Samenhang reflux en moeizame ontlasting?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Nuk, 7 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Hallo allemaal, mijn dochtertje Lina is nu 4,5 maand en sinds een maand of drie (sinds ze flesvoeding krijgt) is er een patroon zichtbaar in de manier waarop zij drinkt. Het gaat een paar dagen goed, waarna ze steeds minder gaat drinken en steeds meer gaat huilen. Volgens ons heeft het te maken met het feit dat zij slechts één keer per week een poepluier heeft. Naarmate de week vordert, komt zij steeds voller te zitten, waardoor ze steeds minder wil drinken.
    De symptomen die zij heeft komen echter ook voor bij verborgen reflux: de fles graag willen, maar na een paar slokken weer gaan huilen, en vervolgens toch de fles weer willen; huilen vóórdat er een boertje komt en direct erna; gorgelen, veel slijmen, veel smakken; overstrekken tijdens het drinken, etc. etc.

Wij vinden het moeilijk om de ware reden van Lina's drinkgedrag vast te stellen. We zijn al bij 2 verschillende huisartsen geweest en die schrijven alleen maar Lactulose voor, terwijl wij graag de oorzaak van het probleem aan zouden willen pakken. Vorige week dronk zij zó slecht (per keer niet meer dan 40 tot 60 ml. in combinatie met ontroostbaar huilen), dat we haar met een half tubetje Microlax hebben gelaxeerd. Vanaf dat moment hebben we haar voeding ook ingedikt met Johannesbroodpitmeel/Nutriton en toen ging het ineens beter. Nu zijn we echter weer een paar dagen verder, en zien we weer hetzelfde patroon terugkeren: ze gaat steeds moeilijker drinken, steeds meer huilen tijdens de voeding, ze verslikt zich vaker en haar buikje voelt weer erg 'vol' (ze laat ook harde scheetjes, waarbij ze overstrekt en ook moet huilen).

Nu vraag ik mij af: is er een samenhang tussen (verborgen) reflux en moeizame ontlasting? Onze huisarts heeft haar, om beide problemen aan te pakken, Motilium voorgeschreven. Ik ben echter benieuwd of iemand de combinatie van deze klachten herkent en of we het op de juiste manier aanpakken.

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Ik zou een verwijzing vragen voor de kinderarts.
    Het lijkt me niet goed dat je kindje met fv maar 1 keer per week ontlasting heeft en kan me voorstellen dat naarmate de week vordert ze hier veel last van heeft.

3. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Nog even antwoord op je vraag, mijn zoontje heeft Reflux, maar er heeft nooit meer dan 2 dagen tussen zijn ontlasting gezeten. Het kan wel zijndat de nutriton wat verstopt, maar als ik jouw verhaal lees is dit niet aan de orde.

4. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hoi hoi

Ook ons zoontje heeft last van reflux maar hij heeft elke dag wel 1 of 2 x ontlasting.
    Zou denk ik ook maar eens de ka bellen.
    Sccs iig.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Lijkt me ook beter om met een kinderarts te overleggen. Ik vermoed dat hij je ook gewoon lactulose zal geven.
    Want ook al lijken de klachten op die van verborgen reflux, het zijn typisch dingen die je bij een kind ziet dat flink verstopt zit.

Met lactulose kan je kind gewoon elke dag poepen. Waarom je kind pijn laten lijden alleen maar omdat je op zoek wilt naar de oorzaak (die is helaas niet altijd te vinden - kan gewoon aanleg zijn, kan door een vorm van koemelkallergie komen).

6. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Dank je wel voor jullie reacties.
    Het lastige is dat wij al een paar keer om een verwijzing voor de ka hebben gevraagd, maar de huisartsen (we hebben er inmiddels 3 verschillende gesproken) lijken het niet 'dringend' genoeg te vinden. We horen steeds weer dat het normaal is dat een baby een week lang niet poept :( . Hierdoor hebben we nu van de ene arts het advies gekregen om Pepti te gaan gebruiken, gaf de volgende ons Lactulose mee en schreef de derde ons Motilium voor. Juist daarom zouden we graag eens met een ka overleggen, het lijkt me niet handig om meerdere dingen tegelijk uit te proberen en er daardoor niet achter te komen wat er nu precies werkt (als er al iets werkt, want tot nu toe zien wij geen verbetering bij welke maatregel dan ook).

Vraag over Lactulose: in de bijsluiter staat dat je het niet langer dan 2 weken mag geven. Heeft één van jullie er dan ervaring mee of het daarna dan vanzelf weer beter gaat? Ik lees her en der namelijk ook weer verhalen over het krijgen van 'luie darmen' als je dat middel te lang gebruikt. Jullie begrijpen dat ik inmiddels niet meer zo goed weet wat nou wijsheid is.

7. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Heb je het hier ook al met het cb over gehad??
    Wellicht dat hun jullie wel wil doorverwijzen na de ka.
    Zo schiet het idd niet op.

8. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    @ Agnes: We hebben deze week een telefonische afspraak staan met het cb, dus ik wil het dan even aankaarten.

Ik vraag me gewoon af of er moeders zijn die dit herkennen, en wat hen is aangeraden, of wat er heeft geholpen. Het is zo frustrerend om steeds te horen te krijgen dat het niet iets is om ons zorgen over te maken, terwijl we Lina elke week opnieuw zo zien worstelen... :(

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pepti lijkt me inderdaad geen gek idee. Verstopping zie je vaak bij KEA. Vooral als je kind er geen last van had toen je nog gewoon zelf voedde kan het heel goed komen door een KEA.

