Rare vraag maarja het kan gebeuren.. Stel ik kom te overlijden.. Heeft mijn vriend dan het recht om zijn kinderen te verzorgen? Dus dat me kids gewoon veilig bij hun papa blijven We zijn niet getrouwd en we hebben geen geregistreerd partnerschap. Dus alleen ik heb het gezag.
Dan is hij wel de papa dus denk dat de kids dan gewoon bij hem blijven, geen idee eigenlijk? Hier hetzelfde verhaal maar dat heeft andere redenen.
Heeft hij de kinderen erkent? Zo ja dan is hij dus de vader en heeft hij dus ook het gezag. Indien hij de kinderen niet heeft erkent is het een heel ander verhaal. Andere zaken zouden wel een probleem kunnen zijn. Denk aan de woning zijn bankrekening. Zijn pensioen. Ik zou toch het een en ander vast laten leggen. Je zou op dat moment al genoeg ellende hebben, dan zou je je hier niet druk over hoeven te maken. Wij zijn getrouwd voor de komts van onze knul en hebben een testament op laten maken. Dit om te garanderen als wij beide wegvallen dat onze zoon goed terechtkomt. Dus wij hebben besloten wat er dan zou gebeuren en niet wat er in de wet vaststaat.
Zou het even goed regelen idd. Anders is het idd niet gegarandeerd dat ze bij gem blijven hoe raar dat ook klinkt.
Nee een vader heeft niet automatisch het gezag wel de moeder.. Je moet trouwen of geregistreerd partnerschap aanvragen..of vastleggen bij de notaris
Geen idee eigenlijk. Heb je een testament opgesteld? Zo niet dan zou ik dat zsm laten doen allebei. Daar kun je dat in vast laten leggen wie dan zeggenschap heeft over de kinderen etc, stel dat jij wegvalt of hij of allebei (wat hopelijk niet gebeurt natuurlijk). Ik zou eens een afspraak maken met een notaris samen met je vriend en navragen wat je allemaal het beste kan doen etc. Ter voorkoming van extra nare verassingen. Niet het leukste om te doen, maar even zitten en het verdwijnt in de kast. Weer een zorg minder.
Als je geen verzoek bij de rechtbank hebt ingediend heeft je partner niet automatisch het gezag over de kinderen ondanks dat hij deze wel heeft erkend. Dat zijn twee verschillende dingen. Hoe krijg ik als vader gezag als ik niet getrouwd ben en geen geregistreerd partnerschap heb? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Dit klopt niet dit moet je apart regelen het gezag. Als de vader het kindje heeft erkend staat er een naam bij en blijft het kindje bij of de vader of in de familie. Als het kindje niet erkend is gaat het naar de staat.
Mijn vriend heeft de kleine ook erkend voor de geboorte maar we moesten ook een formulier naar de rechtbank sturen anders zou onze dochter naar mijn moeder gaan als ik kom te overlijden. Dat willen we niet dus meteen alles opgestuurd.
Precies, in dat geval gaan ze naar de familie van de moeder. Het is dus echt belangrijk om deze dingen goed geregeld te hebben.
Precies dat wil ik ook niet me kindjes horen bij hun papa!! Kost dat geld of kun je dan beter geregistreerd partnerschap aangaan?
Je kunt het tegenwoordig online aanvragen en ook het formulier downloaden Daar staat alles in. https://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx Formulieren - www.rechtspraak.nl
Wanneer hij het gezag niet heeft gaan de kinderen automatisch naar de familie van de moeder. Het gezag regelen is gratis, je hebt wel een paar documenten nodig waar je bij de gemeente voor moet betalen.
Gezag aanvragen is gratis. Nouja, je hebt nodig: uittreksel van geboorteregister van jullie beide en je kind, kopie id-bewijs en een postzegel om op de envelop te plakken. Wij kregen al die papieren mee op het gemeentehuis toen mijn vriend het kind ging erkennen. Dan hoefden we na de geboorte alleen maar te tekenen en op te sturen. Ik zou dit maar snel gaan regelen, zijn echt geen dingen om licht over te denken. Als jij weg valt heeft je vriend een serieus probleem op dit moment.