Samenwonen

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Kash, Nov 9, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kash

Kash Bekend lid

Aug 5, 2016
    567
    38
    28
    Female
    Rotterdam
    Hallo!

Als iemand met een WIA zou gaan samenwonen met een Wajong-er, heeft dit dan invloed op hun uitkering?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Kash,

Samenwonen, dat is leuk!

Je wilt nu weten wat het samenwonen voor invloed heeft op jullie WIA- en/of Wajong-uitkering.

WIA en Wajong zijn persoonsgebonden uitkeringen die niet veranderen als je gaat samenwonen.

Heb je bovenop je uitkering nog een toeslag? Dan kan samenwonen wel van invloed zijn op het recht op toeslag.

Ga je samenwonen, geef dat in beide gevallen door via een wijzigingsformulier.

Ik wens jullie een mooie toekomst samen.

Met vriendelijke groet,
    Petra
    UWV WebcareTeam

3. Kash

Kash Bekend lid

Aug 5, 2016
    567
    38
    28
    Female
    Rotterdam
    Nee, volgende mij krijgt ze sinds januari dit jaar geen toeslag meer, dat wordt verrekend via de belastingdienst, toch? Of is er nog een andere toeslag?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Nov 11, 2016
    Last edited: Nov 11, 2016
    Hi Kash,
    Je hebt nog een aanvullende vraag over de toeslag op uitkering, als je gaat samenwonen.
    Ik beantwoord hem graag.

Als je inkomsten (werk+uitkering) lager zijn, dan het sociaal minimum wat in jouw situatie geldt, dan kun je een toeslag krijgen om je inkomen aan te vullen. Wij vullen dat aan op je UWV uitkering.

Heb je deze toeslag op je uitkering niet, dan heeft samenwonen geen invloed. Kijk hier voor meer informatie over de toeslag op je uitkering.

De overige toeslagen worden inderdaad door de Belastingdienst verwerkt. De invloed van het samenwonen op deze toeslagen, kun je navragen bij de Belastingdienst.

Met vriendelijke groet,
    Petra
    UWV Webcare Team

5. Kash

Kash Bekend lid

Aug 5, 2016
    567
    38
    28
    Female
    Rotterdam
    Bedankt voor je antwoord! Ze heeft geen aanvullende toeslag op haar uitkering, hij ook niet. Dus ik neem aan dat er niet veel gaat veranderen voor ze. Ik ga het doorgeven, hartstikke bedankt voor je hulp!

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Graag gedaan!

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV WebcareTeam

Share This Page