Aangezien wij na ruim een jaar nog niet zwanger zijn geworden heeft de h.a. ons (na een zaadtest en chlamidia test) toch doorverwezen naar het ziekenhuis. Afgelopen dinsdag hadden we onze intake. Het blijkt dat het zaad van mijn vriend toch niet zo slecht is als dat de h.a. vertelde Gelukkig, maar we stonden er wel even van te kijken! Mijn eerste gedachte was: "oh, dan zal het wel aan mij liggen". Een hele vriendelijke fert.verpleegster nam de intake af met ons. Ze heeft alles duidelijk en helder verteld. We doen alles precies zoals het hoort. Daarom heb ik een vervolgafspraak om een samenlevingstest uit te voeren en slijmvliescontrole en er is weer bloed afgenomen. Ik heb nog nooit een inwendig onderzoek gehad, wat kan ik verwachten? Is het pijnlijk of valt het wel mee? Liefs Dib
Hallo, Het hoeft niet aan jou te liggen. Het hoeft namelijk nergens aan te liggen. Je kunt ook gewoon pech hebben... (niet dat je niet ook pech hebt als er wel een oorzaak is, maar geef jezelf niet de schuld, je kunt er namelijk hoe dan ook niets aan doen). Onderzoeken doen soms pijn ja. Het sleutelwoord is ontspannen. En dat gaat niet echt makkelijk, als je daar zo met je benen wijd ligt Het onderzoek zelf is waarschijnlijk zo gebeurd. Ze brengen de eendebek in en halen met een staafje wat slijmvlies weg. Eendebek eruit en klaar. Alleen het inbrengen van de eendebek kan wat pijn doen, als je spieren te gespannen staan. Als je echter rustig blijft liggen en luistert naar wat de arts zegt, zou dat mee moeten vallen. In je baarmoedermond zelf zitten geen zenuwen, dus van het weghalen van het slijmvlies voel je niets. Of in ieder geval niet meer dan wanneer je wat slijm uit je mond haalt, dat doet ook geen pijn. Succes he!
Hoi, Bedankt voor je snelle antwoord! Het hoeft natuurlijk niet aan mij te liggen maar dat was wel mijn eerste reactie. Ook natuurlijk enorm opgelucht dat het zaad verder prima was! Ik heb net wat ontspannings oefeningen gekregen van mijn mensendieck therapeute dus dat komt goed uit! Nu nog kunnen toepassen Toch hoop ik aan de ene kant dat ze wel kunnen zien dat er iets aan de hand is anders blijven we zo door modderen en aan de andere kant hoop ik natuurlijk op alleen maar positieve uitslagen. Het is gewoon spannend allemaal! Liefs Dib
Hoi Dib, Ik moest gelijk aan mijn eigen situatie denken toen ik je verhaal las. Wij zitten nu in de voorronde voor onze 1e IUI behandeling. Mijn man heeft een tijd terug 2 zaadtesten gedaan. Hieruit bleek dat zijn zaad 'traag' was. Ik heb destijds een inwendig onderzoek gehad waar de baarmoeder werd onderzocht en alles bleek goed. Maar laatst bij onze intake gesprek kwam naar voren dus dat het zaad eigenlijk helemaal niet zo slecht is en voldoende om wel spontaan zwanger te kunnen worden. Dus toen dacht ik automatisch net als jij 'ok, dus dan ligt het wèl aan mij'. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn! Ik maak me ook niet al te druk en ik probeer gewoon alles nuchter te bekijken en dan zie ik vanzelf wel hoe het gaat lopen. In ieder geval hoop ik voor jullie dat de uitslagen gewoon positief zijn en er verder niks ernstigs aan de hand is! Succes hoor met alles. Grt Vanilia
Ik snap de reactie wel hoor, maar zoals gezegd: geef jezelf niet de schuld. Je kunt er ook niets aan doen hoe lang je bent en wanneer je grijs wordt... En je kunt ook niet beïnvloeden hoe goed je baarmoeder werkt en of je eierstokken wel elke maand eitjes laten rijpen. Niet dat ik het nou beter doe, ik geef de wereld de schuld en vind het maar oneerlijk Helpt ook niet. Het is gewoon niet anders. We hebben gewoon pech. En er komt een dag dat we geluk hebben. Echt!
