Goedemorgen, Mijn aanvraag voor een wazo is toegekend. Voor de wazo heb/had ik een zw uitkering. In feite zou het financieel qua hoogte uit te keren bedrag geen verschil uit moeten maken gezien het 100 % gebeuren maar hoe kan het zo zijn dat ik over een zw uitkering per week maar 32 loonheffing hoef te betalen en bij de wazo 114,50 aan loonheffing per week. Waarom is dat verschil zo ontzettend groot?
Waarom is de loonheffing bij een wazo hoger dan bij een zw ? Terwijl er aan de hoogte van de uitkering niks is verandert ... Zw was/is 100% omdat ik ziek ben ten gevolge van de zwangerschap.
Hallo Degen, Je ziet verschil in de afdracht van je ZW en WAZO uitkering. Je vraagt je af hoe dat komt. Ik begrijp je vraag, ik beantwoord hem graag voor je. Als de WAZO-uitkering gelijk is aan de ZW-uitkering dan mag je verwachten dat de loonheffingsafdracht gelijk is. Verschil zou hem kunnen zitten in de toepassing van de loonheffingskorting. Het zou kunnen dat bij WAZO-uitkering geen rekening gehouden wordt met de loonheffingskorting, maar dit is een aanname. Je kunt op de betaalspecificatie zien van de beide uitkeringen of de loonheffingskorting wordt toegepast. Eventuele wijziging hierop kun je doorgeven via het wijzigingsformulier. Kom je er niet uit, neem dan contact op met onze klantenservice. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam