Mijn moeder liegt over borstkanker

Discussie in 'De lounge' gestart door -, 1 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wat moet ik doen

1. mijn mond houden

2. tegen iedereen vertellen dat ze liegt

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Niet meer actief

Ht is mischien een bizar verhaal maar probeer het zo duidelijk mogelijk te vertellen.

Een paar jaar geleden kwam ze met de mededeling dat ze een knobbeltje
    had gevonden in haar borst,
    ze zou toen of een chemo of een bort amputatie moeten hebben.
    Dat wilde ze niet, uiteindelijk is ze naar een kankercliniek geweest en was het met bepaalde medicatie verholpen.
    Jaren niets meer gehoord daarover, tot augustus 2006.

ze kwam weer met het verhaal weer een knobbeltje ondenkt te hebben, en het was kwaadaardig volgens haar.
    ze zou al een reeks bestralingen gehad hebben, maar ze vond toen weer een ander knobbeltje, waardoor (naar haar zeggen)ze meer tabletten moest nemen.
    Ook zou ze meer bestrallingen krijgen die duurt tot eind november dit jaar.

Ik heb de beide keren voorgelegt aan de huisarts, omdat mijn gevoel zei dat het niet klopte.
    Allebei de artsen zeiden dat het ongeloofwaardig is.
    Ik heb haar laatst gevraagt wie haar arts was en of ik mee mocht om te weten hoeveel kans er voor mij bestaat in de toekomst om het ook te krijgen.
    Ze weet de naam v/d arts niet, ze is vaag over welke tijd ze gaat.
    en ze wil (op stel en sprong) niet dat ik mee ga, ze verzint vanalles om mij niet mee te nemen.

Nu was ik het vandaag zo beu (maar het zal voor jullie schrikken zijn dat ik dit gedaan heb) dat ik haar huisarts heb gebeld en heb het verhaal voor gelegt hij beld me morgen terug.
    Ik heb ook het ziekenhuis gebeld en het verhaal uitgelegt, ze stond volgens haar sinds 97 niet meer in de computer.
    Mijn gevoel is dus juist.

dit is het verhaal nu.

Wat moet ik hiermee?
    Moet ik haar zeggen dat ik weet dat ze liegt?
    Moet ik de anderen om haar heen de waarheid vertellen?

Mijn moeder heeft al zoveel bij mij geflikt, maar wat moet ik hiermee?
    Weten jullie iets?
    Want ik vind dat ze niet mag spotten met deze ziekte.

Gr Scootermuis.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Bizar, :confused:

Echt een schreeuw om aandacht. Ik zou haar confronteren met haar leugens en vragen waarom ze dat doet. Is ze erg eenzaam? Of liegt ze altijd zoveel?

Misschien samen zoeken voor een goede psycholoog voor haar?

succes ermee,

3. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ik zou wel je moeder op de hoogte brengen
    dat jij weet dat ze liegt.

sjezus, daar lief je toch niet over!

zou het niet gelijk aan de grote klok hangen,
    maar maak haar wel duidelijk dat je niet
    van plan bent haar spelletje mee te spelen!

4. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Je zou haar er mee kunnen confronteren.

Maar ik vind niet dat het aan jou of aan wie dan ook is, om te gaan vertellen dat ze liegt.

Tis moeilijk maar ik zou me er niet helemaal in mengen.
    Als ze het al verzint, dan zal ze er wel een reden voor hebben.

Verder weet ik het niet, maar ik zou der niet zwart maken, tis duidelijk dat er wat speelt bij haar.

5. Niet meer actief

Maar artsen mogen toch helemaal geen gegevens van patienten doorgeven aan familieleden e.d.? ook al ben je haar dochter..vind dat ook wel beetje bizar hoor..
    Ik heb geleerd voor doktersassistente (niet mijn beroep nu hoor) maar 1 van de dingen die je daar leert is dat je geen gegevens mag verstrekken aan andere personen over patienten..zelfs niet als het een echtgenoot is..
    Maar goed daar gaat je vraag niet over..

Moeilijke situatie hoor..maar zou het denk ik niet meteen aan de grote klok hangen dat ze liegt..ga gewoon eerst met je moeder praten..misschien is het idd een schreeuw om aandacht en kunnne jullie er samen uitkomen..wel een beetje een vreemde manier van aandacht vragen..maar goed..ze zal er wel zo de redenen voor hebben ;)

succes in ieder geval..zal voor jou ook niet makkelijk zijn

6. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ga niet tegen iedereen vertellen dat ze liegt. Maar vertel je moeder dat je op de hoogte bent en weet dat ze het heeft verzonnen. (Waarom zegt ze zoiets tegen haar eigen dochter?! Ik kan er niet bij, echt niet.) Zoiets doe je gewoon niet...ik vraag me af wat erachter zit....

Sterkte

7. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Tjee wat erg, en dat voor een volwassen persoon.
    Hier mag je niet mee spotten, het is denk ik een schreeuw om aandacht, en meer kan ik er niet van zeggen.
    Succes ermee, ik heb aan iedereen vertellen aangekruist.

8. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik heb gekozen voor je mond houden, ik zou hulp voor haar regelen want je zegt zelf al dat ze je vaak wat geflikt heeft, ze heeft duidelijk een probleem met zichzelf :(

9. Niet meer actief

het ergste van alles is dat ze, mij op lied nemen in een instelling.
    ik wil morgen ook tegen haar huisarts zeggen dat hij hulp voor haar moet regelen.

Het zit bij mij flink dwars in mijn maag van wat ik er mee moet, ze heeft het ook heel haar omgeving verteld.

Gr Scootermuis.

