Na de zoveelste huilbui van mijn zoontje moet ik even mijn verhaal kwijt. Ben zo teleurgesteld in de KA en HA. S. Is nu 3 weken oud, en sinds het begin heb ik al geconstateerd dat hij heel erg onrustig is na voedingen, steeds heel wild met armen en benen wapperen en slikgeluiden maken icm huilen/krijsen. Hem oppakken en rechtop houden helpt dan. Gelukkig heeft hij het niet na iedere voeding even erg maar gemiddeld ben ik toch wel zo'n anderhalf uur bezig met hem te voeden en weer rustig in bed te krijgen, als hij dan al slaapt, want dat is het volgende, door de oprispingen kan hij ook niet slapen. Je ziet hem indoezelen om vervolgens wakker te schieten, kokhalzen en kreunen, daarna begint het huilen. Soms is hij wel 6-7 uur wakker aan een stuk! Het is zo ontzettend zielig om te zien dat hij pijn (dat denk ik tenminste) heeft en zo langzamerhand begin ik er gek van te worden dat ik het niet kan verhelpen. Ik kan eigenkijk alleen nog maar huilen. Anderhalve week geleden zijn we midden in de nacht naar de HAP gegaan, hij huilde onophoudelijk en de melk bleef maar bovenkomen. Ik dacht dadelijk blijft hij erin. Die arts gaf aan de hand van mijn verhaal (hij was in de auto inmiddels wel in slaap gevallen) dat het klonk als verborgen reflux en dat hij nexium zOu uitschrijven, gelukkig want voor mij is het zo klaar als een klontje, het IS verborgen reflux. Hij belde met KA voor de dosering en die gaf aan dat zij wilde dat S. Opgenomen Zou worden. Oke wij naar het ziekenhuis, de volgende middag! Kwam ze een keer aanzetten. S. zijn bloed en urine waren gelukkig helemaal schoon. Maar medicijnen, nee dat was niet aan de orde, hij had rust en regelmaat nodig, we moesten hem gewoon maar eens laten huilen!!! En wellicht zou zijn onrust wel te wijten zijn aan mij, ze wilden hem langer opnemen om oa de interactie tussen moeder en kind te observeren. Nota bene kwam het zuur hem naar boven waar zij bij zat! Ben toen echt zo verdrietig geworden en heb gezegd, nee we gaan naar huis. Het feit dat de reflux naar boven kwam waar KA bij zat en dan nog durven te zeggen dat het aan mij kon liggen! dat gaat er bij mij niet in, heb sindsdien ook helemaal geen vertrouwen meer in KA en ziekenhuis. Gisteren was het weer helemaal mis, ik de HA gebeld (CB staat trouwens volledig achter mij, ze hebben zelf gezien dat de voeding omhoog kwam en bleef steken) ik mocht bij gratie god met hem langskomen bij vervanger. Na mijn verhaal zei ze waarom heeft hij nog geen nexium gekregen dan? Dat zal ik uitschrijven. Ik vond dat raar want iedereen heeft een ander verhaal, ging ze de KA bellen die weer met het lulverhaal van rust en regelmaat kwam aanzetten en dus kreeg ik weer geen medicijnen. Ik mag hem laten opnemen, doe ik dat niet dat sta ik er alleen voor. Zo voelt het iig wel. Maar ik wil hem niet laten opnemen, de diagnose is duidelijk! Alleen er wordt niet geluisterd. Voel me zo verdrietig en weet niet meer wat ik ermee aan moet. Het is zon lief mannetje maar dat gekrijs gaat me inmiddels door merg en been.
Verschrikkelijk vervelend dit. Het is stukken erger dan bij ons zoontje maar die had ook last van verborgen reflux. Verdikken met nutriton hielp bij ons al veel we deden dan wel 3 scheppen er bij. Daarnaast heeft zijn wiegje een tijd schuin gestaan en voeden we hem altijd rechtop. Je zal het vast allemaal al geprobeerd hebben.. Succes meis!
Ik ben op eigen initiatief overgestapt op Nutramigen met echte johannesbroodpitmeel! Wonderspul. Ik was de osteopaat, ka, consultatiebureau en huisarts helemaal zat!
