Samenlevingscontract of trouwen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Slagroomtoetje, 18 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Slagroomtoetje

Slagroomtoetje Actief lid

13 dec 2008
    417
    0
    0
    Nagelstyliste
    Hoi hoi!
    Omdat we het goed willen regelen voordat de kleine komt zitten wij erg in dubio over wat we precies willen. Er moet nog een hoop gebeuren aan de bovenverdieping voor dat ons kindje komt; En dat gaat toch een aantal euro's kosten. Zo wil mijn vriend een vaste trap naar de zolder maken, en de zolder netjes opknappen. En daar zit een prijskaartje aan.

Een samenlevingscontract, wat we eerst wilde doen, kost 300/500 euro. Maar een handtekening (trouwen) kost 1 dag per week helemaal niets. We willen in de toekomst sowieso gaan trouwen, maar áls we trouwen willen we 't ook goed doen. Dus mochten we dit jaar nog trouwen, dan komt er volgend jaar pas een 'verlaat' feestje, en trouwen in de kerk etcetera.

Wat zouden jullie doen?
    Samenlevingscontract?
    of trouwen (alleen gemeentehuis)

2. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Wij hebben gekozen voor trouwen.. omdat het voor ons gevoel meer dingen "automatisch" regelt..
    wij hadden beide weer geen zin in een feest met alles erop en eraan.. Gewoon met eigen familie.. en geen mensen die gezellig mee komen drinken die je vervolgens in jaren niet weer ziet..

Misschien is het handig om bij een notaris langs te gaan en het hem eens voor te leggen om goed uit te leggen waar de verschillen in zitten..
    Vaak zijn ( bij de notairs waar wij zijn geweest) informatieve gesprekken gratis..

3. 2009mama

2009mama Niet meer actief

je kunt ook nog kiezen voor geregistreerd partnerschap,ook dit is 1 dag in de week gratis,
    en het is zo goed als het zelfde als trouwen, alleen moet de vader dan nog wel zijn kind erkennen,
    dat is zo'n beetje het enige verschil

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    wij zijn daar nu ook mee bezig...en aan een samenlevingscontract alleen heb je niet zoveel...dat is alleen als je uit elkaar gaat handig...
    bij overlijden heb je echt een testament nodig...dus die kosten komen er dus ook nog bij...
    we hebben er allemaal al over geinformeerd en trouwen of g.p. is idd goedkoper en je hebt heel veel in 1 keer geregeld!

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Wij hadden al een samenlevingscontract en wilden op termijn wel een keertje trouwen.

Maar nu met de kleine spruit onderweg hebben we er toch maar voor gekozen nu al te trouwen. Lekker makkelijk, alles is meteen geregeld.

Een feestje zagen wij niet zo zitten (de ene helft van de familie heeft ruzie met de andere helft, zussen onderling grrr...). Dus we zijn getrouwd met alleen getuigen en mijn kinderen uit mijn vorige relatie erbij.

6. bieps

bieps Lid

16 dec 2008
    87
    0
    0
    kapster
    TROUWEN...ZEKER WETEN,alles is geregeld in één keer!
    wij zijn in nov 2008 getrouwd(omdat ik op dat moment zwanger was) hebben echt ALLES uitgezocht en trouwen is echt in alle opzichten de beste optie en zoals je zelf al zegt dat kan gratis ennuh... verder zou je de naaste fam. kunnen trakteren op een dinertje...kan het zo duur maken als je zelf wil

suc6,grtzz bieps

7. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Voor dat gratis trouwen bestaan overigens wel wachtlijsten. Daar moet je wel rekening mee houden.

Je hebt ook vaak mogelijkheden voor kleine ceremonies o.i.d.. Hebben wij gedaan, kostte 100 euro incl. trouwboekje.

8. Draadje

Draadje Bekend lid

1 jun 2008
    555
    0
    0
    Wij gaan een geregistreerd partnerschap afsluiten ook omdat het gratis is. Voor ons is het ook niets meer dan een formaliteit omdat we alles goed geregeld willen hebben.

9. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Trouwen voor een baby vind ik zo'n onzin en onnodig, met een kwartier in het gemeentehuis en ongeveer 10,80 heb je het goed geregeld voro je kindje en hoef je niet voor te trouwen (wel je kindje erkennen)

Dan kan je later uitgebreider samen met je kindje erbij deze dag op en top beleven zonder tijdslimiet en geldlimiet lijkt mij veel en veel leuker en voor je kindje en hoe het geregeld is maakt het niet uit..

Kindje erkennen ga je naar het gemeentehuis (met afspraak) bespreek je aantal dingen, moet je wat dingen ondertekenen (anders mag je vriend de beeb niet aangeven) en je rkijgt formulieren mee die je na de geboorte samen met een extra geboorteakte (10,80 euro bij ons) opstuurt naar de kantonrechter (kan bij jullie iets anders zijn) en voila keigoed geregeld als papa en mama dezelfde rechten en plichten.

