samenwonen met rokende vriend HELP!

Discussie in 'De lounge' gestart door Evi21, 31 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evi21

Evi21 Actief lid

5 jul 2007
    160
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik ga over 3 maandjes samenwonen. Hartstikke leuk natuurlijk en heb er ook echt super veel zin in... er is alleen 1 maar...

Ik heb chronische brongitis en moet elke dag medicijnen inhaleren.
    Mijn vriend rookt en ik ben echt een anti roker... ook omdat ik er gewoon slecht tegen kan. Hij weet dat maar hij houdt niet altijd rekening met mij (iets waar ik giga van baal.. en dat weet hij)
    VB: Toen we afgelopen zomer op vakantie gingen hebben we van te voren afgesproken dat hij niet in de auto zou roken... maar toen we 1maal in de file zaten moest en zou hij een sigaret roken! hij begrijpt dan niet dat ik er boos over word, en heeft zoiets ach 1 sigaretje..

Nu hebben we afgesproken dat er strax absoluut niet thuis gerookt mag worden... ook niet als we aan het Verbouwen zijn! ik ben soms wel bang dat hij zich er niet aan zal en kan houden...!

Heeft iemand hetzelfde probleem of misschien gehad en hoe hebben jullie het opgelost?

Ik dreig er nu altijd mee met als hij het ooit flikt om in huis te roken ik meteen weer bij mijn ouders ga wonen.. :S..

liefs

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Gelukkig heb ik dat probleem niet gehad.
    Wij rookten allebei en zijn tegelijk gestopt toen we voor een kindje gingen.

Ik zou hem heel duidelijk maken dat je dit niet zegt om hem dwars te zitten, maar dat het echt om je gezondheid te doen is.
    Daar heeft hij toch gewoon respect voor op te brengen? Als hij een arm breekt ga jij er toch ook niet op meppen?
    Als hij dat niet kan zou ik inderdaad duidelijke consequenties eraan verbinden.
    Zoveel moeite is het voor hem niet ff ergens anders te gaan staan.

3. Evi21

Evi21 Actief lid

5 jul 2007
    160
    0
    0
    oke thanx.. Ja ik heb af en toe wel een beetje het gevoel dat ik dan heel bitchy over kom... Maar ik wil het gewoon niet.. Zal dat van die arm ook eens gebruiken haha... vink wel een goede! :D

4. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Gewoon voor jezelf opkomen hoor :D

5. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Hoi,

Vervelend hoor.
    En ik ken je achtergrond verder niet, maar ben je hier op zwangerschapspagina omdat jullie zelf ook een kindje willen?
    Want dan kan hij natuurlijk ook niet binnen roken (lijkt mij).
    Zou hij het dan ook gewoon doen denk je?
    Want jou gezondheid is toch net zo belangrijk als die van jullie eventuele toekomstige baby?

6. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Je zou hem 's een rietje kunnen geven, dat ie daar een uur lang doorheen ademt... want zo moet jij je ook voelen.. :confused:
    En dan het liefst bij vrienden die flink roken. Zodat ie het kan ervaren.
    En bovenal, het gaat om jou gezondheid !

7. Evi21

Evi21 Actief lid

5 jul 2007
    160
    0
    0
    we willen eerst het huisje helemaal in orde hebben en daarna wil ik toch wel stoppen met de pil... ben hier om alvast een beetje rond te snuffelen hoe het bij anderen gaat... ;)
    Als wij het geluk mogen hebben dat ik zwanger mag worden wil ik ook sowieso dat mijn kindje geen rook binnen krijgt.. en ook als ik zwanger ben wil ik niet dat ik al zijn rook binnen krijg!

Hij zegt wel dat hij niet zal roken thuis, en ook als ik zwanger mag worden zal hij het niet doen!...
    Ik hoop alleen maar dat hij het vol houdt!

Wil ook sowieso niet in zijn ongezonde stank zitten!...
    maar had ook gewoon het idee dat het soms aan mij ligt dat ik er gwoon veels te veel over zeur en zeik...
    maar dat is dus gelukkig niet zo!

Ik hou gewoon voet bij stuk! Geen gerook in mijn (ons) huis!

Bedankt meiden!

8. Evi21

Evi21 Actief lid

5 jul 2007
    160
    0
    0
    hahaha jaah dat rietje! :D.. ga ik doen ;)

bedankt!

9. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    @evi. Hetzelfde probleem heb ik ook gehad, toen ik ging samenwonen. In het begin werd er nog wel gerookt in huis, totdat hij merkte hoe ziek ik er van werd en hem s'nachts uit zn slaap hield met mn gerochel en gepiep, toen is ie uit zichzelf buiten gaan roken. En ik heb hem inderdaad ook even door een rietje laten ademen en dat vond ie een goede ervaring. Uit liefde heeft ie alles voor mij over. Bij vrienden die roken vraagt ie nu ook of het wat minder kan omdat ik anders zo beroerd word. En nu ik zwanger ben rookt er niemand meer in mijn buurt. Doet iedereen vanzelf. Succes ermee.

10. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    duidelijk een gevalletje:

geen respect voor een ander...beetje egoïstisch vind ik....

:rolleyes:

11. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Roken is niet gezond, ook niet voor iemand die geen gezondheidsklachten heeft. Buiten roken dus, net als veel andere rokers doen. Per 1 juli wordt het pas echt lastig (in de horeca), is hij het al gewend van thuis ;)

Ik spreek uit rokerservaring - vond het nooit erg om buiten te roken. Ben blij dat ik er al jaren vanaf ben, hoor!

Succes ermee en een fijne toekomst (met beeb) in het huis gewenst! :)

12. Ranjeewha18

Ranjeewha18 Niet meer actief

Er word ECHT NIET in MIJN huis gerookt..!
    Dus ook ik moet met regen, hagel, sneeuw en wind op het balkon :)

13. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Mijn ex kon het ook niet laten. Eerst was het ik stop als je zwanger bent....niet dus...toen was t ik stop alstie dr is...noppus...toen ik stop als je voor de 2e x zwanger bent (geloofde er al niet meer in hoor maar goed) weer niet...toen als de 2e er is...nou hij heeft gerookt tot zijn dood 5 jaar na de eerste zoon.
    Toen ik alleen woonde kwam de regel dat er niemand in huis mag roken. Ik rook zelf niet en ik wens ook niet in andermans rook te moeten zitten in mn eigen huis. Al mn vrienden vonden dat dat ook niet meer als normaal was. Dus stond er geregeld een groepje verslaafden voor mn deur of achter in de tuin :p
    En ik ben zelf astmatisch (dus heb geen astma maar wel over gevoelige longen) En heb 11 jaar lang medicijnen nodig gehad (van die inhalators). Sinds ik op mezelf woonde geen medicijnen meer nodig gehad!
    Mn huidige vriend rookte ook (netjes buiten bij mij ;) ) En toen mn zoontje hoorde dat dat erg ongezond was heeftie een aantal keer een huilbui gehad (hij kan niet goed relativeren...pdd-nos) omdat hij niet wilde dat mn vriend dood ging. En toen is mn vriend gestopt. Gewoon van de eene op de andere dag toen we samen gingen wonen heeft hij hier nog geen week meer gerookt (en altijd buiten).
    Zo kan het dus ook. En zo hoort het vind ik. Dat hij rookt is ZIJN keuze. Jij rookt niet en hebt al genoeg ademhalings klachten. Daar hoef jij niet ook nog eens zijn rook bij. Laar hem maar eens flink paffen en dan n half uurtje door n rietje ademen. Kan hij het ook eens van jou kant beleven.

14. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn man is ook een echte roker maar ik heb hem dus echt verboden een peuk in ons huis op te steken.
    En dat respecteerd hij ook, hij zegt zelf al : ik rook dus ik vergiftig mezelf wel hij wilt mij niet vergiftigen met die rook van hem.
    Vindt het vrij egoischtisch dat jevriend er geen rekening mee houdt, te meer omdat jij bronchitus heb.

15. Evi21

Evi21 Actief lid

5 jul 2007
    160
    0
    0
    Ej meiden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Kan er erg veel mee en ik blijf gewoon vol houden! Gelukkig zegt ie ook wel dat hij niet zal gaan roken in ons huisje dus ik vertrouw hem er op!

Hij is er 1,5 jaar vanaf geweest maar doordat hij klachten a: spanningen, hyperventilatie e.d kreeg is hij weer begonnen... hij voelt zich beter (gezonder, ontspannender) met sigaret...
    Terwijl ik gewoon zoiets had van ... jooh dat zijn afkick verschijnselen.. HOU VOL!

Ik weet dat ik hem moet vertrouwen dat hij niet zal gaan roken maar hij heeft mij ook eerst 4 maand voor de gek gehouden... Hij rookte al 4 maand weer terwijl ik het niet wist (als enige)
    Voelde me toen echt belazerd!

