Hi, Ik was net op visite bij kennissen en daar stonden snoepjes op tafel. Ik heb er daar meerdere van op, voordat de kennis op t zakje keek om te zien van welk merk het was en ontdekte dat ze tot juli 2010 houdbaar waren. Ik heb nu nog nergens last van, maar vroeg me af in hoeverre dit schadelijk is voor de kleine. Weet iemand dat?
in snoep zit niks dat kan zorgen voor bacteriën. al eet je ze na 10 jaar. ze zullen alleen niet zo lekker meer smaken misschien.
Als je tijdens het eten niets raars hebt opgemerkt en verder niet ziek bent dan zal er wel niet zoveel aan de hand zijn. Suiker(snoep) wordt na verloop van tijd wel minder van smaak maar er komt niets schadelijks vrij voor zover ik weet.
Ik denk niet dat je er ziek van wordt, omdat het snoepjes zijn. Mocht je wel ziek worden, dan is het waarschijnlijk een voedselvergiftiging. Hier gehad toen ik 32 weken zwanger was. Het ziekenhuis gebeld (omdat we bij de gyn onder controle stonden) en het kan geen kwaad, als je binnen een paar dagen maar weer wat vocht en eten binnenhoudt. Maar nogmaals, zo'n vaart zal het met snoepjes niet lopen. Ik denk niet dat je er iets van zult merken.
Houdbaarheidsdata zijn ook maar een indicatie en worden er vaak alleen opgezet omdat het wettelijk moet. Zeker producten die lang houdbaar zijn worden niet verkeerd, alleen smaken ze vaak minder of zien er minder goed uit. Bij bederfbare producten vertrouw ik ook meer op mijn eigen zintuigen dan op de datum op het pakje. Vaak genoeg iets moeten weggooien omdat het echt slecht geworden was terwijl de datum nog niet gepasseerd was. Anderzijds drink ik zonder problemen een glas melk uit een pak dat over de datum is, je spuugt het echt wel uit als die zuur is!!