Aandachtspunten bij samenwonen

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door cosdy, 14 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Ik ben een gescheiden moeder met drie kinderen. Ik heb een hele lieve man leren kennen. Hij is ook gescheiden en heeft twee kinderen die om de week een hele week bij hem zijn. Mijn kinderen gaan on de week een weekend naar hun vader en wonen verder bij mij.
    Nu willen we op termijn gaan samenwonen. Hebben jullie nog tips en aandachtspunten waar ik aan moet denken om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen?
    Alvast bedankt voor de reakties.

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Wij hebben van te voren heel veel gesprekken gehad over de opvoeding. Hoe hij dingen aanpakt en hoe ik dat doe. Het is erg belangrijk om samen op één lijn te zitten. Als zijn kinderen bijvoorbeeld hun bord niet leeg hoeven te eten, maar jouw kinderen wel... Een simpel voorbeeld. Wat doe je dan? Het is belangrijk dat alle kinderen weten waar ze aan toe zijn, welke regels zijn er? Veranderen er misschien een paar. En sluit dit ook kort met de kinderen zelf. Verder vond ik het erg belangrijk dat ze hun eigen leven kunnen leiden.
    Mijn zoon woont bij ons. Zijn zoon is om het weekend bij ons. Maar ik vind het wel belangrijk dat mijn zoon zijn eigen dingen kan doen. Als hij even niet met z'n bonusbroertje wil spelen, so be it. Ook hij heeft weekend.
    Stem zoveel mogelijk op elkaar af. En ga er vanuit dat er echt wel wat botsingen komen. Zowel tussen jullie als tussen de kinderen. Zij worden tenslotte met z'n allen in 1 huis gezet.

Zijn de kinderen al een beetje aan elkaar gewend? Zien ze mekaar regelmatig? Anders veel leuke dingen met elkaar gaan doen de komende tijd, zodat ze elkaar leren kennen

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Behandel alle kinderen gelijk! Dus ook zijn kinderen die er minder zijn een echte volwaardige kamer, bijvoorbeeld. Niet dat zijn kinderen 'tweederangs' zijn, ten opzichte van jouw kinderen.

Maak goede afspraken over wie wat betaalt. Start met elk van beide exen een 'kinderrekening' waarvan de vader en moeder beide een pasje hebben. Dan kan jouw man iets aanschaffen als de kinderen bij hem zijn en jullie als zijn kinderen bij jullie zijn.

Maak hele duidelijke 'huisregels' over praktische opvoedkundige zaken, zodat er geen spoortje twijfel bestaat over hoe jullie met dagdagelijkse dingen omgaan. Laat 'grote' opvoedkundige dingen bij de échte ouders. Stel je als stiefouder daarin terughoudend op.

Respecteer het tempo van de kinderen in hoe ze iemand willen noemen. Niet 'eisen' dat ze jou mama moeten noemen, bijvoorbeeld.

Houd altijd voor ogen dat jouw exman en zijn exvrouw VOOR EEUWIG de vader en moeder van de kinderen blijven. En dat die kinderen voor 50% uit die ex bestaan. Ga daar respectvol en liefdevol mee om. Een ex afwijzen is de helft van het kind afwijzen. Verschrikkelijk.

4. cosdy

cosdy Fanatiek lid

21 jun 2012
    1.905
    2.067
    113
    Bedankt voor het meedenken en de nuttige reakties.
    De kinderen kennen elkaar al wel, en gelukkig klikt het onderling goed. Al zullen er heus wel strubbelingen ontstaan wanneer we allemaal in hetzelfde huis wonen. Het duidelijk krijgen van de opvoedingen vind ik een hele belangrijke. Daar zie ik nu ook best al verschillen. Ik ben wel iets strikter dan mijn vriend, dus daar zou best wel een knelpunt kunnen ontstaan.
    En over dat respectvol zijn over de exen ben ik het volledig mee eens. Gelukkig doen mijn vriend en ik dat nu allebei ook al. Ik hou altijd voor ogen dat ik degene ben die niet meer van de vader van mijn kinderen houd, maar dat dat absoluut niet betekend dat de kinderen daardoor ook niet meer van hun vader mogen houden. In het belang van de kinderen heb ik al heel wat op mijn tong gebeten:cool:

Deel Deze Pagina