Samengesteld gezin en coronaproblemen

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door MickeyM, 23 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wish05

Wish05 Actief lid

5 apr 2020
    281
    635
    93
    Komt een beetje over alsof je dat soort zorgen niet serieus neemt. Maar ze heeft wel degelijk een punt. We weten het niet.
    Ik proef helaas ook een beetje druk vanuit jouw kant om toch te vaccineren zodat jullie weer leuk uitstapjes kunnen doen.
    Bizar he? Wat je tegenwoordig moet doen om weer mee te tellen in deze maatschappij..

Hippo89, Edr89, Cin85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.625
    113
    Sja, dan kun je op alles en iedereen qua regering (over de hele wereld) boos zijn maar wetten e.d. verander je niet. Ook als het niets met vaccineren tegen COVID te maken heeft.
    Ik vraag me nog steeds af hoe het in de communicatie gaat tussen de biologie ouders. Kunnen ze het gesprek erover aangaan? Want het is aan hen, ook al zijn ze meteen na de geboorte al ‘onder jouw/jullie dak gaan wonen. Dat staat er helemaal los van. Je bent hun stiefmoeder en kan adviseren maar daar houdt het ook wel op.
    Eigenlijk zie je nu al wat er gebeurt: in dit topic (en op het hele forum).
    Er zijn in de basis 2 kampen, net als waar de kinderen van jouw man tussen zitten: vaccineren of niet.
    Uiteraard heb je ook de neutraliteit (gelukkig!) en ik denk echt dat die neutraliteit het belangrijkste is in jullie situatie. Zéker naar zijn kinderen. En stel jezelf de vraag: waarom wil je graag dat ze vaccineren (of niet)? Komt het door al die leuke reizen of uitstapjes, of gaat het je om hun gezondheid?

Cin85, Dubbelgeluk en Zoe123 vinden dit leuk.
  3. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Als moeder echt een complotdenkende wappie is mag je als vader en stiefmoeder natuurlijk best tegengeluiden laten horen. Zeker als ze met compleet onjuiste informatie komt. Dus meenemen naar een arts of de corona twijfellijn bellen.

Afhankelijk van de leeftijd zou je natuurlijk ook kunnen kijken of moeders toestemming nog echt nodig is. En per wanneer ze dit niet meer nodig hebben. Wordt er bij de vaccinatie trouwens daadwerkelijk gevraagd naar toestemming van beide ouders? Bij zowel de gewone (rijksvaccinatie) als reisvaccinatie is mij nog nooit gevraagd naar toestemming van een andere ouder.

Ik zou bij opmerkingen over het niet kunnen deelnemen aan activiteiten duidelijk aangegeven dat dit het gevolg is van hun eigen keuze en die van hun moeder. Aan medelijden heeft niemand iets. De situatie is nu eenmaal niet anders.

Indien moeders echt niet voor rede vatbaar is en dochters het eigenlijk wel willen zou je kunnen proberen het buiten haar om te regelen.

bosi333 vindt dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Volgens de WGBO moeten beiden ouders toestemming geven in dit geval. Je kunt het wel buiten moeder om doen, maar die kan hier dan een hoop heisa om gaan maken.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Tussen 12 en 16 hebben kinderen inspraak en kan moeder gepasseerd worden bij een medische ingreep als ze dwalende is en de andere ouder dit wel wil. En vanaf 16 hebben kinderen daadwerkelijk zelf zeggenschap over het medisch handelen in hun eigen situatie. Er zijn rechtszaken bekend waarbij minderjarigen een kankerbehandeling hebben geweigerd.

Punt is dat moeder feitelijk weinig kan als het eenmaal gebeurd is. Ze kan het niet ongedaan maken. En een hoop heisa maakt ze nu ook.

Als ze echt niet voor rede vatbaar is (en in dit geval zelfs dochters niet laat testen en geen digiD laat aanvragen) wordt het tijd dat vader ingrijpt ipv dit maar te laten gebeuren. Niet laten testen kan ervoor zorgen dat dochters een gevaar zijn voor zichzelf en anderen (waaronder to en haar gezin) door de ziekte te verspreiden.

Het is natuurlijk een verschil of beide ouders nog in gesprek zijn, of moeders überhaupt nog voor rede vatbaar is (is ze echt bezig met complotten etc dan heeft het geen zin) en wat de daadwerkelijke wens van dochters zelf is (los van moeder).

Als die kinderen zelf de wens hebben om zich te laten vaccineren. Zou vader ervoor moeten zorgen dat dit gaat gebeuren en niet langer moeders wil maar volgen. Ze zijn niet voor niets gescheiden. Het zijn ook zijn kinderen...

