Tips gevraagd, onzeker over slagingskans borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Stefanie78, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hoi meiden,

Ooit heb ik hier mijn verhaal van mijn dochter al gepost en dat de borstvoeding daar niet bij op gang heeft willen komen (na 6 weken met kolf en meds nog maar 15 cc per borst per keer)

Nu inmiddels 17 weken en de onzekerheid slaat weer toe :) (beste vriendin heeft net een baby en maakte zich druk om productie maar kolfde op dag 2 al 30 cc per borst en dat maakt dit mijn onzekerheden weer effe opspelen)

Mijn borsten zijn totaal niet gegroeid (echt geen gram), tepels niet verkleurd, geen harde schijf echt noppes...zo ging het bij mijn dochter ook. Zijn er meer vrouwen die nog steeds op cupje a/b zaten met 40 weken en na de bevalling toch goed borstvoeding hebben gegeven?

Verder hebben jullie nog tips?
    Ik heb een andere KV organisatie gezocht en krijg een persoonlijke intake omdat ik duidelijk wil hebben dat ik iemand wil hebben die maximale kennis heeft en maximaal kan ondersteunen.
    Ik ga naar de lactatiekundige van het ziekenhuis een paar weken voor de uitgerekende datum om ook alvast een plan te maken, ik beval in het ziekenhuis en ze komt dan ook langs (als ze kan), maar we gaan ook alvast een back up plan maken zoals weer domperidon slikken en dan gelijk in hoge dosis etc...

Verder moet ik het loslaten en vertrouwen op mijn lijf en ik hoop dat ik na de gebroorte weer terug kan naar de ontspannenheid die borstvoeding aan mijn dochter geven de eerste dagen had (voordat ik geen borstvoeding bleek te hebben, mijn dochter uitdroogde en het drama begon ;))

maar misschien heeft iemand nog briljante tips, goede boeken om te lezen etc. ga nu ook voor zwangerschapshaptonomie bij deze en daar zullen we dit gebrek aan vertrouwen in mijn lijf vast ook tackelen :) en ja..ik weet het ontspannen is het halve werk ;)

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mijn tip: De eerste weken heel veel aanleggen en zeker niet aan een schema ofzo willen vasthouden!

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Volgens mij doe je er al alles aan om het zoveel mogelijk te laten slagen! Ik denk dat de kans best groot is.

Zoals elke zwangerschap anders is, is elke borstvoedingsperiode ook anders. Het kan dus zomaar opeens heel goed gaan.

Inderdaad veel aanleggen in die eerste weken om het goed op gang te brengen. Zorg dat je de tijdens de kraamweek minimaal 9 voedingen per 24 uur geeft en liever 12. Desnoods je kindje wakker maken, kans is groot dat hij/zij op dat moment wel genoeg heeft, maar het gaat om je productie voor daarna.

De grootte van je borsten zegt overigens echt niks over de mogelijkheid borstvoeding te geven. Ik vind het wel vreemd als je borsten niet zouden groeien. Tijdens een zwangerschap groeit toch alles? Borsten, buik, billen, benen? ;)

4. fafa

fafa Niet meer actief

misschien helpt het om je onzekerheid een beetje weg te nemen:

hier een cupje a en een aa... geen milimeter gegroeid tijdens de zwangerschap (benen en billen overigens ook niet ;)), geen gevoelige tepels, niks. Vlak na de bevalling was ik er dan ook heilig van overtuigd dat ik bij die 2% zou horen die fysiek niet kan borstvoeden. Maar kijk nu eens naar mn onderschrift :)

Ik snap je dat je door je eerdere ervaring bent gaan twijfelen aan je eigen lichaam, maar zeker met een extra goede voorbereiding moet het je gaan lukken!

5. Mammadoe

Mammadoe Fanatiek lid

3 jun 2011
    2.169
    0
    0
    Amsterdam
    Hier ook amper groei gehad tijdens de zwangerschap, maar borstvoeding gaat prima. Ik had in het begin ook een slechte productie door veel bloedverlies tijdens de bevalling. Ik legde aan beide kanten 10-15min. aan en kolfde erna om de prodictie op gang te brengen. Waar een ander allang zou zeggen, te veel moeite ik stop, zette ik door omdat ik graag wilde. Zo te lezen doe jij ook heel veel moeite ervoor en wil je graag dat het lukt, dan zal het ook echt wel lukken! Succes!

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Goed dat je een lactatiekundige inschakelt!
    Ik zou er wel eentje zoeken die begonnen is bij LLL of VBN. Die hebben zelf meer ervaring en kunnen je (is mijn ervaring) vaak beter helpen.
    Mocht het zo ijn dt je borsten niet genoeg kunnen maken ( dt kan gebeuren) dan kun je er voor kiezen om alle melk toch via je borst te gevn met een Borstvoedings Ondersteunngs Set van Medela, een goede LK kan je daarmee helpen.

7. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    #7 Stefanie78, 14 aug 2012
    Laatst bewerkt: 14 aug 2012
    Dames bedankt voor het hart onder de riem, niet alle borsten doen wat dus voor 40 weken :)

Babyproject; nee, ik heb echt gekke borsten hoor ;) Ik ben ooit 40 kg afgevallen en mijn borsten bleven gelijk, ik dacht dan zal dat beetje wat ik heb wel allemaal klierweefsel zijn :( Toen ik aankwam, kwam ik weer overal aan behalve...(.)(.) En nu dus weer niets

Dirksmama; ik heb het met Elise ook niet getroffen met de eeste LK, na 6 weken naar een andere geweest die verbonden was aan het ziekenhuis waar ik was bevallen en dat was een heel verschil, dochter bleek niet goed te happen en met kolfen alleen kom ik er schijnbaar niet. Ook de dosis domperidom was te laag om wat uit te halen dus toen nog vanalles geprobeerd en zij had idd ook die set van medela. Bij haar heb ik een goed gevoel dus zij helpt me straks ook maar ik zal eens kijken wat LLL of VBN precies inhoudt.

8. nadia1981dunja

nadia1981dunja Niet meer actief

Hoi hoi,

Ik ben ook heel onzeker geweest bij de 2e. Bij Thijmen was ik met 6 weken al weer gestopt met borstvoeding en dronk hij volledig kunstvoeding. Het was een drama om borstvoeding te geven, met name voor mezelf omdat het gewoon te veel tijd kostte.

Met Fabian ging de wereld echter open en heeft het van begin af aan perfect. Moet wel zeggen dat ik het "Borstvoedingsboek"" (Borstvoeding) ben gaan lezen en dat heeft me zooooo geholpen. Ook tijdens de 1e weken sloeg ik hem regelmatig open. Hij geeft je antwoorden op elk voorkomend probleempje. Echt aanrader dus.
    Dankzij dit boek heb ik toch de keus gemaakt om het weer te proberen! En dat terwijl ik het toch echt afgezworen had!

Succes!

Deel Deze Pagina