Maar goed! Gaat helemaal goed komen!

Nogmaals bedankt :D

liefs

16. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Hallo!

Ik vind het knap dat je zo volhoud tov. van je rokende vriend, en dat moet je zeker ook blijven doen!

Ik ben zelf astmatisch en heb 18 jaar in een huis gewoond met een rokende vader :(
    Sinds ik echt iedere dag medicatie moest nemen omdat ik het anders benauwd had heb ik hem dat gezegd. Ik heb hem meteen zoveel mogelijk informatie over longziekten en roken gegeven en zelfs een documentaire over de bewezen schade die rook veroorzaakt bij jonge kinderen (grotere kans op het ontwikkelen van longziekten, en zowieso, en dat is bewezen, een verminderde longcapaciteit, ook bij gezonde kinderen!). Sindsdien gaat ie iig. niet meer met de ramen dicht roken in de auto als ik erbij zit, en hij gaat niet meer naast me zitten maar aan de andere kant van de woonkamer als ik bij hem op bezoek ben. Doet ie dat niet, dan wordt ik ook echt boos! (anders is het natuurlijk op feestjes waar hij niet de enigste is die zit te paffen).
    In mijn huis komt er geen sigaret in. Wil men roken dan gaat men maar naar buiten. Vrieskou of niet, niks mee te maken.

Nu ik zwanger ben, heb ik hem nog een streng aangesproken op zijn gerook en ik heb hem medegedeelt (niet gevraagd!) dat ik niet wil hebben dat ie überhaupt rookt in de auto als ie de kleine achterin heeft (hij word immers oppasopa) en dat ik ook niet wil dat er gerookt wordt op de plek waar mijn kleintje moet slapen straks!
    En nu kwam ie er laatst zelf mee, dat ie ook niet meer in zijn woonkamer wilde roken, want dat was slecht voor de kleine. Zijn beide dochters hebben immers astma ontwikkeld (mijn zus heeft het héél erg), daar voelt ie zich toch wel een beetje mede schuldig aan. En dat vind ik natuurlijk prima! haha...

Ik ben niet persé anti-roker, maar soms mag er wel eens wat meer rekening gehouden worden met de mensen die niet roken. Roken is slecht voor de longen en bovendien stinkt het! Als niet-roker vraag je daar niet om. Vooral niet als je zwakke longen hebt.
    Jouw vriend moet er gewoon rekening mee houden, doet ie dat niet, zorg dan maar dat ie flinke ruzie met je krijgt hihihihi... :evil:
    Er zijn inmiddels genoeg proffessionele gegevens verzameld die difinitief bewijzen dat roken wel degelijk een slecht effect heeft op de omgeving. 20 jaar geleden was dit wel anders, toen was dit nog allemaal niet bekend, laat staan onderzocht. Dus mensen die zeggen: "ach mijn moeder rookte ook en ik heb niks...." Daar geloof ik niet zo in...

17. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Hier rookt geen van ons tweetjes gelukkig maar andere mensen wel en die mogen echt niet in huis roken, vind het vreselijk stinken en het is gewoon niet goed, iedereen mag roken van mij hoor maar niet in mijn huis.
    Zeg je standpunt! jij kan er heel slecht tegen en ik vind dat hij wel rekening kan houden ermee hoor.

18. hardloper

hardloper Niet meer actief

Hier in huis wordt ook niet gerookt. Wij roken sowieso niet, en visite gaat uit zichzelf naar buiten.

Ik vind inderdaad dat mensen rekening met elkaar moeten houden, in dit geval jouw vriend met jou.

Groetjes, Didier

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.414
    36.276
    113
    Mijn vriend rookte eerst wel toen ik hem leerde kennen, maar heb metteen heel duidelijk laten weten toen we gingen samenwonen dat er absoluut niet in huis of in de auto oid gerookt mag worden! Niet met kou, niet met regen, niet met verjaardagen, dikke pech. Sinds de kleine er is is hij zo goed als gestopt, af en toen nog een sigaretje als hij heeft gevoetbald ofzo, maar in elk geval nooit waar ik of Jesper bij ben.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    wij wonen sinds 2 weken in een ander huis, in ons oude huis mocht wel gerookt worden maar ik rookte zelf ook nog.
    ben nu ruim 7 maand van het roken af en ik heb tegen mn vriend gezegd in het nieuwe huis wordt niet gerookt!
    en hij accepteert dat.
    nu zit ik nog te wachten op de dag dat hij ook stopt hahahahaha

Deel Deze Pagina