Samenwonen en eerste kindje op komst.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Geaaaaaatje, 27 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Wij verwachten in augustus ons eerste kindje. Wij wonen al een aantal jaren samen, maar we hebben geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Ik zou graag willen weten of er hier op het forum ook mensen zijn die mij uit kunnen leggen wat je het beste kan regelen voor je kindje.

Wij gaan binnenkort sowieso naar de gemeente toe voor de erkenning van het kindje. Maar daarmee heb je natuurlijk het gezag nog niet geregeld.

Weet ook iemand de verschillen tussen bovengenoemde opties? Enne wat kost zoiets ongeveer? Ik heb er zoals jullie al merken nog geen idee van...

xxxies Gea

2. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Als je het heel voordelig en makkelijk wil doen,kan je beter gratis gaan trouwen. Dit hoef verder niet bij de notaris worden vastgelegd dus geen extra kosten, en alles is in één keer geregeld, zowel voor de kleine als voor jullie beide : denk aan wedu(we)naaruitkering en pensioen.

Als je geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract aangaat om te zorgen dat je partner ook voogdijschap krijg over de kleine krijg je aardige prijzen doorberekend van de notaris waar je dit
    moet laten vastleggen.

Veel mensen denk dat je bij het erkennen van je baby klaar ben, maar dit is dus niet zo. Mocht jou als moeder iets overkomen na de geboorte heeft je vriend geen voogdrecht over het kind.

3. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Was je zelf getrouwd toen je je eerste kindje kreeg? Sorry...ben nieuwsgierig.

xxxies Gea

4. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Nee, eerlijk gezegd toen ook niet aangedacht omdat je (stom genoeg) ervan uitgaat dat je op een jonge leeftijd niets overkomt.
    Nu gaan we wel trouwen, en dat is 26 maart a.s. :)
    Wij hebben namelijk ook allerlei informatie opgevraagd, en kwamen rond de €1000,00 uit als we echt alles geregeld wilde hebben..dusse wij gaan lekker op woensdagmorgen gratis trouwen :D
    Mijn aanstaande man hoeft de baby dus niet te erkennen omdat wij straks getrouwd zijn als het geboren word, hierdoor is het gelijk ook allemaal geregeld voor de oudste.

5. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Maar jullie hebben dan wel echt een bruiloft voor familie en vrienden of alleen voor jullie zelf?

Mijn vriend zegt altijd dat als we zouden gaan trouwen hij er graag een echt feest en alles bij zou willen organiseren.

xxxies Gea

6. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Nee wij trouwen met alleen beide ouders als getuigen.
    Als de kleine straks is geboren geven wij een trouw/kraamfeest, want dan zitten we lekker in de zomer..en ga ik ff misbruik maken van de tuin van mijn schoonouders ;)

7. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Dat is inderdaad heel slim bekeken en dan kan je er een mooie combi van maken. Maar je bespaart dus wel aardig op het feest en de kosten van een jurk e.d. Als ik het goed begrijp tenminste.

8. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Ja wat zal een gemiddelde trouwerij kosten..zeg tussen de € 7.500-€ 10.000 met alles erop en eraan. Ik geef dat geld liever uit aan mijn kids, straks een leuke zomers feest in de tuin voor familie en vrienden, en nog een vakantie met zun vieren eraan vast. Maar dat is maar wat je leuk vind natuurlijk :D

9. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Ja als je het op die manier bekijkt, dan kost het inderdaad een hele smak geld. Het is in ieder geval het overdenken waard. We hebben nog even de tijd om een keuze te maken. Ik zal je advies eens met mijn vriend bespreken.

xxxies Gea

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Het erkennen van je kindje en aanvragen van ouderlijk gezag kost je misschien een paar tientjes hoor.

11. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    @Suus: Op welke manier kan je het ouderlijk gezag aanvragen? Hoe hebben jullie dat gedaan?

12. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Als de vader het kindje erkent al tijdens de zwangerschap en na de geboorte de kleine gaat aangeven en de juiste papieren meeneemt (wat dit precies is vertellen ze je als je het kindje gaat erkennen) dan word zowel de moeder als de vader wettelijk erkent als vader.

Dit hoef je dus niet via de notaris te doen en kost dus geen extra geld

13. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Zuid Holland
    Maar er zit een verschil tussen ouderlijk gezag en voogdijschap he..

Wie kan het voogdijschap vastleggen?
    Je kunt het voogdijschap pas vastleggen wanneer je het gezag hebt over een kind.

Dus als je het gezag heb over een kind, dan pas kan je het voogdij regelen voor als er iets met de moeder gebeurd. Voogdijschap kan je
    alleen bij de notaris regelen. Ouderlijk gezag aanvragen kan je via de rechtbank doen, en dan betaal je alleen je documentenvd gemeente.

14. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Jeetje ... nu wordt het allemaal nog ingewikkelder dan ik dacht. Ik blijf dit nog even volgen en zal zelf ook eens op zoek gaan naar informatie op het internet.

15. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0

16. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    Ik snap nog niet helemaal wat het voogdijschap toevoegt aan het ouderlijk gezag. Wie kan me dat nog eens proberen uit te leggen?

17. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    kort gezegd, niks :)

met het voogdijschap laat je alleen vastzetten wie voor je kindje gaat zorgen als jullie als ouders zijnde iets overkomt waardoor jullie komen te overlijden.

18. Geaaaaaatje

Geaaaaaatje Bekend lid

31 mei 2007
    556
    0
    0
    Friesland
    @BlaBlaBla:

Bedankt voor de uitleg, nu is het mij al een stuk duidelijker geworden.

19. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
  20. Wij hebben laatst ons kindje laten erkennen, dat is echt zo gebeurd. Wat je dan nog moet doen is na de geboorte het ouderlijk gezag aanvragen. Deze papieren kregen wij al mee bij de erkenning. Dus dat is ook niet heel veel werk.

Daarnaast is het wel handig met een kleine om bij de notaris langs te gaan voor een samenlevingscontract met testamenten, dan is dat allemaal ook meteen geregeld. Daarin kun je bijv. ook aangeven wie je aan wilt wijzen als voogd mocht er jullie iets gebeuren.

Succes ermee!

Deel Deze Pagina