Oh om even terug te komen op je vraag; Het onderzoek voor de baarmoeder dat inwendig gebeurt valt heel erg mee. De gyneacoloog gaat naar binnen met een staaf. Af en toe beweegt ze hem van links naar rechts om allebei je eileiders goed te zien. Dit is wel een leuk onderzoek want je ziet je baarmoeder en als je in je vruchtbare dagen zit zie je je folikel waar je eitje in zit. Best interessant. En ik lees dat je al een chlamydia onderzoek hebt gehad. Deze ervaren mensen vaak als pijnlijker,door de eendenbek, dus wie weet vindt je het wel erg meevallen straks.
Oh, ik heb alleen nog maar een bloedtest gehad voor chlamidia, het inwendige onderzoek voor chlamidia heb ik ook de 28e, gelijk met m'n samenlevingstest. Dat belooft dus nog wat Kunnen ze gelijk kijken of ik endometriose heb, zei de fert.verpleegster. Ik weet niet wat ik kan verwachten dus ik zal proberen zo ontspannen mogelijk te zijn! Bedankt voor jullie lieve en meedenkenden berichtjes! Het lijkt me i.d.d. erg leuk om m'n baarmoeder en eierstokken eens te bekijken! Liefs Dib
@ Vanilia: De fert. verpleegster zei ook dat de meeste h.a. gewoon niet zoveel verstand hebben van deze uitslagen. Niet om hun af te vallen maar hun vakgebied is zo breed dat ze niet overal verstand van kunnen hebben! De zaadjes waren prima qua aantal en beweeglijkheid. Hier kan je gewoon zwanger mee worden! (mits bij mij ook alles goed is ) Veel succes met de eerste IUI! Liefs Dib
Hoi Dib, Dat is dus ook mijn ervaring dat h.a. en gyn. de zaadtesten anders bekijken. H.a. gaan er al gauw vanuit dat het zaad slechter is dan het lijkt. En de gyn bekijkt alles meer in verhouding denk ik. Wat betreft de onderzoekjes: je moet inderdaad ontspannen zijn anders maak je het alleen maar vervelender voor jezelf. Mijn ervaring met de eendenbek viel 100% mee. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik hem bijna niet gevoeld heb. Ik hoop dat jij dit ook zo zal ervaren! Ik wens jou ook heel veel succes met alles! Groetjes Vanilia
Ik heb ook niets gevoeld van dat onderzoek, viel dus mee, je moet een beetje persen als die eendebek ingebracht wordt en dan voel je niets, jah dat ding wel maar geen pijn. En dan wordt er met een spuitje wat slijm weggehaald en dat voel je ook niet. En over die zaadtest, de huisarts zei dat het slecht was en de gyn vond het wel meevallen, nu weet ik de getallen niet maar het was alleen wel te weinig . Ik moet volgende maand een baarmoederfoto laten maken, heeft iemand daar ook al ervaring mee (ik probeer het maar hier zonder een nieuw topic te openen ) Ik kreeg al wel een zetpil mee dus dat belooft al wat
Hoi dib, Ik heb ook onlangs deze onderzoeken gehad. Het stelt weinig voor zo'n inwendig onderzoek. Ik heb me er veels te druk om gemaakt. Met een soort wattenstaafje werd bij mij de baarmoederslijm geschraapt, een uitsrijkje noemen ze dat ook wel. Ze onderzochten dat slijm op van alles. Die eendebek hadden ze warm gemaakt en een glijmiddel aangebracht. Het deed geen zeer is alleen vervelend. Rustig in en uit ademen en persen als het er in gaat. Die inwendige echo om van binnen te kijken is nog minder vervelend, het gaat er maar een klein stukje in. Je kan op de monitor meekjken hoe alles er van binnen uitziet. Je ziet je eierstokken en baarmoeder. Succes en maak je niet te druk.
