Ik ben nog niet zover maar was vanochtend bij de VK en als je 42 weken zwanger bent wordt je overgedragen aan het ziekenhuis. Wat gebeurd er dan? Blijf je dan nog gewoon doorlopen toto 43 weken of wordt je dan al snel ingeleid? Iemand hier ervaring mee?
Je staat dan onder begeleiing van een gyn als ik het goed heb. Als het medisch gezien niet nodig is om in te leiden zullen ze dit ook niet doen. Succes met de laatste loodjes!
Gaat per ziekenhuis anders, maar de vk heeft mij gisteren uitgelegd dat ze eerst gaan kijken of er al wat verweekt is, dan proberen ze het eerst met gel, lukt dat niet gaan ze je strippen en heeft dat ook niet gewerkt word je pas ingeleid.
Voor zover ik weet kan je niet gestript en niet ingeleid worden als je niet verweekt/vertreken ben... Bij mijn zusje hebben ze de baarmoedermond laten vertrijken met gel en toen dat was gelukt (na het maximaal aantal behandelingen) en ze een halve cm ontsluiting had, hebben ze de vliezen gebroken en kwam de bevalling op gang. Als de gel zijn werk niet had gedaan, was het een keizersnede geworden omdat ze gewoon niets met je kunnen als je nog dichtzit. Ik heb zo'n vermoeden dat mij dezelfde weg te gaan valt omdat mijn moeder ook tot 2 keer toe over de 42 weken heen ging... Ze beginnen bij ons trouwens wel meteen met 42 weken met behandelen omdat vaak toch wel blijkt dat de koek op is na zo'n lange tijd en daar willen ze niet tijdens de bevalling achter komen.
Het is afhankelijk hoe het met jou en de baby gaat. In eerste instantie nemen ze de controles over, inclusief het meten van de baarmoederactiviteit en de hartslag van de baby. Indien met jou en de baby alles goed gaat, kunnen ze wachten of het natuurlijk komt of alvast een datum prikken voor een inleiding. Bij de inleiding bekijken ze of je baarmoedermond al rijp is, zo niet, proberen ze dat met een balonnetje met gel te rijpen in de hoop dat alles zelf op gang komt. Als je baarmoedermond al rijp is, dan kunnen ze eventueel starten met een weeenopwekkend infuus. Als het allemaal niet vanzelf gaat, dan kunnen zij ook de vliezen breken (dat doet geen pijn) en bekijken ze of je lichaam dan vanzelf gaat beginnen of niet.
ik ben met 42,2wk op "gang" geholpen. eerst worden de controles door de gyn overgenomen en gekeken of je baarmoeder al verstreken is. als dit niet het geval is --bij mij was hij half verstreken-- dan gaan ze bekijken hoe het met jouzelf gaat en hoe de beeb het houdt. meestal wordt er rond die tijd wel een afspraak gemaakt voor een inleiding. in mijn geval --voor inleiden moet 1cm ontstluiting zijn-- moest eerst de baarmoeder verstrijken dus ik kreeg een lintje...gelukkig kwamen daardoor de weeen al op gang...als dit niet het geval was geweest was ik de dag erop ingeleid. kortom je bevalt dan ook onder toeziend oog van de gyn.