Volgens mij heb je toch alijd recht op een second opinion? Dat geldt volgens mij ook voor kinderartsen. Kun je je niet wenden tot een kinderarts van een ander ziekenhuis en daar je verhaal voorleggen?
Volg je de 'leefregels' voor reflux op? Kleine flesjes evt ingedikt met jbpm (voorkeur puur anders nutriton of comfort voeding), half uurtje (dag en nacht) omhoog houden na de voeding, bedje en alles waar hij in ligt hoofdeinde schuin zetten. Etc. Evt buikslapen, veel kindjes vinden dit prettiger en op hun rug liggend spugen is vervelender. Ook hebben veel kindjes behoefte aan rust en regelmaat. Niet mbt tot de klok, maar altijd het zelfde ritme. Dus vb fles, omhooghouden evt in de box etc, naar bed. Wakker = fles, maar let wel op dat hij niet voeding krijgt als hij reflux signalen afgeeft, deze lijken erg op honger. Drinken verzacht (tijdelijk) de pijn. Dit helpt hopelijk al iets en heb je geen ha of ka voor nodig. Daarnaast kun je als je dit doet het ook aangeven bij de ha/ka. Dan kan het niet meer op 'onrust' gegooid worden. Ja er zijn kindjes die door onrust huilen, wat ik niet wil beweren bij jouw kindje (ik zie hem niet ) Verder weet ik niet waar je woont en bij welk ziekenhuis je bent geweest. De ene ka is de andere niet. Ik hoor veel verhalen over goede ziekenhuizen mbt reflux en minder fijne. Een second opinie kan dan een optie zijn, bij een ander ziekenhuis. Daarnaast, film het eens. Je huisarts wou je in eerste instantie wel aanhoren en geloven, maar werd door de ka op ingepraat (zo lees ik het). Ga met de filmpjes naar je ha en laat het zien.
En schaf een draagdoek aan. Refluxkindjes vinden dat vaak heel fijn. Je kan je kleintje dan rechtop bij je dragen zo pakken jullie allebei je rust. Ik denk namelijk dat de ka niet helemaal ongelijk heeft want door de onrust zijn jullie waarschijnlijk allebei behoorlijk over je theewater... een draagdoek kan dan rust brengen. Dit gezegd hebbende, oprispingen en dergelijke zijn duidelijk indicatoren van reflux. Ik begrijp noet goed waarom de KA daar zo moeilijk over doet. Mijn antroposofosche huisarts schreef direct medicatie voor en die zijn echt niet scheutig daarmee. Heel veel sterkte!
Dat zal alleen werken als het kea in combinatie met reflux is. Of reflux veroorzaakt door kea. Gelukkig hebben maar erg weinig kindjes een koemelkallergie. Dit is dus niet de eerste stap om te zetten en wel een hele dure. Nutramigen zonder recept is erg prijzig en wat mijn ka zei is dat deze voeding voor kindjes zonder allergie slechter is dan gewone voeding.
Nutramigen werkt NIET als het KMA in combi met reflux is, maar enkel als het KMA veroorzaakt door reflux is. Hier hebben we de combi: KMA en reflux, maar reflux wordt veroorzaakt door gewoon een niet goed sluitend maagklepje en ging dus ook beslist niet over van nutramigen! Sterker nog: nutramigen is dunner dan gewone voeding en het werd er dus erger van! Reflux wordt meestal veroorzaakt door een niet goed sluitend maagklepje en maar soms door een KMA of door kiss-syndroom. Osteopaat kan dus soms ook nog verbetering geven. TS: leefregels gaan hanteren en een second opinion aanvragen! *voeding indikken *kleine flesjes vaker op de dag aanbieden *tijdens en na de voeding goed laten boeren *goede fles aanschaffen die zo weinig mogelijk lucht mee naar binnen laat happen *omhoog houden na de voeding *bedje ophogen of buikligging, als ophogen niet werkt *draagdoek! Succes!
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Beetje fout omschreven. Wel hoor je verhalen dat de reflux minder heftig wordt ervaren als je nutramigen gebruikt voor kea. ( Niet het spugen, maar de pijn/het huilen) Als het zich 'naast elkaar' afspeelt zeg maar. Maar verdwijnen doet het dan niet.