Hoi, Ik mag de 28e komen voor die testen omdat ik dan (als het goed is) bijna mijn eisprong heb. Kunnen ze dan gelijk m'n eitje bekijken? Vorige ronde had ik een belachelijke korte cyclusronde dus ik hoop dat deze iets langer duurt, anders moest ik bellen en de afspraak verzetten. Volgens de verpleegkundige had het dus weinig zin om ná de eisprong deze testen en echo te maken. Ha ha, ik heb nog nooit gewenst om een langere cyclus (ongeveer 30 dagen moet het dan worden!)maar deze keer dus wel, grappig! Mijn emoties zijn elke keer ook zo verschillend, de ene keer ben ik blij dat er concrete acties worden ondernomen en de andere keer ben ik zo teleurgesteld dat het allemaal zo lang moet duren. Ik vind het ook zo knap van de mensen die al jaren bezig zijn, je moet er maar tegen kunnen! Liefs Dib
Hey Dib, Het is misschien wel knap ja, maar dat is alleen omdat je weet dat je geen andere keus hebt en je erbij neerlegt. Ik heb periodes gehad dat ik het er enorm moeilijk mee had maar dat is nu gelukkig veel minder. Ehm, je eitje zie je niet die is te minuscuul, je ziet wel het vochtblaasje zeg maar waar je ei in zit en als die ong 18 mm is betekent het dat je eitje bijna zal springen. Succes en hou je ons op de hoogt? Groetjes Vanilia
Hoi, Ik ben zeker van plan om iedereen op de hoogte te houden en mijn ervaringen te delen van de testen en onderzoeken. Op deze manier heb ik het gevoel dat ik er niet helemaal "alleen" voor sta (met uitzondering van mijn vriend natuurlijk!). Voor de rest hebben we namelijk nog aan niemand onze zwangerschapswens verteld. Mochten we uiteindelijk op IUI of iets uitkomen dan ben ik pas van plan om het aan anderen te vertellen. Vanaf wanneer hebben jullie aan anderen verteld van jullie wens? Liefs Dib
Ja wat dat betreft is het forum een idiale uitlaatklep om je vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen, ik heb er al veel aan gehad. Ik heb aan ouders en zussen/broers van ons verteld dat we bezig zijn en nu sinds kort dus ook in de mmm. Sommige vriendinnen weten dat ook.
Hoi hoi, De bekende eendenbek...Ik heb hem al regelmatig gehad helaas. Ik kan je vertellen dat het niet pijn doet, alleen is 'ie zo koud! Maar pijn heb je er niet van. Het voelt gewoon vervelend aan. Idd is ontspannen de beste remedie. Maar ja, dat kan ik ook nooit dus idd van ontspanningsoefeningen zijn welkom! Caro:Ook heb ik de HSG (baarmoederfoto) gehad. Ik heb daar een pijnstiller en een onstekingsremmer voor gekregen. Geen zetpil. Maar bij iedereen is het net wat anders. Uiteindelijk doen die pillen allemaal hetzelfde. Ik vond het een naar onderzoek en behoorlijklijk pijnlijk. Daarintegen, het inspuiten van de vloeistof, wat meestal als het pijnlijkst wordt ervaren is zo gebeurd. Voordat je het weet, zijn ze daar mee klaar. Succes iig! Liefs Nikkie
Hoi, Ik heb ook de opdracht gekregen om te gaan tempen ondanks hele duidelijke ovutesten. Nu moet ik elke ochtend om 4:00u. de wekker zetten omdat ik twee dagen in de week er vroeg uit moet! Ik heb wel eens eerder geprobeerd te tempen maar dit leek nergens op. Nu ik elke dag de wekker zet om deze tijd is m'n temp elke ochtend heel netjes 36,2. Ben benieuwt wanneer ik m'n ei zal kunnen zien! Liefs Dib
Die huisartsen toch! Wij hebben 2 rot weken gehad omdat volgens de huisarts het zaad van mijn man super slecht was.. We hadden 2 weken later een afspraak met de gyn. kregen de uitslag dus eerder te horen via onze huisarts. Blijkt dat het zaad juist super goed is volgens de gyn en zelfs laten checken door een 2de gyn.
Hoi dib, Wij hebben hetzelfde ook meegemaakt. Zaadtest bij de huisarts gedaan. Huisarts zei dat de kwaliteit zeer matig was. We hebben de uitslag meegenomen naar onze eerste afspraak in het ziekenhuis en de gyn zei, na er één blik op geworpen te hebben, 'o, dat is prima'. Overigens, weet jij ook de aantallen en de kwaliteit? Mijn man had er ong. 9 miljoen, waarvan 15% goede kwaliteit. Als je speurt op internet dan lees je wel dat mannen gemiddeld van 20 - 80 miljoen spermacellen hebben. Kijk, dan heb ik zoiets van: daar zitten we toch wel ver onder... Veel succes verder met de nieuwe onderzoeken en ik hoop dat je snel zwanger bent!
Hoi Enise, Zie mijn reactie hierboven. Bij ons hetzelfde verhaal... Het lijkt mij dat de gyn ook gewoon de lat wat lager legt qua aantallen e.d. En inderdaad, een huisarts is ook gewoon niet de expert op dat gebied (dat zei die van ons zelf eerlijk) en moet gewoon doorverwijzen. Jullie ook veel succes verder!