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar verjaardagen groot vieren, verre reizen maken en theater voorstellingen zijn toch de laatste tijd sowieso nauwelijks tot geen optie geweest? Hoeveel meer hebben de kinderen nu gemist dan alle andere kinderen omdat ze niet gevaccineerd zijn? Mijn oudste zit op de middelbare en heeft 2 keer een voorstelling op school gehad, dus sowieso geen gedoe met QR-passen. Verder gaat er vooral veel niet door ivm constant wisselende regels en daardoor geen optie om het goed te kunnen regelen. De Rome reis van school is de eerste keer niet doorgegaan en de tweede keer naar Zuid-Limburg gegaan ivm de vele onzekerheden en risico's op gesloten grenzen. Momenteel is alles dicht, dus maakt de pas al helemaal niet uit.
    Hoe zeer ik ook voor vaccinatie ben, zowel mijn man, maxi en ik zijn gevaccineerd, vind ik de QR-pas echt een ontzettend slechte reden om te vaccineren. Zeker als moeder zich zorgen maakt, hetgeen natuurlijk niet compleet idioot is. Ik haak af met liegende overheden en microchips, maar je zorgen maken over een nieuwe vaccinatie vind ik bepaald geen reden om iemand compleet te passeren, hoe zeer ik het ook met ze oneens ben.
    Ik ben het geheel met je eens dat de overheid deze pas niet voor jongeren had moeten invoeren, voor volwassenen ben ik al geen fan, maar voor jongeren ben ik geheel tegenstander. Maar ik vind een vaccinatie voor een QR-pas in tijden waarin sowieso nog onduidelijk is welke mogelijkheden en verplichtingen er gaan zijn, gewoon geen goed plan. Ik zou voor museumbezoek, sporten of bioscopen nooit de situatie zo hoog laten oplopen.

Merryl, Cin85 en Liva vinden dit leuk.
  7. MickeyM

MickeyM Lid

11 mei 2020
    37
    23
    8
    Vrouw
    De afgelopen periode is hier regelmatig getest om mee te kunnen doen aan schoolactiviteiten en activiteiten van vriendinnen. (kamp, theater, bioscoop). Helaas leidt dat tot veel gedoe en discussie. En nee van mij hoeft niemand zich te vaccineren die dat niet wil, als ook mijn eigen kinderen dit later niet willen zal ik dat ook respecteren. Dit geldt ook nu. Uiteraard ben ik mij bewust dat ik niet de ouder ben en ga mij niet actief mengen in dit verhaal. Dat heb ik ook niet geschreven: (blijkbaar lezen mensen dat uit mijn post?) , ik was benieuwd of er meer mensen in deze situatie zitten. Ik hoop dat kinderen kunnen blijven testen zodat ze mee kunnen blijven doen aan sociale activiteiten. Ben zelf erg tegen 2G plannen en wat dit zal doen met het welzijn van onze maatschappij en kinderen. Het doet zoveel meer kwaad dan dat het ons iets oplevert. Wat ik lastig vind is eenzijdige informatie en hoge (emotionele) druk, vanuit beide kampen. De felheid ook hier op dit forum toont aan dat begrip en inlevingsvermogen over en weer soms ver te zoeken is.

8. MickeyM

MickeyM Lid

11 mei 2020
    37
    23
    8
    Vrouw
    Lastig hè, sterkte.

Ischa31 vindt dit leuk.
  9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik denk dat jongeren als ze niet meewerken een boel missen hoor. Die lockdown is er nog maar kort en zal niet eeuwig duren (hoop ik dan toch).

Maar daarvoor kon je gewoon naar de bioscoop, zwembad of gewoon op een terras zitten na het shoppen met vriendinnen. En wat te denken van sporten of de sportschool? Iedere keer testen is voor weinigen een optie dus dan zit je maar thuis te hangen.

En vakanties (zomer maar ook weekendjes weg)? Niet iedereen heeft zin in een dure vakantie in de kou en regen in Nederland. Waar je dan ook kans hebt dat continue zaken gesloten zijn of je moet testen.

Dus ik kan mij voorstellen dat het voor tieners best ingrijpende gevolgen heeft als ze niet mee doen. Je sociale leven is op die leeftijd heel belangrijk. En je kunt niet van vrienden verwachten dat ze continu hun plannen maar afzeggen of ombuigen omdat jij je niet wilt laten vaccineren. Dat is jouw keuze maar een ander gaat natuurlijk wel lekker naar de bioscoop met vrienden.

Even los daarvan. Ook jongeren lopen de kans op een minder goed verloop van Covid en long Covid kan ook heftige gevolgen hebben.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar in dit geval willen kinderen ook niet. Het lijkt me niet bevorderlijk voor de onderlinge relatie. En dat is de houding van moeder ook niet, maar als je allebei zo opstelt komen ze er zeker niet uit.

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik denk dat ze goed moeten kijken of de kinderen echt niet willen of dat ze eigenlijk wel zouden willen maar door hun moeder worden tegengehouden. Daar zit wel degelijk een groot verschil.

