Hier is helemaal niks gesplitst. Ik heb me destijds per 1 augustus ingeschreven op zijn adres. Het kgb van augustus en september zijn nog uitbetaald. Die 2 maanden heb ik later terug moeten betalen, helemaal terecht. De maanden januari tot augustus heb ik gewoon mogen houden. Niks geen toeslagpartner met terugwerkende kracht, hij maakte al die maanden daarvoor tenslotte geen onderdeel uit van MIJN huishouden, heeft geen cent van zijn inkomen uitgegeven aan MIJN rekeningen en heeft niks ontvangen van MIJN toeslagen.
Ik geloof je hoor maar ik vind het zo raar, heb nl twee keer gebeld en twee keer dit bericht doorgekregen. Later met een vriend erover gehad die belastinginspecteur is en die vond het ook belachelijk en gaf ook aan dat die regels raar in elkaar zitten. Vandaar dat wij 2,5 maand gewacht hebben.
Uit ervaring: April 2013 kwam vriend bij mij inwonen. Resultaat -> huurtoeslag terug betalen vanaf januari. Zorgtoeslag bleef hetzelfde. Nu al gebeld dat ik in september ga bevallen. Advies -> gehele jaar terug betalen van zorgtoeslag. Die zet ik nu dus uiteraard al de kant. Edit; omdat we vanaf dan dus TOESLAGPARTNERS zijn. Wat mij verteld is geworden. Dat ze altijd vanaf het begin van het jaar rekenen. Dus als je 31 december toeslagpartner wordt (om wat voor reden dan ook, die staan eerder in dit topic al vermeld) moet je gewoon het hele jaar terug betalen. Dat van het jaar in 2 splitsen heb ik zelf nog nooit over gehoord tot ik het hier las
Niet waar. Sinds 2012 is alleen samenwonen en dus een gezamelijke huishouding voeren geen criteria meer. In het geval van TS worden de toeslagen wel aangepast omdat zij een kind heeft.
Ik heb hier ooit een artikel over geschreven. Ik heb hem even gekopieerd: Laten we uitgaan van de volgende situatie: Toeslagpartner Je woont samen met je partner in een huurwoning. Jullie hebben geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap en zijn niet getrouwd. Ook hebben jullie beide geen kinderen. Jullie zijn dus "niets" van elkaar. Jullie zijn dan ook geen toeslagpartner van elkaar. Vroeger was het zo dat als je samenwoonde en een gezamenlijke huishouding voerde, je automatisch elkaars toeslagpartner was. Dit is sinds 2012 niet meer zo. Je moet aan 1 van de 8 criteria voldoen om elkaars toeslagpartner te zijn. Dit zijn: U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris. U hebt samen een kind. U of uw partner heeft een kind van de ander erkend. U bent partner voor een pensioenregeling. U hebt samen een koopwoning. U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar. U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting. U was in 2013 al elkaars toeslagpartner. Is geen van bovenstaande criteria van toepassing maar wonen jullie alleen samen. Dan ben je dus geen toeslagpartner van elkaar. Maar stel je het volgende voor. Jullie wonen samen zonder alle poespas. vervolgens wordt de vrouw zwanger en jullie verwachten jullie baby later in datzelfde jaar. Laten we het houden op September. Dan is het dus een ander verhaal. Als je namelijk later in het jaar, gaat voldoen aan 1 van de 8 bovenstaande criteria van de toeslagpartner, geldt dit voor het complete jaar. Je bent namelijk óf het hele jaar toeslagpartner van elkaar, óf een heel jaar niet. Als je er dus in Januari achterkomt dat je zwanger bent en het kindje verwacht in September van dat jaar, ben je het hele jaar elkaars toeslagpartner en dát is toch wel handig om te weten. Als je dit namelijk NIET wijzigt bij de Belastingdienst, kun je aan het einde van het jaar, je teveel ontvangen toeslagen allemaal terugbetalen. Fiscaal partnerschap Dit ligt weer anders. Zoals hierboven uitgelegd gaat de toeslagpartner per jaar. Bij het fiscale partnerschap is dit niet zo. Je bent fiscaal partner van elkaar als: 1. U bent allebei meerderjarig en hebt samen een notarieel samenlevingscontract afgesloten. 2. U hebt samen een kind. 3. 1 van u heeft een kind van de ander erkend. 4. U bent bij een pensioenfonds aangemeld als pensioenpartners. 5. U bent samen eigenaar van een eigen woning. 6. U bent beiden meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). (Geldt deze situatie voor u? Maar verhuurt u een deel van uw woning aan degene met wie u op hetzelfde adres staat ingeschreven? Als er sprake is van verhuur op zakelijke gronden, dan bent u geen fiscale partners. U moet dan wel een schriftelijke huurovereenkomst hebben) 7. U was het jaar ervoor al fiscale partners. Geld 1 van bovenstaande situaties voor jullie, dan zijn jullie fiscale partners vanaf het moment dat jullie op hetzelfde adres staan ingeschreven. Maar, laten we weer uitgaan van bovenstaande situatie. Jullie wonen samen zonder ook maar 1 van bovenstaande criteria en jullie verwachten een kind. Dan kan je er bij de aangifte Inkomstenbelasting voor kiezen. Je hebt de keuze uit 2 opties: 1. Je kiest ervoor om het hele jaar fiscaal partner van elkaar te zijn 2. Je kiest ervoor om pas fiscaal partner van elkaar te zijn vanaf het moment dat jullie kind geboren is. Als je elkaars fiscale partner bent, ben je automatisch elkaars toeslagpartner. Andersom geldt dit niet. Wat in jullie geval het beste is is per situatie verschillend en zou je moeten nagaan op de site van de Belastingdienst. Je kunt namelijk diverse aftrekposten verdelen als je een fiscaal partnerschap hebt.
