Samenwonen, financiele gevolgen

Discussie in 'De lounge' gestart door vlindermoeder, 12 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Het ligt ook aan de datum.. Volgens mij word het jaar in 2 delen gesplitst oid... Dus er zal vast ren bepaalde reden zijn waarom dat bij jou wel zo was..

Maar zo werkt dat dus niet altijd en er zijn zat mensen die ALLES moeten terug betalen wat ze hebben gekregen

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Als het een gezamelijk kind is wijzigen er wel een hoop toeslagen maar als kind alleen van ts is wordt het een ander verhaal.

Als ts googled op wie is mijn toeslag partner dan krijg je daar een rekenhulp.

Wij weten de specifieke omstandigheden niet en ts wel.

3. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Als de situatie optreed zoals ts omschrijft klopt het precies zoals ik al eerder heb aangegeven in dit topic.
    Woon je samen op 1-1 en je krijgt bijv een kind, je trouwt, geregistreerd partnerschap of je word elkaar partners voor een pensioenfonds bijv op 01-07 dan word je met terug werkende kracht elkaars toeslagpartners in dat jaar en heb je kans dat je alles terug moet betalen. Maar zoals situatie ts is terug betalen vanaf 01-01 helemaal niet aan de orde

4. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Je ziet toch in haar tekst toch dat ze alleen woont met haar dochter? Dan ben je er toch al? :(

Dit staat op de website van de belastingdienst:

"Hebt u een toeslagpartner? U krijgt de toeslagen dan samen. Het inkomen van uw toeslagpartner telt mee bij de berekening van uw toeslag. Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. " dus maak niemand blij met een dooie mus aub.

Bij mij en mijn ex is het 2 jaar na dato alsnog verrekend. Ik kreeg geld, hij moest datzelfde bedrag terugbetalen .

Ts, wat al werd gezegd. Bel even met de belastingdienst. Zoals je ziet verschillen de meningen en zou ik niet zonder meer iets overnemen (ook mijn antwoord niet want ik heb niet verder gelezen dan bovenstaand stukje en mijn ervaring van 4 jaar geleden dus ik kan ook ongelijk hebben) maar duidelijkheid vragen bij de belastingdienst.

5. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Maak niemand blij met een dooie mus. Deze opmerking is voor mij bedoeld denk ik??? Werk nog " maar " 5 jaar bij de toeslagen maar weet totaal niet waar ik het over heb?????

Het inkomen van het hele jaar telt mee voor de periode waarin zij toeslagpartners zijn. Wonen ze nu een jaar of een half jaar samen het gaat om het jaarinkomen.

6. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    En hoe komt het dan dat mijn ex een compleet jaar moet terugbetalen terwijl we pas in oktober toeslagpartner werden? Ik hoor om mij heen alleen maar verhalen van mensen die een heel jaar toeslagen moeten terugbetalen terwijl ze niet het hele jaar samenwoben of toeslagpartner waren. dus excuses als ik ongelijk heb maar ik zou het nogal lullig vinden als ze straks van jouw antwoord uit gaat en ze volgend jaar ineens van alles moet terugbetalen.

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Raar, want blijkbaar weet niet iedereen van de belastingdienst het even goed..... Of jij spreektniet de waarheid of de twee personen die ik heb gesproken niet.

Mijn moeder is vorig jaar okt plotseling overleden. Het samenwonen met mijn vriend wilde we nog even uitstellen maar ik kon zijn hulp in die tijd goed gebruiken. Ik heb uiteindelijk de belastingdienst gebeld of dit gevolgen voor mij zou hebben (na alle wild west verhalen wilde ik dit wel even checken) en die waren er wel degelijk! Ik ken ook een inspecteur bij de BD en die gaf hetzelfde antwoord.... Belachelijk maar waar ik zou het hele jaar terug moeten betalen. Dus..... Wij hebben het uitgesteld tot 1 januari omdat ik het simpelweg niet terug kon betalen. En nee hij is hier ook niet stiekem ingetrokken, we wilde het volgens de nette weg doen.

8. Liekj

Liekj Niet meer actief

Woez heeft gelijk.
    Zo is het hier ook. Zou van de zotte zijn als je nog alleenstaand bent een deel van het jaar en dat je dan plots alles toch terug moet betalen terwijl je daarvoor niet zonder kon.

9. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik zou gewoon bld bellen, want toen ik ik november een nieuwe baan kreeg (dus geen partner, hopelijk anders) konden wij van het HELE jaar terugbetalen!

10. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.593
    1.051
    113
    Hier
    Wow wat een reacties dames. Dank jullie wel. Ik had er nog niet over nagedacht dat ik misschien het geld terug moest betalen van de toeslagen die ik al had gekregen

Wat betrefd huur moet ik dus alleen rekening houden met dat het elkaar meer verhoogd wordt?

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hoe kan het dan dat er HEEL VEEL mensen zijn die uiteindelijk een HEEEEEEL jaar moeten terug betalen?

12. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Dat kan verschillende oorzaken hebben maar gerelateerd aan het onderwerp toeslagpartner komt het vaak door het volgende.
    Samenwonend zonder iets op papier of kind op 01-01.
    Kindje word geboren of je gaat een huwelijk aan op 08-09. In dit geval word je toeslagpartners met terugwerkende kracht vanaf 01-01 omdat er gekeken word vanaf welk moment je in het jaar samen woonachtig bent op 1 woonadres via de gemeentelijke basis administratie. Je gegevens worden samengevoegd waaronder dus ook het gezamenlijke inkomen.

Dit bovenstaande is dus een probleem wat veel voorkomt vandaar dat er waarschijnlijk ook veel onduidelijkheid is wat het toeslagpartnerschap precies inhoud en wanneer iemand een toeslagpartner heeft en vanaf wanneer.

Voor vragen sta ik open, voor kritiek en aanvallen niet.

13. Liekj

Liekj Niet meer actief

Woez, duidelijker dan dit kun je het niet uitleggen.
    Dat is inderdaad en veel voorkomende situatie waarin wel terugbetaald moet worden.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

#34 twinkle star, 12 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2016
    Maar je wordt ook toeslagpartner als je gaat samenwonen en 1 van de twee een kindje heeft. Dus dat is feitelijk hetzelfde toch?

Wacht ik las het verkeerd. Maar waarom is mij dan 2x door de belastingdienst verteld dat als ik in okt ga samenwonen ik alles terug moet betalen?

15. Dehi

Dehi Actief lid

18 mei 2013
    468
    134
    43
    Brabant
    TS je huurprijs gaat ieder jaar omhoog met een paar euro als jullie samen te veel verdienen voor een sociale huurwoning. Uitzetten kan niet, maar jullie zouden dan de zogenoemde scheefhuurders zijn waar het nu zo veel over gaat landelijk. Geeft niks hoor, wij zijn dat ook een tijdlang geweest en wonen nog altijd in het zeg,de huis.

Wat betreft de toeslagen. Even de belasting dienst bellen. Dat je perse een kind moet hebben om toeslag partner te zijn is onzin (althans dit was 3 jaar geleden zo) wij woonden enkel samen op het zelfde adres. Geen samenlevingscontract en nog niet getrouwd, ook geen kids. Waren onwetend en hebben beiden 2 jaar lang zorgtoeslag gehad. Of te wel na 2 jaar konden we even ieder zo'n 1000 tot 1500 euro terug gaan betalen. Zijn tot vorig jaar bezig geweest met het terug betalen daar van.
    Ik zou je dus even heel goed laten informeren over hoe en wat :)!

16. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Eerder waren de regels van het toeslagpartnerschap anders. 6 aan 1 gesloten maanden samen wonen was voldoende om elkaars toeslagpartner te zijn. Nu kan je gewoon samen gaan wonen zonder kinderen, huwelijk etc en mag je gewoon je eigen zorgtoeslag houden tot dat er iets veranderd, baby, huwelijk etc en dan ben je dus wel met terugwerkende kracht in dat jaar elkaars toeslagpartners als je het gehele jaar dan al samen woonachtig bent op 1 adres

17. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Even heel makkelijk, ik was niet bij het gesprek aanwezig dus kan je daar echt geen antwoord op geven. De antwoorden en voorbeelden die ik hier gegeven heb kloppen 100% zeker weten. En wat betreft je vraag over het kindje dat klopt. 2 volwassenen en 1 minder jarig kindje op 1 en hetzelfde woonadres maken je automatisch toeslagpartner ook al is vader bijv niet de biologische vader.

18. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Omdat het probleem hem dan vermoedelijk in het inkomen zit en niet zozeer in het toeslagpartnerschap.
    Voorbeeld. Berekening op inkomen 15.000 en een recht op toeslag. Uiteindelijke inkomen is 28000 en geen recht, dus terug betalen.
    Excuus helemaal niet nodig.😊
    Ts hoeft echt niet bang te zijn dat ik een verkeerd antwoord geef.

19. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik blijf het dubbel vinden. Begin 2015, maart of april ging vriendin (met kind) samenwonen met nieuwe partner (in haar huis). Netjes samenwonen + toeslagpartner ruim op tijd aangegeven. Toeslagen na april gestopt maar toch moet ze januari tm maart/april terugbetalen omdat zij een toeslagpartner heeft met inkomen. Verhuizing was niet op 1 januari. Hoe kan dat dan?

Edit: zij werkt zelf niet dus haar inkomen kan het niet zijn

In mijn geval ben ik er inmiddels achter dat het op 1 rekeningnummer word uitbetaald, daarom kreeg ik het 2 jaar later alsnog terwijl ex het terug moest betalen (wat omslachtig trouwens 😂 )

20. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Dat zou niet moeten kunnen. Als je ziet op de beschikking dat partner echt vanaf 01-01-15 meegenomen word moet ze even bellen. Moet ze wel even contact met de gemeente opnemen op zeker te weten wat zijn inschrijf datum is bij haar op het adres

Deel Deze Pagina