10. lydia

lydia Fanatiek lid

30 aug 2006
    1.024
    0
    0
    Tjee moeilijk hoor...aan de ene kant mag je blij zijn dat ze het niet heeft maar hier over liegen..

Misschien kan je haar vertellen hoe verdrietig je bent dat ze borstkanker heeft en dan haar reactie afwachten....zou het niet aan de klok hangen want dan raakt ze alleen maar meer in de problemen....

Probeer op een rustig moment met haar te praten en haar niet aan te vallen denk dat je dan meer bereikt..

Hoop dat je dr uitkomt met je moeder

Veel sterkte

11. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Het aan de grote klok gaan hangen gaat je moeder niet echt verder helpen.
    Het is erg dat ze liegt over zo iets erg als borstkanker, maar er moet een reden zijn. Ze zal meer geholpen zijn als het achterliggende probleem blootgelegd kan worden.
    Je moeder heeft hulp nodig. Ze zal het zelf niet willen inzien, maar er moet hulp komen.
    Ik ken jullie verleden niet en wil daar dus ook niet over gaan oordelen, maar ik denk echt wel dat je je moeder beter kan helpen door er voor haar te zijn en stappen te ondernemen naar psyciatrische hulp toe in plaats van tegen iedereen te gaan zeggen dat ze liegt.
    De mensen zullen jou (misschien) wel geloven dan maar je moeder blijft nog steeds met haar probleem zitten.
    Ze is er niets mee gebaat als iedereen weet dat ze liegt, ze gaat wel gewoon iets anders verzinnen dan.

Ik hoop dat jullie eruit komen.

12. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Bizar zeg, raar dat ze daarover zou liegen! Ik vind het overigens wel raar dat jouw huisarts zomaar uitspraken doet zonder de medische geschiedenis van je moeder te weten, vind ik ethisch niet verantwoord, daarnaast mogen artsen/assistenten en wie dan ook jou nooit informatie verschaffen over het dossier van een ander :(

13. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik vind dat dit iets is waar je niet mee spot en vooral niet zulke verhalen over vertellen.
    Ik zou het wel tegen je moeder zeggen dat je weet dat ze liegt maar ook tegen andere want ander maken zich ook zorgen over haar

14. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ergens mag het natuurlijk wel verteld worden, maar toch denk ik dat je hierin ook voorzichtig moet zijn.
    Er speelt duidelijk veel meer en dat probleem moet eigenlijk aangepakt worden.
    Het is niet netjes van de moeder dat ze erover liegt, maar er is toch duidelijk meer aan de hand.

15. Rabia

Rabia Bekend lid

19 apr 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Wat erg zeg. Best zielig ook....want waarom zou ze dit doen.
    Klinkt misschien een beetje cru van me maar heeft ze geen last van beginnende dementie ofzo? Of misschien lijdt ze wel aan waanideeen en gaat ze er zelf ook in geloven dat het voor haar echt is.

Je zegt dat ze zoveel bij je geflikt heeft, misschien is dit een schreeuw om aandacht van haar. Gewoon dat ze wil laten merken dat je haar zielig moet vinden.
    Bah, wat erg. Klinkt heel sneu.

16. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    ik heb bijde antwoordmogelijkheden niet gekozen, ik zou en mijn mond NIET houden, maar ik zou het ook niet tegen idereen vertellen dat me moeder liegt. ik zou mijn moeder er zelf mee confronteren en wel snel ook. hoe sneller jij handelt denk ik, hoe sneller je moeder misschien inziet dat ze WEL hulp nodig heb. als ze dan nog niet wil, dan heb jij in ieder geval alles eraan gedaan en hoef je je niet meer schuldig te voelen.
    sterkte!

17. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Helaas heb ik in me directe omgeving teveel mensen met borstkanker gezien en ik kan wel zo kwaad worden als ik zoiets lees dat ik nu gewoon zit te huilen van kwaadheid. dat mensen met zoiets aan het spotte zijn.
    Zelf ben ik helaas ook draagster en nou het is prettig dat je het weet zodat je ieder jaar gecontroleerd word maar ook een onzekerheid die je meeneemt.

18. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Dat is echt wel naar voor jou meid en ik weet ook wel dat je daar niet mee moet spotten of over liegen.
    Toch mogen we in dit geval niet negeren dat er ook een dieper liggend probleem is waarom scooter haar moeder gaat liegen.
    Voor haar is het belangrijkste momenteel dat ze hulp kan krijgen en dat haar probleem aangepakt kan worden.

Sorry ik bedoel dit helemaal niet persoonlijk naar mensen toe die borstkanker meemaken, het is geen ziekte om mee te spotten.
    Leugentjes om bestwil kunnen wel af en toe, maar als er al zo een serieuze leugen op de proppen komt dan moet er echt wel meer aan de hand zijn. En in het belang van degene die liegt lijkt het mij toch beter om uit te zoeken waarom.

19. Jose1979

Jose1979 Actief lid

18 aug 2006
    169
    0
    0
    eindhoven
    Ik zou haar er mee confronteren, anders weet je ook niet waarom ze zou liegen over zoiets.

Mijn moeder heeft ooit gelogen over een operatie die ik ondergaan had toen ik n jaar of 3 was...sinds dien heb ik heel weinig contact met haar, heb daar ook niet echt behoefte aan...

Een tip, volg je gevoel op dat moment en als je haar ermee confronteerd, blijf rustig, wat ze ook zal vertellen...

20. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Liegen is een ziekte, als je er eenmaal aan begint raak je er verstrikt in. Als je moeder idd zo vaak dingen voorliegt zou ik denken dat ze professionele hulp nodig heeft.

Deel Deze Pagina