Samenwonen en bankzaken

Discussie in 'De lounge' gestart door Veertje1979, 6 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    wij hebben beide een eigen rekening
    en een gezamelijke spaarrekening.
    we betalen beide de helft aan vaste lasten (de meeste dingen gaan van mijn rekening, maar hij stort elke maand geld).. daarnaast onze eigen vaste dingen(mobieltjes, ik heb mijn goede doelen) .. en wat er over is, moet je zelf weten waar je het aan uitgeeft..

2. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Wij hebben een gezamelijke rekening waar beide salarissen op binnenkomen, hier gaan alle vasten lasten vanaf en de boodschappen. Van deze rekening wordt een deel doorgestort naar de rekening van mijn man en mijn eigen rekening. hiervan mogen we doen wat we willen, bv kleding kopen, mobieltjes betalen enz. Daarnaast hebben we nog een gezamelijke spaarrekening en allebei een eigen spaarrekening.
    Mijn man heeft in exel een bestandje gemaakt met de uitgaven en inkomsten. Dmv van een verdeelsleutel wordt het geld verdeeld wat naar ons beiden wordt doorgestort. Het werkt al jaren heel goed op deze manier.

3. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    wij hebben 1 gezamelijke rekening en ik heb een eigen rekening en een spaarekening.

Maaaaar ik heb alleen mijn eigen rekeningen gehouden omdat wij een eigen bedrijf hebben. Wij zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Dus mocht het bedrijf van mijn man falliet gaan dan behouden we onze spaarcentjes omdat die op mijn rekening staan.

Verder betalen we alles samen. Ik vertel wel als ik naar de stad ga of als ik grote uitgaven ga doen maar ik vraag geen toestemming. Andersom ook niet. We stellen elkaar op de hoogte zeg maar.

4. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

In het begin hadden we allebei een betaal- en spaarekening en daarnaast nog een gezamenlijke rekening. Wij vonden het erg onoverichtelijk met al die rekeningen dat we alles op 1 hoop hebben gegooid. We hebben nu 1 betaalrekening en 1 spaarrekening.

5. kAAtje76

kAAtje76 Actief lid

26 feb 2006
    120
    0
    0
    Maarssen
    Toen wij net gingen samenwonen hadden we ieder onze eigen betaal- en spaarrekening en een gezamelijke betaalrekening. Ik werd er knettergek van. Dus hebben wij een half jaar later onze eigen betaalrekeningen opgezegd. Nu doen we het dus met één betaalrekening en drie spaarrekeningen. Ieder ons eigen spaargeld (leuk voor later, of voor grote uitgaven) een een spaarpotje voor het huis of als er iets kapot gaat.

Dit bevalt me een stuk beter, geen zorgen of er genoeg geld op de rekening staat, we hoeven er niet bij stil te staan wie wat betaald bij de boodschappen oid. En elke maand gaat er een bepaald percentage van het nettoloon naar de spaarrekening van ieder, dus degene die meer verdient die spaart iets meer.

Groetjes
    kAAtje

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Bij ons gaat alles op 1 hoop, dus 1 gezamenlijke betaalrekening en 1 gezamenlijke spaarrekening.
    Lekker makkelijk en overzichtelijk.

En ik hoef me echt niet te verantwoorden.....

Groetjes, Anakin.

7. Diddl

Diddl Fanatiek lid

13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Hier hetzelfde verhaal.
    En nog een aparte rekening voor de kinderbijslag, zodat het niet in de grote hoop verdwijnt.
    De meiden hebben natuurlijk ook een eigen spaarrekening voor later. ;)

8. Vissie

Vissie Fanatiek lid

1 aug 2006
    1.413
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben 2 gezamenlijke betaalrekeningen en 3 gezamenlijke spaarrekeningen haha! Helemaal niet overzichtelijk en handig. Maar ja dat krijg je als je bij meerdere banken hebt gewerkt en dicht bij het vuur zit. Ik hou overigens ook in excel bij wat de vaste lasten etc zijn. Dus zelf heb ik echt wel een overzicht hoor! In feite is bij ons alles op één hoop. Daar voelen wij ons prettiger bij. Zo hebben wij één auto, ik gebruik hem voor naar mijn werk te rijden, maar hij is echt van ons samen! Stel we willen een nieuwe kopen wie moet dat betalen van welke spaarrekening? Degene die het meest verdient betaald iets meer? Pff daar wil ik niet eens over nadenken...

Verder wil ik, als wij zwanger zouden mogen raken, graag minder gaan werken. Dat wil zeggen minder inkomsten. Zou ik dan ook minder mogen sparen? Omdat ik dan part-time werk en het grootste gedeelte voor het kindje zorg? Nee, dat lijkt me ook geen gezonde situatie!

Ach ik heb het eigenlijk super. Mijn vriend zegt altijd, als ik ga pinnen moet er geld uitkomen, verder intereseert het hem niks. Hij weet niet eens precies wat hij verdiend... Ik leg dat overigens wel af en toe onder zijn neus hoor! En wat verantwoording betreft, als wij iets willen aanschaffen dat gaat dat zonder toestemming of wat dan ook! Gaat hij naar de bouwmarkt en ziet hij iets van gereedschap dan neemt hij dat mee. En dingen die echt veel geld kosten (tja wat is veel) overleggen we wel even.

Het lijkt nu wel een ingewikkeld verhaal, maar eigenlijk zijn wij zo makkelijk als wat...Héérlijk toch!?!

9. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Zo hebben wij het ook!

Pim

10. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    We hebben allebei een eigen rekening waar onze salaris opkomt. Dan storten we een deel naar een gezamelijk rekening (voor de hypotheek, gas, kabel, boodschappen, water, licht enzo).

Met andere woorden:
    1 gezamelijke betaalrekekning (vaste lasten)
    1 gezamelijke spaarrekening (vakanties e.d.)
    1 gezamelijke spaarrekening ( grote lasten: auto, wasmachine, etc)
    1 eigen betaalrekening
    1 spaar rekening voor Gijs waar wij op storten
    1 spaar rekening voor Gijs waar opa en oma op storten

Omdat ik parttime- werk storten wij ieder naar inkomen naar de gezamelijke rekening.

Wij houden ook ieder evenveel per maand op onze eigen rekening over. Dit gaat vaak op aan kleding cadeau's etc en loopt dus toch nog over in gezamelijk.

Maar als ik kleding koop hoef ik dit niet te overleggen en dat vind ik zelf een fijn gevoel. Ook dat het gewoon mijn geld is en niet zijn geld sorry dit is gewoon mijn gevoel. :oops:

11. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    wij hebben ook een gezamenlijke rekening:
    daar betalen we van alles huur en vaste lasten maar ook soms uitgaven.
    zoals kleding of andere dingen.

hij heeft ene rekening waar zijn loon op komt en ik heb er eentje.

per maand gaat er een bepaald bedrag naar de gezamenlijke rekenign voor de vaste lasten

we hebben ook een gezamenlijke spaarrekening voor vakantie. kleding of grote uitgaven.

en de kleine krijgt strax een spaarrekening.

Deel Deze Pagina