Herbert en Wilbert enzo zijn gewone Germaanse namen. Die bestaan altijd uit twee stammen die aan elkaar gekoppeld worden. Dus de Her- in Herbert is niet afgeleid van Herman, maar de Her- in Herman EN Herbert komt van dezelfde Germaanse stam, Her of Heer. Betekent volgens mij ook heer of leider. Zelfde geldt voor bert (berht, brecht), dat betekent helder of licht (zie bright in het Engels). Dat is volgens mij niet wat de kennis van TS bedoelt, want dit zijn inderdaad 'volledige' namen, niet een combi van twee op zichzelf staande namen zoals Marie Louise. Wel een moeilijke voor jongensnamen... ik kom inderdaad ook niet verder dan Corjan, Wiljan, Gerjan etc - omdat -jan in principe van Johannes is afgeleid en dus geen Germaanse stam. Maar vind dat zelf niet echt mooie namen. Anders wordt het volgens mij gewoon zelf knutselen. Danathan ofzo (Daniel/Jonathan) of Jovid (Johannes/David). Maar Marilou heeft voor mij ook al een geknutseld gevoel dus misschien vindt ze dat niet erg.
Dat bedoelt ze inderdaad. Haar dochtertje heeft een naam die een samenstelling is van Anna en Wilhelmina. En ik snap op zich wel dat ze het 1 geheel wil houden en dus een naam wil die op dezelfde manier is samengesteld, een naam die niet een Germaanse herkomst heeft en ook klinkt als een samenvoeging van twee namen maar een naam die als enkele herkomst die samenvoeging heeft. En dan moet het een bestaande naam zijn dus niets zelfbedacht. Maar ik vrees dat ze haar eisen moet gaan aanpassen want de keuze in jongensnamen is op deze manier erg klein. En dan had ze ook nog als eis dat de eerste letter van de officiƫle eerste naam ook de eerste letter moest zijn van de roepnaam (omdat, voorbeeld, A.D. de Jong die Thijs heet wat onhandig zou kunnen zijn). Maar die eis is inmiddels al overboord, dat hoeft niet meer per se.
Geen idee van de herkomst hoor, maar ik vind dit wel leuke samenstellingen: Robert Antoine -> Roan Harm Robert -> Harro Willem Cornelis -> Wilco Melchior Vincent -> Melvin