Wie bekend met zenuwtic?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lola1982, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hallo,

Ik ben benieuwd of er hier iemand bekend is met een zenuwtic (stoornis)?

Ik zelf heb al jaren last van een zenuwtrek met mijn neus, die beweeg ik dan op een bepaalde manier. Op een slechte dag (vermoeid, stress) is dat elke minuut. Op een goede dag zit er soms wel 5 (!!!) minuten tussen. Ik doe dit zeker al 5 jaar dat ik er bewust van bed. Daarnaast maak ik ook een snuivend geluid, deze tic staat los van die beweging, omdat ik dat snuiven min of meer onder controle kan houden.

Ik heb er al lang last van, vooral omdat mensen er opmerkingen over gingen maken en/of mijn tic imiteren, waardoor ik dus nog meer ging trekken met mijn neus.
    Vooral omdat het in mijn gezicht is schaam ik mij dood. Vooral bij mensen die ik niet goed ken. Ik merk dat het mij de laatste maanden zeer belemmerd in mijn dagelijks leven. Thuis merk ik het wel, maar kan ik dus onbeperkt rare tics hebben. Buitenshuis vind ik het dit zeer lastig. Ik merk dat ik continu bezig ben met mijn neus ´onder controle´ te houden (nu ik dit typ klinkt dit best lachwekkend, ware het niet dat ik steeds onzekerder wordt).

Ik heb nu zelf wel ontdekt dat ik niet door mijn neus adem en dat als ikd oor mijn neus adem ik een tegenbeweging kan maken die minder op valt.

Ik vraag me af of iemand zich in mijn verhaal herkent?

Ik zou er graag iets aan willen doen, maar wat? Het gewoon niet meer doen is geen optie! ;)

Zo dat is er uit.... :)

2. Jel

Jel Niet meer actief

Ik zou als ik jou was naar de huisarts gaan en zeggen dat je last hebt van deze tic. Wellicht is er een soort therapie voor of kan het helpen met een psycholoog te praten (ik noem maar iets.)

Succes! Kan me voorstellen dat je dit vervelend vind en je er onzeker van word.

3. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Dank je voor je reactie. Ik overweeg ook om de HA te bellen. Alleen durf ik dan niet zo goed, omdat de assistente dan vraagt, wat is de reden? Uuuuh een zenuwtic! hihihi!

Maar ga het wel doen, het gaat mijn dagelijks leven beheersen en dat is niet de bedoeling.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik herken het wel, al heb ik het niet zo erg als jij hebt. Ik "trek" ook met mijn neus, en dan vooral als ik gespannen/zenuwachtig ben, maar ook als ik erover na ga denken (zoals nu dus en dan moet ik me dus echt inhouden om het niet te gaan doen). En ja, ik ben ook een "snuiver", maw...ik haal dus ook heel vaak mijn neus op. Ik vind het zelf ook echt rete-irritant, maar kan het nog wel redelijk onder controle houden. Wat wel een beetje jammer is...tijdens mijn bruiloft zat ik dus ook tijdens de ceremonie heel de tijd met mijn neus te trekken en dat zie je dus ook overduidelijk op de dvd...net een konijntje ;).

Tja, wat je er aan kan doen...ik zou idd een afspraak bij de ha maken. Het is echt een dwangmatige gedraging en zo te lezen kan je wel wat hulp gebruiken om ervan af te komen, helemaal omdat je zegt dat het je belemmert in je dagelijks leven.

5. Tuti80

Tuti80 Fanatiek lid

20 dec 2010
    3.855
    24
    38
    Zuid Holland
    Vervelend zeg! Zou ook naar de ha gaan. Je hoeft de assistente toch niet te vertellen waarom je een afspraak wilt maken? Succes!

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @ Mermaid, ik ben idd ook niet een konijntje! Soms (als ik moe ben) dan is het geen konijntje meer, maar naar mijn idee monsterlijk, want dan doe ik het een tandje hoger!
    Maar ben ´blij´ te lezen dat ik niet de enige ben met zo´n tic bij mijn neus icm het snuiven!

Btw, als ik dus gefocust ben op het NIET doen dan trek ik wel met een ander deel van mijn gezicht... Heel irritant.

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ze vragen het wel altijd, maar ik ben dus niet verplicht het te zeggen? Want ik kan mij daar dus weer druk om maken dat ik dat moet zeggen aan de telefoon! ;)

8. Jel

Jel Niet meer actief

Je hoeft denk ik bij de assistente niet te veel in detail te treden. Wil ze het toch weten wat er is, dan zeg je toch gewoon dat je dat liever met de huisarts bespreekt. Wel goed van je dat je dit gaat doen. :)
    Succes! ;)

9. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

ik niet maar mn man wel.. die wiebelt met zn voet.. heeeeel irritant maar hij kan dr niks aan doen gaat automatisch en vooral als hij gespannen of gestressd is dan zit die voet wiebel wiebel :)

10. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ja dat kan ik gewoon zeggen idd.
    Ik ga vrijdag bellen, dan ben ik vrij en hoeven mijn collega´s niet mee te luisteren!

11. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Oh ook zo´n vervelende en vooral ook zichtbare tic.

12. lautjuhhh

lautjuhhh Niet meer actief

ja precies maar ben dr zelf ondertussen aangewend maar af en to denk ik echt van grr haha.. maar ja hij kan dr gewoon niks aan doen gaat vol automatisch

13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Hahaha, kan me voorstellen dat je af en toe denkt van Grrrr! :D maar idd hij kan er niets aan doen.

Vandaag was mijn moeder even hier en ik vroeg idd aan haar of zij het geen irritant gezicht vond, maar ze zei dat ze er aan gewend is... ;) Maar of dat mij nou geruststeld? Nou niet echt! haha!

14. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hmmmm nou ik heb de tic dat ik op de een of andere manier mijn keel van binnen dicht duw en dan een stoot adem geef......niet hoorbaar gelukkig volgens mij voor anderen.
    Ik vind dit zelf heeeeel irritant en ik krijg er ook last van in mijn keel als ik het veel doe. Ik merk het vooral in de auto. Ik kan mezelf wel voor korte tijd dwingen om het niet te doen of minder. Ik kan het wel een beetje onderdrukken zeg maar. Maar dan ineens is het wel weer veel erger en valt het me weer zo erg op.

Vroeger als kind had ik ook wel meer tics. Ik deed mijn mond helemaal open om de hoekjes van mijn mond net niet te voelen scheuren zeg maar. Ook mijn neus optrekken was er een van. Erg vermoeiend allemaal...

Ik vraag me wel eens af of het normaal is of niet? Als ik dan iemand met Tourette op tv zie dan denk ik altijd, als ik dat maar niet heb....

15. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Het kan een lichte vorm van tourette zijn ;) goed dat je ingesprek gaat met je huisarts.

16. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Manlief heeft een hummetje... En als hij zenuwachtig wordt wordt get erger... Ik maak er wel een grapjes om hihi... Dan ga ik mee doen... Hij heeft het zelf niet echt door het is wel.al veel minder geworden..

17. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    @ Mowtow, herkenbaar ik had die ticcen vroeger ook, vooral met mijn mond. Helemaal wijd open of mijn kin soort van optrekken zodat mijn onderlip 'strak' komt te staan. ook mijn ogen zijn een tijd een punt geweest. Maar deze tics heb ik nu al jaren...
    Ik denk soms ook ohjee, als ik maar geen Tourrette heb. Onlangs kwam ik iemand tegen via mijn werk die dit heeft en toen voelde ik zoveel herkenning. (wat ik overigens niet kon zeggen tegen degene) Ook omdat ik sowieso 1 vocale tic heb buiten de andere tics. (vocaal is dat snuiven)

@ MamavEsmee: Ja daar ben ik ook bang voor.

@ MrsNuke: Gelukkig is het bij je man al minder geworden!

Deel Deze Pagina