Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door , 4 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap?

1. Samenlevingscontract

2. Geregistreerd partnerschap

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Nee dat hoeft niet hoor..
    Je kunt kiezen voor een samenlevingscontract (dat is alles op papier laten zetten, wat is van wie etc..)
    maar je kunt ook een partnerschap doen, op basis van huwelijkse voorwaarden of in gemeenschap van goederen (dus ook alles op papier; wat is van wie, of alles is van jullie samen).

Wij hebben voor het partnerschap gekozen, omdat mijn man al een koophuis had, alleen op zijn naam. Nu ben ik automatisch erfgename, en hoefde we niet ook nog eens het huis op mijn naam te laten zetten. Daarnaast hadden we al samen een nieuwe inboedel gekocht, dus met dat partnerschap was alles meteen geregeld..Hoefde niet alles op papier te laten zetten, want we willen toch ooit trouwen.. Alleen kwam zijn uitzending 'tussen' deze plannen in, en hebben toen de keuze gemaakt voor het partnerschap. Scheelt idd ook erg veel in de kosten..

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

oooh nee dan is het helemaal duidelijk!

3. Beate

Beate Fanatiek lid

13 apr 2007
    2.202
    0
    0
    Hier hebben we een samenlevingscontract. Wij mogen namelijk niet trouwen, thanks to the geweldige gemeente R'dam :evil: Dat hadden we namelijk het liefst willen doen. Mijn man (ik zeg man, want we zijn wel religieus getrouwd) heeft namelijk geen geboorte-akte. Geregistreerd partnerschap was dus ook geen optie. Eigenlijk hetzelfde als trouwen, en daar heb je dus ook een geboorte-akte voor nodig.

Samenlevingscontact op laten stellen bij de notars, hij heeft ons kind erend en het gezag geregeld bij de rechter (dus niet bij de notaris zoals ik hiervoor ergens las)

De prijzen van notarissen verschillen trouwens nogal. Het loont echt om verschillende notarissen te vergelijken hoor! Je hebt daar ook een speciale site voor.

4. Niet meer actief

Meiden echt bedankt voor jullie verhalen ook onder elkaar, heb hier echt veel hulp aangehad!

We hebben het er nog steeds over, moeten er ook nog ff over nadenken, maar ik denk dat wij voor het geregistreerd partnerschap gaan! ook omdat ik bij hem ben gaan wonen in zijn koopwoning! wil ook erfgename worden en niet het risico lopen dat het huis naar zijn moeder gaat....en we willen ook nog wel eens trouwen dus dan vind ik een samenlevingscontract wel zonde...eigenlijk een beetje weg gegooid geld dan...

En volgend jaar zomer ofzo trouwen ;)

5. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    Zulke dingen kun je overigens ook vast laten zetten in een testament.
    Mijn man heeft bv zijn eigen moeder 'onterft'. Dat staat vast in een testament.
    Sowieso is het bij het erfrecht zo geregeld dat het naar de kinderen gaat. (dacht ik)

6. Niet meer actief

ja klopt, maar een testament kost bijna net zo veel als een samenlevingscontract.... :(

7. amaranta

amaranta VIP lid

6 mrt 2007
    7.734
    0
    0
    www.goedkoopstenotaris.nl
    Zoek maar eens naar notarissen bij jou in de buurt.
    Wij zijn naar Weert geweest en waren 200 euro kwijt voor 2 testamenten.

8. Niet meer actief

oke bedankt voor de tip!

9. Juul76

Juul76 Bekend lid

20 nov 2006
    768
    297
    63
    Dit baarde me een beetje zorgen, dus heb het even nagevraagd bij Postbus 51, zie hieronder. Het blijjkt alleen te gaan gelden voor het omzetten van huwelijk naar GP (om flitsscheidingen te voorkomen) en niet andersom. Met een GP kun je dus nog gewoon trouwen.

"Uw vraag heeft betrekking op het beleid ten aanzien van de flitsscheiding. Een flitsscheiding is een vorm van echtscheiding waarbij het huwelijk via de burgerlijke stand kan worden omgezet in een geregistreerd partnerschap. Vervolgens kan het geregistreerd partnerschap zonder tussenkomst van de rechter worden beëindigd.

Er zijn inderdaad plannen om het huidige beleid over flitsscheiding af te schaffen. Het wetsvoorstel Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding, zal een einde maken aan de flitsscheiding. Wel blijft het mogelijk om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk. Deze wetswijziging heeft voor u geen gevolgen.

U kunt alle Kamerstukken en wetteksten terugvinden op de website van de Eerste Kamer door te zoeken op Kamerstuknummer 30145."

10. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Wat goed dat je dit hebt uitgezocht! 8) Wat een stomme doos dan, van die burgerlijke stand. Dat ze gewoon een beetje foute info geeft aan ons. En dat ook nog tijdens het sluiten van het partnerschap, toen wij daar met de wederzijdse ouders zaten. Je voelt je al zo lullig dat je niet meteen gaat trouwen, en in plaats van een leuk praatje kregen we alleen maar een hele preek over wetjes die afgeschaft zouden worden. Belachelijk :rolleyes:

Maar ben wel opgelucht nu. Kunnen we toch nog zonder problemen trouwen als we dat willen :)

11. loesie22

loesie22 Fanatiek lid

29 jul 2007
    3.228
    0
    0
    verstandelijk gehandicapten
    wij hebben geregistreerd partnerschap gedaan....
    samenlevingscontract vond ik nogal prijzig!

Deel Deze Pagina