Heb je dat al (zeker 2 weken) gegeven?

En heb je de lactulose al eens 2 weken lang gebruikt?

Niets doen lijkt me geen goed idee, en de dingen die je huisartsen je geven lijken me allemaal vrij logische adviezen. Dus, heb je die adviezen al opgevolgd?

10. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Kom ik hier over alsof ik de adviezen niet heb opgevolgd? Dat zou vreemd zijn, toch?
    Ja, ze krijgt nu 2 weken (vandaag 2 weken en een dag) Pepti.
    Lactulose hebben we een week gebruikt, omdat we daarna Motilium voorgeschreven kregen, wat we nu ook een week hebben gebruikt. We kregen ook het advies om johannesbroodpitmeel door haar voeding te doen, vanwege evt. reflux en omdat het ook goed zou zijn voor de stoelgang, maar we merken geen verschil.
    Ik snap ook wel dat medicijnen of voeding tijd nodig hebben, maar twee weken duren heel erg lang als je kind niet voldoende drinkt en heel veel huilt. Ik heb dit topic geopend, omdat ik heb gemerkt dat de verschillende artsen die wij hebben gezien (4 in totaal als ik het cb en de huisartsenpost meereken) allemaal een eigen theorie hebben en ik daar zelf onzeker van word. Ervaringen van anderen zijn dan altijd welkom.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En wat je beschijft is heel herkenbaar. Nichtje van me had dit ook, wat daar uiteindelijk hielp was een echt sterke dieetvoeding (nutramigen), in combinatie met over een langere periode regelmatig lactulose.

Als je kindje zo'n pijn blijft hebben en dit tijdens de borstvoeding niet had, is relacteren of het moedermelknetwerk misschien nog een optie.

12. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dit is idd helemaal waar. De opstipatie en reflux hebben zeker invloed op elkaar.
    Wij zitten met hetzelfde probleem.
    Afgelopen maandag heeft de kinderarts in het ziekenhuis ons precies uitgelegd hoe het zit, onze zoon heeft namelijk ook reflux, en erge problemen met zijn ontlasting. Hij had de laatste weken alleen maar gepoept als hij een klysma kreeg, hij kwam er uit zichzelf niet vanaf.
    Nu krijgt hij lactuloze, en nu poept hij zelf weer. Hoe voller de dikke darm met opgekropte ontlasting zat bij onze zoon, hoe meer, en hoe zuurder hij ging spugen. Zelfs een uur na de maaltijd complete golven zuur ruikende maagzuur..Lactuloze is een erg onschuldig medicijn, dat niet opgenomen word door de maag, en onveranderd in de dikke darm aankomt waar het zorgt voor zachtere en makkelijkere ontlasting.

Hier de uitleg van de kinderarts:

De dikke darm loopt over de maag naar beneden naar de anus. Bij opstipatie hoopt de ontlasting zich op in de dikke darm.
    Hoe voller hij word, hoe hoger de ontlasting totdat de dikke darm vol zit in het gedeelte dat over de maag loopt. Deze drukt op de maag, waardoor die kleiner is, dus sneller vol zit, en de voeding en maagzuur word op deze manier omhoog gedrukt.
    Dus om het spugen te verminderen moet eerst de opstipatie aangepakt worden.

Nu de ontlasting bij onze zoon weer goed is spuugd hij veel minder en ook geen zuur meer. Wel moeten we de voeding nog maximaal indikken, want de reflux blijft reflux en gaat natuurlijk niet helemaal over nu de ontlasting op pijl is maar het word tenminste niet erger zo..

13. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    @ Eiland: Dank je wel voor je reactie!! Zoals jullie arts het heeft uitgelegd klinkt het inderdaad heel logisch, er vallen nu wel wat dingen op z'n plek. Fijn dat je dit even met me hebt gedeeld!
    Wat ik me nog afvraag: heeft jullie arts iets gezegd over de periode dat je Lactulose moet/mag gebruiken? In de bijsluiter staat dat je het niet langer dan 2 weken doorgaand mag gebruiken, maar ik vraag me af wat je dan moet doen als het probleem daarna gewoon weer terugkomt. En was de ontlasting van jouw zoontje bij het gebruiken van de klysma hard of gewoon normaal?

Voor de duidelijkheid: wij hebben vandaag opnieuw een afspraak met de huisarts om dit te overleggen, maar het is altijd fijn om te weten wat een kinderarts hierover heeft gezegd (voor het geval wij geen verwijsbrief krijgen).

14. Eiland

Eiland Actief lid

22 jul 2011
    307
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi. Nee de arts heeft dat niet gezegt, maar wij doen dat ook die 2 weken, om het goed op gang te laten komen. Hij poeps sindsdoek 1 of 2x per dag, maar we houden nog even vol omdat we bang zijn dat hij anders mischien weer verstopt raakt.

Na de klysma kwam er een hard propje, en daarna was het wel gewoon smeuig..

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Veel kinderen hebben na 2 weken lactulose echt verbetering, of ze over een soort hobbel heen zijn hoor! En soms moet het een week later dan nog een keer 2 weken. Maar vaak is dat voldoende!
    Succes!

16. Nuk

Nuk Actief lid

13 mei 2010
    448
    1
    0
    Bedankt voor al jullie bijdragen!
    @ Dirksmama: Ja, wie weet is dat zo, dat ze even een zetje nodig heeft. Dat zou mooi zijn!

Deel Deze Pagina