Als het echt uit het kind zelf komt zou ik het laten voor wat het is. Maar er verder ook geen medelijden mee hebben (zoals to). En binnen het gezin er ook niet continu rekening mee houden. Dan is het hun keuze en zijn de gevolgen ook voor henzelf (dus niet mee kunnen doen).

Maar hier speelt wellicht ook dat ze best zouden willen maar niet mogen van moeder. Die ze angst aanjaagt met complottheorieën en ze behoorlijk (emotioneel) onder druk zet. Dat is natuurlijk een totaal ander verhaal en daar zou vader wel moeten ingrijpen en zich niet zo laten ondersneeuwen door een ex en haar verhalen.

Ze zouden dus met de dochters in gesprek moeten om te kijken hoe het werkelijk zit.

12. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.574
    8.693
    113
    Vrouw
    Jij bent duidelijk niet vaak in NL oo vakantie geweest : D

13. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Ik ga regelmatig in Nederland op vakantie. Maar daarnaast (en zeker in de zomervakantie) wil ik graag naar het buitenland. Mijn ervaring met Nederland is dat het voorjaar vaak schitterend is. En het najaar ook (regelmatig). Maar de zomervakantie is heel wisselend. Je hebt gewoon geen zekerheid op goed weer hier. En een vakantie met jassen aan of op een verregende camping is niets voor mij. Dan blijf ik liever comfortabel thuis. Zeker gezien de enorme prijzen op Nederlandse campings en vakantieparken (zeker in het hoogseizoen en de schoolvakanties). Het buitenland is dan stukken goedkoper en wel zonzeker.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Sorry, maar daar sta ik echt niet achter. Ik heb met alle jongeren momenteel medelijden als ik eerlijk ben.
    Als mijn zoon had besloten zich niet te vaccineren, zou ik hem nooit buiten mijn gezin plaatsen, ik vind het echt idioot dat je dat als ouders zou overwegen. Het is een idiote situatie, daar pas je toch een mouw aan. Wij zijn al twee jaar bewust niet naar het buitenland gegaan omdat we geen zin hadden in constant veranderende regels. Ging prima. We willen dit jaar wel naar het buitenland, maar maxi heeft aangegeven geen booster te willen en dus gaan we zoeken naar een locatie waar dat niet noodzakelijk is. Als dat niet mogelijk is, jammer dan, maar daar laat ik mijn zoon echt niet voor dwingen.

Edr89, Ysabella, Hippo89 en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.574
    8.693
    113
    Vrouw
    Wij gaan juist in de zomer in NL op vakantie maar ik herken daarin totaal geen koude en natte vakantie, juist erg warm, zeker de laatste jaren. Mis je dus niks aan als je niet gevaccineerd bent ;)

16. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.081
    14.794
    113
    Vrouw
    Dan ben je steeds precies in de juiste weken op vakantie geweest;)
    Wij hebben dit jaar een midweekje in NL doorgebracht. Het was meestal droog, maar zonder jas konden we niet.
    En zo gaat het in NL heel vaak.

(Sorry heel offtopic:oops:)

Mapje vindt dit leuk.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Dat is echt een kwestie van geluk hebben. Mijn ervaring is dat het Nederlandse weer heel erg wisselend is. Ik heb helaas vaak genoeg een (deels) verregende vakantie gehad. Of dat je een jas aan moet. Dat is niet mijn idee van een zomervakantie. Dan wil ik de hele dag op slippers in zomerkleding kunnen lopen en lekker buiten kunnen zwemmen en dingen ondernemen.

Het voorjaar is hier wel vaak heel goed.
    Voor mij is een vakantie in Nederland echt niet hetzelfde als die in (bijvoorbeeld) Zuid Europa. Los van het weer spelen natuurlijk ook een andere cultuur, natuur en bezienswaardigheden een rol.

Vakantie is voor mij overigens absoluut geen hoofdreden voor vaccinatie. Eerder een fijne bijkomstigheid.

18. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    We hebben een aantal reacties verwijderd.

MyMiracle vindt dit leuk.
  19. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Wow buiten der eigen moeder regelen!! Heftig dit. Jij bent dus in staat om het buiten der eigen moeder te regelen als dit jouw situatie zou zijn.
    hier gaan mijn nek haren van overeind staan

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Even verder lezen. Ik geef duidelijk aan dat je moet kijken naar wat de kinderen zelf willen. Is dit echt hun eigen keuze of willen ze zelf wel gevaccineerd worden maar worden ze door moeder onder druk gezet. Dat is een groot verschil. Deze moeder staat blijkbaar zelfs een digiD en testen niet toe. Vader heeft het gezag en net zoveel zorg en dus net zoveel te willen als moeder hierin. En de stem van de kinderen zelf zou doorslaggevend moeten zijn niet die van moeder.

Sopje1234 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina