje is het niet vanzelfsprekend dat het lukt. Met 5-6 maanden kun je ook gaan denken over bijvoeding. Daar zal hij ook niet meteen hard van gaan groeien (hoewel, mijn dochter ging gelijk hele maaltijden zitten wegschransen), maar het geeft hem toch ook weer andere voedingsstoffen dan wat hij uit de melk haalt. Wat zeiden ze eigenlijk in het zkh, over zijn groeicijfers? Vinden zij het nodig om iets te veranderen, of komt dat alleen voort uit je eigen twijfel?
De arts vroeg wel wanneer ik zelf van plan was om te stoppen met borstvoeding en ze hebben gezegd dat ik rijstepap mag geven en wat groente. Alleen die rijstepap schijnt niet goed te mixen met borstvoeding, dus ga denk ik nu 's avonds ook kolven en dat dan 's middags aanbieden met een fles. Dan kan hij 's avonds ipv 's middags kunstvoeding krijgen. Maar de arts vond het wel zodanig zorgelijk dat we een keer extra terug moeten komen om te wegen en ze wil hem dan zelf ook zien. Ik ga het denk ik gewoon nog even 3 weken proberen en als het dan weer niet goed is, is dat een mooi moment om af te bouwen
Ik zou het in elk geval nog proberen tot je weer bij de arts zit, en het dan ook zo aan haar voorleggen. Zo te lezen heb je er vrede mee om bij 6 maanden te gaan afbouwen, en dan is het goed. Maar bespreek in elk geval met de arts of het ook echt beter zou zijn voor je zoon. Er bestaat trouwens ook pap die wel goed bindt met moedermelk. Biobim, meen ik. Je zou kunnen kijken of die al mag bij 5 maanden. Voor zover ik weet geeft rijstepap wel een verzadigd gevoel, maar heeft het heel weinig voedingswaarde. Daar gaat je zoon dus niet harder van groeien lijkt me, eerder dat hij er minder door gaat drinken.
Wat is dat nou voor onzin, 450 gram groei aan de lage kant voor een kind dat al 4 maanden is! Waarom maak je niet eerst eens een online WHO-curve aan bij borstvoeding.com, om te zien hoe de groei van je kind is t.o.v. andere kinderen die borstvoeding krijgen? Je consultatiebureau hanteert kunstvoeding-standaarden.
Ik zou dan in elk geval de WHO-curve ook meenemen. De arts heeft je nu al een overduidelijk afbouwadvies gegeven. Van groente en rijstepap gaat je kind niet groeien, van meer van jouw melk wel. Beetje tegenstrijdig dus! Overigens, Biobim-rijstebloem bindt wel met moedermelk.
Ik heb net een curve aangemaakt, die kende ik nog niet. Ik zie nu in de laatste maand wel een flinke afwijking van het lijntje. Die biobim pap is een goede tip, die ga ik kopen
je gaat voorbij aan een heel belangrijk punt. Dit is een prematuur kindje, en daarvoor geldt een andere groeicurve, noch die van consultatiebureau, nog van who. prematuren maken de eerste maanden een inhaalgroei, en de beste periode voor de inhaalgroei zijn de eerste maanden (voordat de intensieve motorische ontwikkeling begint). De eerste 6 maanden wordt bij een prematuur gerekend op ong 1 kilo groei per maand, want dan heeft de baby de kans om de achterloop in te halen. dus het is zeker niet onzin dat de kinderarts de groei te laag vindt en deze in de gaten wil houden.