Ik zou nooit gaan trouwen alleen omdat je zwanger bent dan kan je beter sparen en het meteen goed doen zoals je altijd hebt gewild..

10. Mar001

Mar001 Actief lid

25 nov 2007
    148
    0
    0
    Wij gaan in april trouwen, ook om meteen alles geregeld te hebben.
    Hebben op dit moment ook niet zo'n groot budget dus we trouwen ook gratis met alleen de getuigen erbij. Daarna gaan we met hen ergens lunchen en 's avonds voor de broers/zussen en directe vrienden een borrel bij ons thuis.

Zo heb je alles in 1x geregeld en het scheelt je weer een hoop notaris kosten. Anders moet de vader het kind erkennen, moet je ouderlijk gezag voor de vader aanvragen en een testament op laten maken.

11. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    testament opmaken is idd wat anders maar de rest kan je gewoon gratis en makkelijk regelen hoef je niet voor te trouwen in sommige situaties is trouwen niet alleen genoeg voor een goed testament die moet je vaak toch nog apart regelen (en ben je alsnog de kosten kwijt)

12. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Wij zijn afgelopen dinsdag gratis getrouwd. Niet alleen vanwege mijn zwangerschap, maar omdat het gewoon bij ons past het klein en gratis te doen. Na afloop zijn we met 12 man gezellig taart gaan eten bij ons thuis. Het was echt een super mooie dag! Ik was trouwens ruim 32 weken zwanger toen.

Heb zelf notarieel recht gestudeerd en weet dus precies hoe alles werkt. Vandaar dat wij ook uitgekomen zijn dat voor ons trouwen gewoon het beste was. Ik wilde trouwens ook heel graag dezelfde naam als de vader en mijn kindje hebben, dus die heb ik ook nu!

13. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja als het bij je past vind ik het wat anders, maar trouwen omdat het NU perse moet vind ik zoiezo altijd een slechte beslissing, ik vond het ook niet leuk om anders te heten als mijn kind een jaar lang maar heb nu wel een dag precies zoals ik wilde en de rest van mijn leven kan onthouden als ik gratis had moeten trouwen had ik tranen met tuiten gehuild elke keer als ik eraan terug dacht.. dan maakt een jaartje niet zoveel uit denk ik dan..

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ben ik zo ontzettend mee eens!
    Nee wij gaan niet trouwen omdat het dan wat papierwerk uit handen neemt. sparen eerst liever en maken er dan een mooie bruiloft van met ons kindje erbij.

15. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik zou lekker gaan trouwen en achteraf lekkr wat gaan eten met de fam. ;) Alles in 1x geregeld...zo'n contract kost ook heel wat ;)

enne je trouwt altijd nog omdat je het WIL...en je MOET nix :D

16. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    trouwens...je kan ook in ondertrouw gaan voor de geboorte en trouwen ern...binnen een jaar van het in ondertrouw gaan...je hoeft dan niet te erkennen volgensmij...zou het ff in je gem. navragen...is misschien wel wat? ;)

17. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Wij doen een geregistreerd partnerschap en op maandagochtend en dinsdagochtend is dat in heel veel gemeenten gratis. Hier dus ook. Moet je even nakijken! Sowieso altijd wel de maandagochtend hoor!

18. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Trouwen is overigens ook gratis dan. En samenlevingscontract volgens mij ook.

19. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Wij zijn ook niet gaan trouwen omdat ik zwanger ben hoor! We zouden zowiezo wel gaan trouwen op termijn, hebben het alleen een beetje vervroegd.

We zijn 8 januari getrouwd. Nog niet zo lang dus...
    Hier dus een verkorte ceremonie met alleen getuigen en kinderen erbij. Gewoon in ons gewone kloffie. Maar toch wel met een romantisch tintje eraan: mijn mannetje had zonder mijn medeweten een bruidsboeket geregeld en ging ter plekke, toen de ambtenaar wilde beginnen met de ceremonie, nog op zijn knieën om me officieel te vragen. Heel lief vond ik, huilen....

Ik ben nu ook blij dat we getrouwd zijn. Het voelt gewoon 'af'.

20. leylaNB

leylaNB Actief lid

18 jan 2007
    134
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hey slagroomtoetje,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!

Als ik jou was zou ik gratis gaan trouwen voor het kindje er is. Dan lekker doorsparen en dan 'nog een keer' trouwen. Met feest, jurk en alles erbij..
    Zeg maar het echte werk de 2e keer, het papierwerk de eerste keer. Dan kun je je de 2e keer ook laten 'trouwen' door iemand NIET van de burgerlijke stand, dat kan het ook veel intiemer maken..

Maar goed, je moet natuurlijk doen waar jij je prettig bij voelt.

Liefs

Deel Deze Pagina