Ik ben samen gaan wonen en twijfel over wat aan te gaan: samenlevingscontract of partnerschap. Wat zijn jullie ervaringen hierin?
Hmm...ik kan helaas de pol niet invullen. Ik ben getrouwd Alles is op deze manier ook goed geregeld Liefs Linda
kan hem ook niet invullen want wij hebben geen van beide... wij willen wel binnenkort gaan trouwen...misschien volgend jaar!
hmm haha ja trouwen......dat wil ik eigenlijk nog niet...maar wil wel alles goed geregeld hebben zodat ik niet op straat kan komen te staan want het is zijn huis..
mmmm ik heb gestemd op samenlevings contract waarom? ff uitleggen; wij zijn gaan samenw onen en wilde idd alles goed geregeld hebben, wij hebben dus een samenlevingscontract icm een testement waar bepaalde dingen in geregeld zijn {eigenlijk paktisch dezelfde voorwaarde dan trouewn} wij hebben NIET gekozen voor een gereistreerd partnerschap omdat dit hetzelfde is als trouwen en trouwen willen wij ooit nog eens doen... tja vandaar eigenlijk... suc6 met je keuze
trouwen is idd het zelfde als geregistreerd partnerschap maar met een samenlevingscontract kun je ook van alles vastleggen en icm een testament.
Ik ben getrouwd in gemeenschap goederen, vind het een mooie gedachte dat alles van ons samen is, aangezien we ongeveer evenveel verdienen en het spaargeld toch al op ging aan de bruiloft Ik zou dus kiezen voor geregistreerd partnerschap, maar kan dat niet goed uitleggen. Zou het liefste toch gewoon trouwen (ben echt een beetje ouderwets hihi)
mmm wat het koste uhm ikke niet weten... hou het maar op veel geld... uhm hihi bel eens een notaris? ik kan het misschien nog wel nakijken maar dan moet ik heeelll goed zoeken en ver graven hihi
Geregistreerd partnerschap kan vrijwel gratis! (in het gratis uurtje trouwen dat elke gemeente heeft, je betaald dan alleen administratiekosten en je 'trouwboekje' ). Dit is het makkelijkst en het goedkoopst. Als je kinderen krijgt hoeft je partner deze alleen nog maar te ekennen op het stadhuis (moet je voor de geboorte even samen heen) en dit is ook gratis. Het ouderlijk gezag regelen (bij de notaris, wat wel kosten met zich meebrengt) hoeft bij ger. part. niet meer. Daarnaast kun je bij een ger. part. ook de naam van je partner aannemen. Ik vond het nl. wel erg leuk om alledrie dezelfde naam te nemen, en niet dat ik of mijn partner anders een andere achternaam heeft dan ons kind. Een ger. partn. kun je ook altijf nog omlaten zetten in een huwelijk, ook officieel op het gemeentehuis, net zals je 'normaal' zou trouwen. Ik zelf vind ger. part. echt ideaal; makkelijk, snel, goedkoop en de optie voor trouwen hou je open!
hm, als er dan toch een papiertje moet ingevuld worden, dan kies ik toch liever voor trouwen, dat geeft toch iets meer dan dat je kan zeggen dat je gewoon officieel samenwoont voor de gemeente. Maar als ik nog is trouw is het zeker met scheiding van goederen, ik heb al is een scheiding meegemaakt en men mannetje al 2 . Heb er geen zin meer in om nog is mee te maken dat de ex met de hele inboedel gaat lopen hoor . Als je samenbent en getrouwd lijkt alles rozegeur en maneschijn, maar van zodra er iets gebeurd en je gaat scheiden ; is het ieder voor zich, believe me
vind dat we nog tekort bij elkaar zijn om te trouwen en als geregistreerd partnerschap hetzelfde is als trouwen... wil niet al gelijk zo'n grote stap nemen...maar eerst maar eens vragen wat de kosten zijn voor een samenlevingscontract en een testament.... En dan bedoel je trouwen onder huwelijkse voorwaarden? dat alles gesplitst moet worden..
Dit moet nog wel! Familierechtelijk gezien is geregistreerd partnerschap hetzelfde als samenlevingsovereenkomst. De vader is dus niet automatisch de vader. Hij moet dus nog steeds het kind erkennen bij de burgerlijke stand en het ouderlijk gezag aanvragen bij de rechter! Alleen igv trouwen gaat dit helemaal automatisch.
Tja, trouwen wordt hem hier waarschijnlijk niet. M'n vriend is een beetje anti-huwelijk En eigenlijk wil ik het liefst geregistreerd partnerschap (klinkt toch net anders dan trouwen, al is het bijna hetzelfde) omdat je dat gewoon goedkoop kunt regelen en ik het zonde vind om honderden euro's uit te geven voor een samenlevingscontract en testament. Maar ja, m'n vriend wil wel bepaalde voorwaarden opstellen (slechte ervaringen met ex) en dan kost het alsnog veel geld omdat die voorwaarden weer via de notaris moeten. Dus uiteindelijk hebben we nog steeds niets geregeld, waar ik wel van baal btw.