Mensen doen hier echt te moeilijk over. Het is gewoon heel simpel: Van de site: Woont u al op hetzelfde adres en wordt u later in het jaar elkaars toeslagpartner? Dan geldt dat u elkaars toeslagpartner bent vanaf de dag dat u op hetzelfde adres woont. Woonde u al vóór 1 januari op hetzelfde adres? Dan bent u toeslagpartner vanaf 1 januari. Voorbeelden U woont vanaf 1 februari 2016 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 juli trouwt u. Dan bent u elkaars toeslagpartner vanaf 1 februari 2016. U woont op 15 november 2015 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 1 augustus 2016 sluit u een samenlevingscontract bij de notaris. U bent dan elkaars toeslagpartner vanaf 1 januari 2016. Klaar. In het geval van ts: Als zij nu gaat samenwonen is ze meteen toeslagpartner doordat zij een kind heeft. Dit moet ze meteen opgeven bij de Belastingdienst. Ze geeft dan het inkomen op van haar vriend en van haar. Het verzamelinkomen wordt dan hoger. Hierdoor worden de toeslagen opnieuw berekend en wordt het jaarbedrag verlaagd. Ze heft al een deel gehad toen ze alleen woonde. Dit hoeft ze niet terug te betalen alleen de verdeling wordt aangepast. Voorbeeld: Ze had recht op 2400 per jaar. Ze kreeg 200 per maand. Nu krijgt ze nog 1200 per jaar door het verzamelinkomen. Ze heeft al 5x200 euro ontvangen toen ze nog alleen woonde. Dit is 1000 euro. Dan heeft ze nog 200 euro tegoed. Dit wordt verdeeld over de maanden juni-december. En krijgt ze dus nog ongeveer 30 euro per maand. Je hoeft alleen maar terug te betalen als jij het zelf niet aanpast bij de Belastingdienst!
Poeh de keningen zijn hier nogal verdeeld. Ik dacht namelijk ook dat je altijd elkaars toeslagpartner was als je op 1 adres woont volgens de gemeentelijke basis administratie. Stel dat je als kind bv terug bij je ouders gaat wonen, dan heeft dit gevolgen voor hun uitkeringen, toeslagen etc... Of is dit niet zo?
Nee dat is afgeschaft in 2012. Onder meer omdat studenten die samen in een huis woonden anders geen recht hadden op toeslagen of mensen die idd terug gingen naar hun ouders.
Okee weer wat geleerd. Maar wel fijn dan. T gekke is echter dat als je halverwege t jaar uit elkaar gaat en je alleen gaat wonen wel je toeslagen krijgt vanaf dan, bv als alleenstaande moeder. Maar als het andersom is en je als alleenstaande moeder weer wilt gaan samenwonen, zoals ik het nu begrijp, je dus beter kunt wachten tot 1 januari want anders zul je mss een deel moeten terugbetalen?
Nee. Je moet gewoon je inkomen aanpassen vanaf dat je samenwoont. Dan doet de Belastingdienst een herberekening. Zie mijn voorbeeld hierboven.
Ok....maar wat is het verschil tussen toeslagpartner zijn en fiscaal partner? Een voor de toeslagen aan te vragen en de ander voor de inkomstenbelasting? Zou dat niet gewoon bij elkaar horen dan? En in mijn geval zou ik dan als alleenstaande moeder het beste per 1 januari kunnen gaan samenwonen met mijn nieuwe vriend, want die wordt dan meteen mijn toeslagpartner. Maar ben ik dan nog met mijn ex-man fiscaal partner, aangezien wij samen een kind hebben? Of wanneer word ik dan fiscaal partner met mijn nieuwe samenwonende vriend? Sorry voor mijn vragen, maar interessant dit 😊
Hier kan je alles lezen over het fiscale partnerschap: Wat is het verschil tussen fiscale partners en toeslagpartners? | GeldHonger En nee. Je ex-man is niet je fiscaal partner meer. Bij fiscaal partnerschap gaat het namelijk ook om de woonsituatie, wonen jullie dus niet samen, dan zijn jullie geen fiscale partners. Dit geldt ook bij mensen met een LAT relatie. Ook als je gescheiden bent en je woont ergens anders ben je geen fiscale partners meer..
De huurverhoging is wel fors hoor, dat was bij ons gewoon 4% omdat mijn man teveel verdiende, ik werk niet betaald. 4% van 600,- is toch 24,- per maand verhoging, op jaarbasis 288. Het nare van dit verhaal is, dat wij 3 jaren op rij minimaal 4% verhoging hebben gehad, 1 jaar zelfs 6%. We hebben zo'n 5 jaar in dat huis gewoond, maar de huur was in totaal +/- 150,- per maand gestegen.
Toevallig zag ik dat gister mijn toeslagen waren aangepast, terwijl ik geen wijziging had doorgegeven. Bleek dat de belasting je toch weer als toeslagpartner ziet als de scheiding is uitgesproken en verwerkt. Hier moet je dan ook weer achteraan, maar komt goed!