Onze zoon heeft ook last gehad van verborgen reflux. De verpleegkundige van het CB dacht heel goed met ons mee gelukkig. De vervangende huisarts zei dat alle baby's wel huilden en dat we eerst maar eens 3 weken jpbm moesten gebruiken (dus borstvoeding kolven dan indikken heel gedoe). Ik heb toen nogmaals naar CB gebeld. De verpleegkundige zei dat ik op mijn strepen moest gaan staan bij huisarts en moest vragen om Zantac. Dat is een maagzuurremmer en kan best een paar dagen geprobeerd worden. Als de huisarts niet uit wou schrijven zou zij het regelen voor ons. Uiteindelijk Zantac voorgeschreven gekregen op basis van hoe het met mij ging (barste in huilen uit bij HA, omdat ik het allemaal niet meer trok). En de volgende dag al een ander kind! Hij sliep gewoon 1 1/2 uur aan 1 stuk overdag. Met 6 maanden geprobeerd af te bouwen en stoppen, maar dat ging niet. Uiteindelijk met 10 maanden gestopt. Tegenwoordig geven ze bijna geen medicijnen meer bij verborgen reflux. Dit is echt belachelijk, want ik heb zelf gezien hoe snel het resultaat heeft. Bij gewone reflux geven ze wel medicijnen, maar verborgen reflux is nog pijnlijker omdat dan de maagsappen steeds terugstromen. Meid, laat je niet afschepen. Onze verpleegkundige zegt altijd: Moeders weten het beste wat er met hun kindje aan de hand is en wat het nodig heeft. Vertrouw op je instinct. Ik hoop dat jullie snel geholpen worden.
Ik heb als kind heel veel gespuugd en was hierdoor heel onrustig. Alles leek op reflux, maar het lag toch echt aan de onrust van mn moeder! Ik zeg niet dat dat bij jullie ook zo is en dat je zoontje geen reflux heeft, maar laat het onderzoeken! Het teruggeven van voeding kan ook andere (achterliggende) oorzaken hebben. Officieel kan alleen onderzoek daadwerkelijk (verborgen) reflux als aandoening vaststellen, alleen doen veel artsen dat niet. Je moet je afvragen of medicatie onder onderzoek slim is. Blijft toch zooi. Heel veel sterkte gewenst! Ik heb zelf een kindje gehad met reflux en het brak mn hart af en toe om haar zo veel pijn te zien hebben.
Vraag een second opninion aan! Maar de HA kan toch ook de nexium voorschrijven zonder de KA? Tenminste zo gaat dat hier wel. Mijn middelste had ook verborgen reflux. Hij spuugt nu nog heel makkelijk. We hebben een periode gehad dat als hij vroeg zijn pap kreeg hij dan daarna alles uitspuugde terwijl hij verder niet ziek was. Hij was toen al 2 jaar. Eens goed boos worden op artsen en duidelijk maken wat je wilt wil ook nog wel eens helpen. Snap dat je verdrietig bent mnaar dat helpt bij artsen meestal helemaal niet. Goed opkomen voor je kindje en heel duidelijk zijn.
Hier 2 Refluxkinders.... Vervelend als je niet serieus genomen wordt. Maar inderdaad.... goed de tips opvolgen die er zijn. Vooral het schuin houden langere tijd na de voeding is zoooooooo belangrijk, net als voedingen indikken. De medicijnen voorkomen de aanmaak van het maagzuur. Sterkte ermee..
Kun je niet voorstellen bij de KA dat er een PH-metrie gedaan wordt? Wij zitten nl met hetzelfde verhaal en kindje is net zo oud! Zijn ma bij kinderarts geweest, deze begon ook over ritme/regelmaat, maar dat hanteren we eigenlijk al... Hij wilde ons met enkel dat advies naar huis sturen. Wij hebben toen gevraagd om een PH-metrie. Vandaag of morgen krijgen we hiervan de uitslag. Dan weten we in elk geval of hij wel/geen verborgen reflux heeft en kunnen we van daaruit verder kijken. In jullie situatie zou een ph-metrie misschien handig zijn omdat je er dan ook voor kunt kiezen om 24 uur in het zh te blijven. Zo kan de kinderarts de observatie doen die hij graag wil en krijgen jullie duidelijkheid over wel/geen reflux. Succes in elk geval! Het is niet leuk hè als je kleintje zoveel huilt... Hier is het ook echt drama en dat gaat dag en nacht door...
Jeetje zeg! Kan me voorstellen dat je weinig vertrouwen hebt. Jammer dat er nog doktoren zijn die geloven dat het aan de moeder ligt.. zo extreem jammer ze zouden hier ns moeten lezen!! :x ik heb altijd gedacht om mij daarvoor meer in te zetten, maar ik kan in m'n eentje ook geen bergen verzetten. Wel heb ik een stevig gesprek gehad met de ha, de vervanger zei dat verborgen reflux moeilijk vast te stellen is (yeah right!) en dat het huilen op de piek zat (met 6 weken). Klopte ook wel hoor, maar het lag zeker niet aan de sprong met 6 weken. Ik hoop dat je alsnog je gelijk krijgt, je schiet er verder weinig mee op want je weet het al. Als je maar je medicatie krijgt!!!
Ja klopt maar jullie merken vast ook wel (vooral als je al meerdere kindjes hebt) wat huilen is om het huilen zeg maar en huilen door onrust. Mijn eerste huilde ook en vooral de eerste weken in de avond veel maar heb nooit gedacht er is iets aan de hand. Bij mijn tweede (verborgen reflux) voelde ik gelijk dat er iets niet klopte, zo gespannen en zoveel onrust. zelfs als hij sliep dat zag je de pijn op zijn gezichtje, nooit lekker ontspannen. De fysio zag het ook gelijk bij hem. zo fijn was dat.
Mij hebben ze uiteindelijk 10 (!!) weken laten lopen met een dochter met verborgen reflux, terwijl ik al vanaf 2 weken riep dat dat het was. Iedereen zei dat het aan mij lag en dat ik me aanstelde Uiteindelijk is zij met 10 weken opgenomen omdat ik het niet meer trok, om mij rust te geven (althans dat waren hun woorden, ik hoopte alleen dat daarmee iemand anders te klachten ook goed kon observeren en dat ze me zouden geloven). De eerste de beste verpleegkundige die Lotte de fles gaf riep meteen dat ik gelijk had en gaf haar Zantac. Binnen een paar uur een ander kind! Mijn advies zou dus eigenlijk zijn, behalve alle vorige adviezen hier, laat je kleintje opnemen. Dan zien zij zelf met eigen ogen hoe en wat. Ja het gaat tegen je gevoel in en ja het is klote! om je kindje achter te moeten laten daar. Maar voor mij was het de enige optie na 8 weken lang alle artsen aflopen.
Hier ook een kindje met verborgen reflux.....alles geprobeerd maar het huilen werd niet minder. Met 8 weken naar ziekenhuis en KA wilde m opnemen maar dat wilde ik niet...aan de hand van de symptomen zantac voorgeschreven, we zagen wel wat verbetering maar niet veel......2 weken later terug en bleek dat apotheek verkeerde dosering doorgegeven had. Toen naar goede dosering en gaat vanaf die tijd super. Je voelt als moeder zelf aan of er iets met je kindje is........ Gelukkig heb ik mijn gevoel gevolgd. Sterkte meid. Oh en mijn kleine man slaapt ook op z'n buik....werkte hier ook goed
Dank voor jullie reacties, fijn om te weten (wist ik wel al) dat ik niet de enige ben. Vanmorgen was het weer helemaal mis. Heb mn schoonmoeder gebeld omdat ik echt dacht dat ik ging doordraaien. 2 uur! Heeft ie liggen huilen, daarna in badje geweest en fles gehad met 2 schepjes jbpm en ja hoor hij sliep, wel bij mij. Dus naar boven, zn ruggetje raakt amper het matras of hij begint weer te slaan met handen en voeten en meteen weer gillen. We leggen 'm op zn buik en direct stil en de ogen dicht, nu slaapt hij al een dik uur! Ik kan alleen maar hopen dat dit de oplossing is icm het verder indikken van de voeding (deed eerst maar 1 grote schep erbij). Maar dat buikslapen, tja dat vind ik niet super maarja van de andere kant, als hij slaapt... Ga nu zelf ook een dutje doen en hoop dat dit is wat hij nodig heeft en we medicijnen kunnen overslaan.